Vaikuttajamarkkinointi kasvattaa Instagramia

Yleisön ja seuraajamäärien kasvattaminen Instagramissa orgaanisesti on hidas prosessi, joka vaatii aikaa, osaamista, johdonmukaisuutta ja kärsivällisyyttä. Siksi monet brändit tekevät yhteistyötä vaikuttajien kanssa nopeuttaakseen tätä prosessia. Tähän postaukseen olemme keränneet 9 vinkkiä kuinka vaikuttajamarkkinointi auttaa Instagramin kasvattamisessa!

 

  1. Työskentele vaikuttajien kanssa, jotka rakastavat brändiäsi jo entuudestaan
  2. Selkeä call-to-action
  3. Anna vaikuttajille kunnollinen kampanja brief
  4. Järjestä arvonta
  5. Hyödynnä Instagram-tarina yhteistöitä
  6. Hyödynnä Collabs -ominaisuuksia
  7. Varmista, että profiilisi näyttää houkuttelevalta
  8. Ole sosiaalinen
  9. Hyödynnä vaikuttajien visuaalista sisältöä

Vaikuttajamarkkinointi auttaa Instagram -tilini kasvattamisessa

Instagram-seuraajat ovat brändisi yhteisö. He ovat ihmisiä, jotka haluavat saada tietoa kuulumisista, uusista tuotepäivityksistä ja he haluavat nähdä behind-the-scenes materiaalia! He ovat myös ihmisiä, jotka puhuvat brändistäsi ja auttavat siten levittämään sanaa!

Tämän vuoksi haluat luultavasti kasvattaa yhteisöäsi tavoittamalla uusia ihmisiä ja saada heidät seuraamaan sinua tarjoamalla heille laadukasta sisältöä.

Vaikuttajamarkkinointi on loistava työkalu tietoisuuden ja kiinnostuksen lisäämiseen brändiäsi kohtaan – kun ihmiset kiinnostuvat, he alkavat usein seurata brändiä myös Instagramissa.

* Käytämme tässä sanaa “brändi” – mutta se ei tarkoita ainoastaan yrityksiä. Vaikuttajamarkkinointi voi olla erittäin vaikuttava tapa kasvattaa myös omaa henkilökohtaista Instagram-tiliäsi!

Vinkki # 1 Työskentele vaikuttajien kanssa, jotka rakastavat brändiäsi jo entuudestaan

Me Promotylla uskomme vahvasti siihen, että sen sijaan että ostat yksittäisiä yhteistöitä sattumanvaraisesti valituilta vaikuttajilta, brändien tulisi etsiä vaikuttajia, jotka aidosti pitävät heidän tuotteistaan tai palveluistaan. Tällöin vaikuttajien suositukset ovat aidompia ja yhteistyöt tuntuvat huomattavasti autenttisimmilta ja tuovat myös näin ollen huomattavasti parempia tuloksia.

Miten löydät juuri oikeat vaikuttajat sinun brändillesi?

Ensiksi kannattaa aloittaa tutkimalla omien asiakkaiden ja seuraajien joukosta – onko siellä ketään kenen kanssa voisit tehdä yhteistyötä? He ovat juuri niitä ihmisiä, jotka seuraavat sinua jo ja näkevät sisältösi arvon sekä voivat myös välittää sen heidän seuraajilleen.

Toinen vaihtoehto on hyödyntää vaikuttajamarkkinoinnin alustaa, kuten Promotya, missä voit luoda oman kampanjan ja saada vaikuttajia hakemaan mukaan sinun kampanjaasi. Tällä tavoin löydät varmasti aidosti kiinnostuneita vaikuttajia, jotka haluavat jakaa sanomaasi!

Toinen hyöty vaikuttajamarkkinoinnin alustan käyttämisessä on se, että pystyt tarkastelemaan vaikuttajan seuraajien demografisia tietoja. Esimerkiksi jos sisältösi on suunnattu naisille, pystyt valitsemaan vaikuttajat joiden seuraajakunta koostuu enimmäkseen naisista.

Lue lisää, miten löytää sosiaalisen median vaikuttajia.

selinapetronella puhdasplus
veeppu x puhdasplus

Vinkki # 2 Selkeä call-to-action

Ennen vaikuttajamarkkinointi -kampanjan aloittamista, sinun tulee tietää kampanjan tarkoitus ja selkeästi viestiä siitä myös vaikuttajille. Jos tavoitteenasi on saada lisää seuraajia Instagramissa, call-to-action yhteistyöjulkaisussa tulisi olla ohjaus brändin Instagramiin.

Jotta seuraajien on helppo tunnistaa brändi, pyydä vaikuttajia merkitsemään brändi aina selkeästi näkyviin tarinoihin ja feed-julkaisuihin, sekä mainitsemaan siitä myös kuvatekstissä. – Tällä tavoin heidän seuraajilleen on todella helppoa vierailla myös  brändin profiilissa.

Vältä päällekkäisiä ja turhan useita call-to-actioneita! Jos vaikuttaja kehottaa samalla kertaa ihmisiä vierailemaan brändin verkkosivuilla, seuraamaan brändiä Instagramissa ja tutustumaan heidän storeihinsa, seuraajat usein vain hämmentyvät ja eivätkä reagoi mitenkään. Pidä toimintakehoite yksinkertaisena ja lyhyenä!

