11 vinkkiä: Instagram markkinointi uudelle tasolle

Instagram markkinointi on käytössämme päivittäin vaikuttaja- ja brändiyhteistöiden apuna. Kokemuksen perusteella kirjoitimme ylös 11 käytännön vinkkiä, kuinka käyttää Instagram markkinointia niin, että saat siitä kaiken irti. Niiden joukossa on joitain tuttuja vinkkejä, joista on joskus hyvä saada  muistutus, sekä joitain vähemmän yleisiä, mutta silti tärkeitä.

1. Opettele kuinka alogritmi toimii
2. Ole sosiaalinen
3. Lisää informatiivinen esittely itsestäsi
4. Luo kaunis Instagram feed
5. Tarjoa enemmän kuin vain tietoa
6. Jaa käyttäjien luomaa sisältöä
7. Kirjoita vangitsevia otsikoita
8. Ole aktiivinen Instagram tarinoissa
9. Muista käyttää Instagram reelsejä
10. Ole johdonmukainen
11. Instagram-markkinointi kuntoon ilmaisilla työkaluilla

1. Opettele kuinka algoritmi toimii

Tärkein kriteeri, joka määrittää, näkeekö tietty käyttäjä sisältösi, perustuu aiempaan vuorovaikutukseen: kuinka paljon olette tykänneet, kommentoineet ja tallentaneet toistenne aikaisempia julkaisuja, vastanneet tarinoihin tai jutelleet Instagram-viesteissä. Siksi on tärkeää saada seuraajasi vuorovaikutukseen kanssasi mahdollisimman paljon: esitä kysymyksiä Story-tarrojen avulla, kannusta heitä vastaamaan tarinoihisi jne. Tietyn julkaisun, tarinan tai reelsin tavoittavuuteen vaikuttaa niiden yleinen suosio: mitä enemmän seuraajia on vuorovaikutuksessa sisältösi kanssa (tykkäyksiä, kommentteja, tallennuksia, jakamista), sitä useammalle käyttäjille Instagram näyttää sen.

Kuten useimmat sosiaalisen median alustat, myös Instagram markkinointi nostaa sellaista sisältöä, joka saa käyttäjät viipymään kauemmin. Tämä tarkoittaa, että mikä tahansa toiminta, joka rohkaisee ihmisiä viipymään sisältösi parissa pidemmän aikaa, johtaa parempaan tavoittamiseen. Käyttäjien näyttöajan lisääminen on siis yksi periaate, joka kannattaa ehdottomasti pitää mielessä Instagram-sisältöä tuottaessa.

Muista myös julkaisujen säännöllisyys: Näet feedissäsi todennäköisemmin tänään julkaistua sisältöä kuin neljä viikkoa sitten julkaistua sisältöä. Lue lisää täältä, kuinka Instagram-algoritmi päättää, mitkä sisällöt näytetään kenelle.

2.Ole sosiaalinen

Yleisesti ottaen Instagram-seurannan lisäämisessä on kaksi sääntöä: luo jatkuvasti hyvää sisältöä ja ole sosiaalinen. Kommunikointi seuraajien kanssa ei ainoastaan ​​auta tavoittamaan enemmän ihmisiä, vaan on myös tärkeää rakentaa yhteisöäsi ja vahvistaa suhteita asiakkaisiisi – tämä on luultavasti yksi tärkeimmistä syistä, miksi teet Instagram markkinointia brändinä!

Älä myöskään unohda tykätä, kommentoida tai jopa jakaa muiden ihmisten julkaisuja, jos ne liittyvät tiliisi. Kun olet sosiaalinen, rakennat suhteita ja tavoitat uusia käyttäjiä.

3.Lisää informatiivinen esittely itsestäsi

Bio on yleensä ensimmäinen asia, joka kiinnittää katsojan huomion profiilissasi. Käytä näitä muutamia vinkkejä ilmaisemaan, mihin tilisi keskittyy.

