Case study Taffel: kuvamateriaalia brändikäyttöön

Orkla toteutti Promotyn kautta huhtikuussa kampanjan, jossa vaikuttajia pyydettiin tarjoamaan värikästä ja omannäköistä kuvamateriaalia Taffel snackseista brändin omaan some-käyttöön. Liki 400:sta vaikuttajasta, 20 pääsi näyttämään taitonsa nimenomaan sisällöntuottajina!

Moni brändi kamppailee saman haasteen kanssa: sosiaalisessa mediassa tulee olla aktiivinen, mutta sopivan kuvamateriaalin tuottaminen omille kanaville on haastavaa. Katalogimaiset tuotekuvat sekä julistemainokset eivät pure asiakaskuntaan esimerkiksi Instagramissa, vaan samaistuttavalta kuvalta vaaditaan ennen kaikkea aitoutta ja autenttisuutta. Lisäksi parhaimmillaan aktiivinen brändi julkaisee kuvamateriaalia somessa päivittäin, mikä tarkoittaa, että kuvia tarvitaan vähintään 365 vuodessa. Määrä on valtava ja taloudellisesti haastava saavuttaa perinteisiä tuotekuvauksia järjestämällä. Mikro-vaikuttajat tarjoavat tähän ongelmaan kuitenkin äärimmäisen tehokkaan ratkaisun.

Taffelin huhtikuun kampanjassa Promotyn sivuille rekisteröityneitä vaikuttajia kannustettiin nimenomaan sisällön tuotantoon. Kampanjan kuvauksessa Taffel pyysi vaikuttajia omakustanteisesti hankkimaan heidän omia suosikki-snacksejaan Taffel-brändin alta ja toteuttamaan värikästä ja omannäköistä kuvamateriaalia tuotteista. Kampanja sai valtavan suosion ja mukaan haki liki 400 mikro-vaikuttajaa, joista yhteistyöhön valittiin 17 tyyliltään lupaavaa vaikuttajaa. Onnistuneet kuvat Taffel lunasti rahapalkkiota vastaan.

Värikästä sisältöä Taffelille!

Mukaan hakeneita: 396

Mukaan hyväksyttyjä: 25

Ostettuja julkaisuja: 27

Julkaisujen hinnat: 16-377€/kpl

Meillä meillä oli tarve löytää erinäköisiä ja -ikäisiä Taffel-faneja, jotka aidolla tekemisellään kertovat Taffel-brändin tarinaa. Tällaisen kohderyhmän löytäminen omiin tuotekuvauksiin vaatii resursseja, minkä vuoksi Promoty tarjosi arvokkaan työkalun sopivien vaikuttajien löytämiseen.

 

Annoimme vaikuttajille aika vapaat kädet kuvien suhteen ja kukin sai itse valita suosikkituotteensa mukaan – näin kuviin saataisiin paljon aitoa fiilistä.

 

Toiveemme välittyi mukaan valituille sisällöntuottajille lopulta todella hyvin: tavoitteena oli löytää 10 kuvaa, mutta onnistuneita kuvia ostettiinkin 27. Saimme siis paljon enemmän, kuin uskalsimme toivoa.

Wilma Inkinen
LM Someco

 

Paljon laadukasta kuvamateriaalia brändin aidoilta faneilta 

Moni vaikuttaja on äärimmäisen taitava valokuvaaja ja teknisesti kuvien laatu on yleensä korkea, sillä vaikuttajat tuottavat tottuneesti sisältöä omille kanavilleen. Kullanarvoista on kuitenkin kuvien autenttisuus, joka välittyy ennen kaikkea kuvauspaikan ja kuvissa esiintyvien ihmisten ansiosta. 

Taffelille kampanja oli täysin riskitön toteuttaa, sillä vaikuttajat hankkivat kuvattavat tuotteet itse ja Promotyn kautta varsinainen ostopäätös tehdään vasta valmiiden julkaisujen perusteella. Kampanjan konsepti toimii erinomaisesti brändille, jonka tuotteet ovat rakastettuja, helposti saatavilla ja edullisia. Vaikuttaja puolestaan on usein valmis kantamaan riskin, kun kyseessä on brändin aito fani, kun houkuttimena on rahallinen palkkio tai, kun tarvittu tuote on edullinen tai löytyy jo valmiiksi kotoa.

Hinnoittelu 

Taffelin kampanjassa vaikuttajat asettivat kuvilleen hintatarjouksen itse. Nyrkkisääntönä hinnat korreloivat vaikuttajan seuraajamäärän, seuraajakunnan sitoutuneisuuden ja vaikuttajan ammattitaidon mukaan. Taffelin kampanjassa kuvia ei kuitenkaan julkaistu vaikuttajien omilla kanavilla ja hinnoista neuvoteltiin kunkin vaikuttajan kanssa henkilökohtaisesti. Useampien kuvien kohdalla sovittiin myös pakettihintoja. Yksittäisten kuvien hinnat vaihtelivat lopulta välillä 16€-377€. 

Haasteet 

Taffelin kaltaisen kampanjan suurin haaste on välittää brändin toiveet ja vaatimukset selkeästi vaikuttajille. Olennaista on käydä läpi kampanjan kuvauksessa, mitä elementtejä kuvissa tulee olla sekä, millainen viesti ja ilmapiiri niistä tulee välittyä. Filttereiden käytöstä ja sävymaailmasta kannattaa aina mainita erikseen. Yksiselitteinen tapa on kuitenkin liittää kampanjan kuvaukseen “mood board”, johon markkinoija kokoaa tyyliltään inspiroivia kuvia, joista vaikuttaja voi ammentaa omiinsa. 

Promotyn kautta brändi pääsee perustamaan kampanjan ilmaiseksi ja etsimään sopivia yhteistyökumppaneita yli 17 200:n suomalaisen vaikuttajan joukosta. Kampanjan hallinta on nopeaa ja helppoa, ja mikä parasta, kokeileminen on riskitöntä, sillä ostatte vain ne julkaisut, joista aidosti pidätte! 

More on the topic