Esittelyä lukiessa tulee olla heti selvää, mistä brändistä on kyse, millaista sisältöä profiilista löytyy ja miksi sinua kannattaa seurata. Voit myös lisätä profiiliisi verkkosivuston, verkkokaupan osoitteen tai muita tärkeitä linkkejä. Saadaksesi mahdollisimman monta linkin klikkausta, sinun kannattaa lisätä myös selkeä toimintakehotus: esimerkiksi ”Lataa sovellus”, ”Siirry verkkokauppaamme”, ”Lataa ilmainen e-kirjamme”, ”Katso video”, jne. Huom! Käytä nimesi jälkeen avainsanaa, joka kuvaa brändiäsi. Tällä tavalla nouset esiin Instagram-hausta, kun joku etsii kyseistä avainsanaa.

Instagram-markkinointi sivu
Instagram-markkinointi
”Tietoja minusta” -osion lisäksi on hyvä idea tarkistaa profiilikuvasi (haluat todennäköisesti käyttää brändilogoa) ja kohokohdat. Nämä ovat myös profiilisi osia, jotka ihmiset tarkistavat ennen kuin siirtyvät julkaisuihin.

4.Luo kaunis Instagram feed

Houkutteleva ensivaikutelma on yksi profiilin tärkeimmistä tekijöistä – se määrittää, haluaako käyttäjä edes syventyä sisältöösi. Puhumattakaan siitä, tuleeko heistä edes seuraajasi.

Esteettisen feedin saamiseksi on suositeltavaa käyttää samanvärisiä kuvia tai käyttää kuvissa samanlaista filtteriä. Epäilemättä kuvien laatu on myös tärkeä, koska ne luovat uskottavuutta – se osoittaa, että olet omistautunut tarjoamaan seuraajillesi korkealaatuista sisältöä, etkä käytä epäselviä kuvia.

Jotta feedisi pysyy mahdollisimman esteettisenä, on hyvä idea käyttää postauksen ajoitussovellusta. Siellä näet, miltä feedisi näyttää ennen kuin julkaiset jotain Instagramiin – näin voit suunnitella postauksesi sen mukaan. Olemme tuoneet alle joitain suosikki Instagram markkinointityökalujamme!

Huom! On hyvä idea, että feedissäsi on tutut kasvot: se voi olla tunnettu sisällöntuottaja tai julkisuuden henkilö.

Promoty feed

5.Tarjoa enemmän kuin vain tietoa

Jos jaat vain tietoja tuotteistasi tai palveluistasi, sisällöstäsi tulee hyvin yksitoikkoista ja siksi inspiroimatonta. Pyri olemaan mahdollisimman monipuolinen Instagram markkinointia tehdessäsi: jaa hyödyllisiä vinkkejä, heittele sekaan muutamia vitsejä, jaa asiakkaiden luomaa sisältöä tai näytä tiimisi kasvoja! Instagramissa kannattaa ehdottomasti kokeilla erilaisia ​​sisältöjä ja formaatteja – vain näin saat selville, mikä toimii parhaiten kohdeyleisöllesi!

6.Jaa käyttäjien luomaa sisältöä

Henkilö, joka käyttää jo tuotettasi, on elävä todiste siitä, että se todella toimii. Kun jaat tällaisia kuvia sosiaalisessa mediassa, se lisää uskottavuutta katsojiesi silmissä. Myös vaikuttajien luomia kuvia kannattaa ehdottomasti jakaa – heidän kuvat ovat usein laadukkaita ja kiinnittävät huomion sosiaalisessa mediassa paremmin kuin niin sanottujen tavallisten sosiaalisen median käyttäjien luomat visuaalit! Valitettavasti olemme nähneet, että brändit eivät useinkaan jaa sisällöntuottajien julkaisemia kuvia omilla kanavillaan.

Kuinka saada käyttäjien luomaa sisältöä?

Ensimmäinen askel on huomata asiakkaasi jo jakama sisältö vastaamalla sydämellä tai lyhyellä kommentilla. Jakamalla heidän julkaisemansa sisältöä tililläsi osoitat, että sillä on merkitystä brändille. Tämä rohkaisee muita käyttäjiä julkaisemaan kuvia, joissa mainitaan myös brändisi!

Voit myös miettiä, kuinka saada asiakkaasi jakamaan brändiäsi enemmän sosiaalisessa mediassa. Jos sinulla on verkkokauppa ja joku tekee tilauksen, voit liittää pakkaukseen kirjeen, jossa asiakasta kannustetaan jakamaan tuote Instagramissa, jos hän pitää siitä. Tässä tapauksessa kannattaa mainita myös brändin Instagram-tili ja hashtagisi. Tietysti kannattaa myös pitää silmällä brändimainintoja, brändisi hashtagilla merkittyjä julkaisuja (suosittelemme seuraamaan tätä hashtagia, jotta näet uudet postaukset heti kun ne julkaistaan) ja kuvia, joissa brändin tili on merkitty.

User generated content

7.Kirjoita vangitsevia otsikoita

7.1. Vältä muodollista kommunikointityyliä

Kirjoita tekstisi siten, että lukija todella kokee, että yrität kommunikoida hänen kanssaan tai jopa aloittaa keskustelun. Usein brändille Instagram markkinointia tehdessä viestintätyyli alkaa automaattisesti muuttua hieman viralliseksi – jokaisen yrityksen takana on silti henkilö!

7.2. Aloita lyhyellä ja osuvalla lauseella

Kun katsojan huomio pysähtyy viestiisi, hän näkee vain kuvatekstin ensimmäisen virkkeen. Siksi on tärkeää, että se kiinnittää huomion ja herättää lisälukemista. Se ei todellakaan saa olla liian pitkä: tärkein osa tulee sanoa ennen ”Katso lisää” -painiketta. Anna henkilölle syy painaa tätä painiketta!

7.3. Jätä pitkät lauseet blogiisi

Instagram on melko nopeasti kulutettava kanava, jossa käyttäjien huomio on lyhyttä. Siksi lyhyet ja vakuuttavat tekstitykset toimivat yleensä paremmin, kun teet instagram markkinointia! Kun kirjoitat kuvatekstiä, mieti viestisi keskeistä viestiä ja rakenna kuvateksti sen ympärille. Jos se vaikuttaa liian pitkältä, poista tarpeettomat sanat ja ilmaukset, jotka eivät tue viestisi tavoitetta. Tästä syystä emme suosittele kopioimaan ja liittämään tekstiä toiselta kanavalta Instagramiin. Tämä johtuu myös siitä, että Instagramin viestintätyyli on vapaampaa kuin verkkosivustolla tai uutiskirjeessä.

7.4 Käytä riviväliä

Jos kirjoitat kuvatekstisi yhdelle riville ilman välilyöntejä, se näyttää pitkältä ja vaikealukuiselta – joten todennäköisyys, että joku lukee sen, on melko pieni. Tekstin jakaminen kappaleisiin helpottaa lukemista! Lisäksi sinulla on parempi käsitys siitä, onko kaikki tärkeä sanottu.

7.5 Älä sisällytä linkkejä kuvateksteihin

Instagram ei ole vielä mahdollistanut klikattavien linkkien lisäämistä tekstityksiin – joten se on melko turhaa lisätä. Jos haluat ohjata seuraajia sivulle, lisää sopiva linkki bioosi ja mainitse se kuvatekstissä. Tarinoihin on myös mahdollista lisätä linkkejä käyttämällä linkkitarraa, joten voit ohjata seuraajat myös sinne – tässä tapauksessa on tietysti tärkeää, että teet tarinan ennen feed-postausta.

elluyellow

8.Ole aktiivinen Instagram tarinoissa

8.1. Sitouta seuraajasi

Story on loistava tapa saada seuraajasi mukaan: kysy heidän mielipidettään, saa heidät äänestämään jostain, luo pieni kysely jne. Se ei vain auta rakentamaan parempaa suhdetta seuraajiisi ja vahvistamaan yhteisöäsi, vaan myös Instagram-algoritmi rakastaa sitä. Kun käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa sisältösi kanssa, se näyttää Instagramille, että sisältösi on arvokasta – ja se näkyy useammille ihmisille! Jos käytät kysymystarroja, olisi hyvä jakaa tulokset myös seuraajillesi. Promoty-tileillämme kaikilla kahdeksalla markkina-alueella olemme huomanneet, että seuraajiemme vastausten jakaminen saa muutkin jakamaan mielipiteensä – näin saamme aina lisää vastauksia!

8.2. Luo houkuttelevia tarinoita

Jos seuraajasi tietävät, että sinulla on hienoja ja silmiinpistäviä tarinoita, he saattavat avata sinun omasi kaikkien uusien stoorien joukossa jo pelkästään tästä syystä! Instagramissa itsessään on paljon mahdollisuuksia olla luova: erilaisia ​​kyniä, filttereitä, tarroja, fontteja jne. Jos haluat löytää ideoita saadaksesi tarinoistasi visuaalisesti jännittävämpiä, voit etsiä ”Instagram-tarinaideoita” YouTubesta tai Pinterestistä. On ehdottomasti tärkeää muistaa brändisuunnittelun visuaalinen kieli, kun puhutaan Instagram markkinoinnin käytöstä. Toisaalta suoraan Instagramissa suunnitellut tarinat toimivat paremmin. Toisaalta yhtenäinen visuaalinen tyyli vahvistaa brändiä. Ihannetapauksessa seuraajasi tunnistaisi tarinaa katsoessaan heti, että se on sinun brändisi – katsomatta, kuka sen julkaisi. Esimerkiksi Promotyn tapauksessa pyrimme säilyttämään brändivärit, käyttämään pyöristettyjä kulmia ja samaa fonttia koko ajan sekä lisämään brändielementteinä Instagram-tarrojamme.

8.3 Jaa tarinoita useita kertoja 24 tunnin aikana

Stoorien mahdollisimman korkean kattavuuden varmistamiseksi kannattaa jakaa jotain tarinoissa useita kertoja päivässä. Jos luot uusia tarinoita, mutta käyttäjä ei katso niitä, profiilikuvasi jää kaikkien muiden aktiivisten tarinoiden taakse. Jos kuitenkin julkaiset jotain uutta ensimmäisten tarinoiden jälkeen, profiilikuvasi tulee taas eteenpäin aktiivisella Tarinat-rivillä. Esimerkiksi Promotyssa olemme huomanneet, että katsotuimmat tarinamme ovat “take overeita”, joissa tiimimme jäsenet jakavat tarinoita pitkin päivää.

8.4 Jaa uusia feed-postauksia Tarinoissa

Jos teit uuden postauksen, on myös hyvä idea jakaa se tarinassasi. Tämä nostaa todennäköisyyttä, että viestisi tavoittaa ne, jotka eivät selaa feediä usein.

9.Muista käyttää Instagram reelsejä

Jos haluat tavoittaa uusia ihmisiä, Instagram Reels on ehdottomasti oikea paikka luoda sisältöä: ne ovat paljon suositumpia kuin tarinat ja tavalliset postaukset!

Tässä on muutamia vinkkejä Instagram markkinoinnin tukemiseen Reelsillä! 👇🏼

9.1. Pidä Instagram-reelsit lyhyinä

Lyhyet ja elävät videot toimivat parhaiten Instagramissa! Jos huomaat, että videostasi tulee hieman liian pitkä, varmista, että kuvat vaihtuvat nopeasti.

9.2. Pysy trendien mukana

Trendit ovat TikTokin ja Instagramin reelsien ominaisuus – olet todennäköisesti huomannut, että tietyt videoideat ovat tulossa suosittuja erittäin nopeasti. Jos saat kiinni trendin varhaisessa vaiheessa ja luot sen omalla tavallasi, voit tavoittaa kymmeniä tuhansia ihmisiä!

9.3. Käytä suosittuja kappaleita

Reelseissä tällä hetkellä suositun kappaleen käyttäminen auttaa sinua saavuttamaan suuremman kattavuuden. On tärkeää sukeltaa muiden valmistamiin reelseihin ja huomata trendit. Suositut kappaleet tunnistetaan klikkaamalla käytettyä ääntä ja katsomalla kuinka monta reelsiä kyseisellä äänellä on tehty ja mitkä ovat katselukerrat. Huom! Jos kappalevalikoimasi on hyvin pieni, tilisi on todennäköisesti asetettu yritystiliksi. Jos mahdollista, vaihda se Creator-tilille, jotta voit valita kaikista kappaleista.

9.4 Kiinnitä huomiota laatuun

Instagram-algoritmi tukee reelsejä, jotka ovat laadukkaita, ei-pikselöityneitä ja joissa ei ole TikTok-vesileimaa. Yritä myös editoida videotasi niin, että sen ylä- tai alareunassa ei ole mustia reunuksia ja varmista, että mikään tekstin osa ei ole kehyksen ulkopuolella (instagramissa editoidessasi näet vaaleansinisiä viivoja, joita sinun ei pitäisi ylittää, kun lisäät tekstiä). Jos haluat julkaista TikTok-videosi Instagramiin, lataa se ilman TikTok-vesileimaa tietyllä työkalulla (mainittu artikkelin lopussa). Tässä tapauksessa suosittelemme lisäämään Instagramin äänen videon päälle alkuperäisen videon äänen sijaan.

9.5 Vältä liiallista tekstiä

Videon tapauksessa on tärkeää, että sisältö välitetään visuaalisesti, ei tekstin kautta. Lisätyn tekstin tulee olla vain tukea, jotta katsojan ei tarvitse keskittyä lukemiseen.

Jutta Kyllönen vaikuttaja

10.Pidä Instagram markkinointi johdonmukaisena

Johdonmukaisuus on erityisen tärkeää, jos tavoitteenasi on kasvattaa yleisöäsi. Tämä tarkoittaa, että asetat itsellesi tavoitteita: esimerkiksi teet 3 postausta ja 1 reelsin viikossa sekä jaat jotain tarinoissasi joka päivä. Jotta ideat eivät lopu tällä viikolla, suunnittele julkaisusi viikko tai kaksi eteenpäin. Voit tehdä tämän käyttämällä Instagram-aikataulutussovellusta, jonka löydät alla olevasta luettelosta.

11.Instagram markkinointi kuntoon ilmaisilla työkaluilla

Tässä ovat tiimimme suositukset työkaluista, jotka helpottavat Instagram markkinointia:

Videoeditointi: InShot
Valokuvien muokkaus: Lightroom
Valokuvasuodattimet: Promoty Lightroom presetit
Graafiset suunnittelut: Canva
Tarinakollaasit: Unfold
Syötteen/julkaisun ajoitus: Feed Preview
Kuvien/videoiden uudelleenpostaus: Inflact
Lataa TikTok-videoita ilman vesileimaa: SnapTik

👉🏻 Lue lisää: Miten Instagram markkinointi Promotyn avulla on helpompaa, sillä löydät oikeat sisällöntuottajat brändillesi: tarjoamme alustan, jossa voit nopeasti ja helposti hallita kaikkia yhteistöitäsi, kampanjoitasi, niiden tuloksia ja maksuja – kaikki yhdessä paikassa! 👉🏼 Lue lisää kampanjoista

 Lue lisää aiheesta