Vinkki # 3 Anna vaikuttajille kunnollinen kampanja brief

Kampanjan tavoitteen asettamisen lisäksi on tärkeää antaa myös vaikuttajille taustatietoa kampanjasta – esimerkiksi helppo tapa miten he voivat esitellä sinun tilisi.

Esimerkiksi: “Seuraa @promoty.fi , saat päivittäisiä vinkkejä Instagram-sisällön luomiseen, tietoa viimeisimmistä Instagram päivityksistä sekä uusimmat yhteistyötarjoukset heidän sovelluksessaan!

Vältä kuitenkin antamasta liikaa informaatiota, kuulostamalta liian promotiomaiselta tai siltä, että pyytäisit vaikuttajaa kopioimaan tekstin suoraan julkaisuunsa. Vaikuttajat tuntevat oman yleisönsä parhaiten ja sisältö on huomattavasti aidompaa, kun vaikuttajat sanovat asiat omalla tyylillään.

Ihannetapauksessa, vaikuttajat mainitsisivat myös omasta tarinastaan brändin kanssa – esimerkiksi ”Olen seurannut @promoty.fi nyt muutaman kuukauden ja heidän sisältönsä on todella hyödyllistä ja inspiroivaa!

Vinkki # 4 Järjestä arvonta

Tehokkain tapa saada lisää seuraajia lyhyellä tähtäimellä: Järjestä arvonta vaikuttajan profiilissa, jossa osallistumisen ehtona on brändin Instagram-tilin seuraaminen.

Tietenkään kaikki uudet seuraajat eivät jatka brändin tilin seuraamista arvonnan päätyttyä – mutta yleisesti ottaen arvonnat ovat silti erinomainen tapa tavoittaa uusia ihmisiä, kasvattaa bränditietoisuutta ja saada uusia seuraajia.

Vaikuttajamarkkinointi -case study: Halva

Suomalainen karkkibrändi Halva työskenteli uuden tuotelinjan lanseerauksen yhteydessä 99 paikallisen mikrovaikuttajan kanssa tavoitteenaan maksimoida brändin näkyvyys ja saada lisää seuraajia Instagram-sivuilleen.

Jokainen kampanjaan valittu vaikuttaja  sai valikoiman tuotteita järjestääkseen arvonnan omalla tilillään.. Osallistuakseen heidän seuraajiensa piti seurata sekä vaikuttajaa että brändiä – siksi molemmat saivat uusia seuraajia!

Kaiken kaikkiaan kampanja tavoitti 380 000+ ihmistä ja brändi sai 6852 uutta seuraajaa Instagramissa – Suomen kaltaisilla pienillä markkinoilla tällaiset  luvut ovat todella vaikuttavia! Kampanjan budjetti oli 1014€ eli yhteensä Halva maksoi alle 0,15€ jokaista uutta seuraajaa kohden.

Halva Kingis tuotelanseeraus

Tavoite: Sitouttaa vaikuttajia tuomaan lisänäkyvyyttä Halvan uutuustuotteille

Palkkiomalli: Karkkilaatikko
Julkaisuja: 99
Tavoittavuus: 389 845
Tykkäset: 28 826
CPE: 0,02€

Vinkki # 5 Hyödynnä Instagram-tarina yhteistöitä

Vaikuttajat postaavat tarinoihinsa usein ei-maksettuja postauksia suosikkibrändeistään, tuotteistaan tai vaikuttajista,  joita he pitävät inspiroivina. Tämä  tarkoittaa, että tarinoiden maksetut postaukset  tuntuvat myös autenttisemmilta!

Lisäksi tarinapohjaiset yhteistyöt ovat interaktiivisempia ja toisin kuin tavallisissa postauksissa, niihin on myös mahdollista lisätä linkkejä. Puhumattakaan siitä, että useimmat vaikuttajat veloittavat vähemmän tarinapohjaisesta yhteistyöstä, koska ne vaativat yleensä myös vähemmän vaivaa!

Promotylla brändit perustavat joskus kaksi kampanjaa saadakseen kaiken irti markkinointibudjettistaan: feed-postauksen sisältävä kampanja mikrovaikuttajille ja tarinakampanja isommille vaikuttajille. Tällä tavalla he saavat sekä tavoittavuuden isompien vaikuttajien tileiltä että  brändätyistä postauksista, jotka pysyvät Instagramissa jopa 24 tunnin kuluttua.

 

misbu x puhdasplus
selinapetronella puhdasplus

Vinkki # 6 Vaikuttajamarkkinointi mahdollistaa Collabs -ominaisuuden

Syksyllä 2021 Instagram julkaisi Collabs -ominaisuudet, joiden avulla sisällöntuottajat voivat luoda feed -postauksia ja reelsejä yhteistyössä brändien kanssa.

Jos toinen käyttäjä hyväksyy yhteistyökutsun, julkaisu näkyy molemmilla tileillä ja molempien tilien otsikot näkyvät otsikossa – tämän vuoksi se on erinomainen työkalu kasvattaa myös omaa  Instagramiasi yhteistyössä vaikuttajien kanssa!

Collabs-ominaisuuden avulla tehdyissä postauksissa  ja reelseissä on myös jaettu tykkäysten määrä, katselukertojen määrä ja kommenttiosio, mikä tarkoittaa parempaa sitoutumista ja postausten laajempaa tavoittavuutta.

Vinkki # 7 Varmista, että profiilisi näyttää houkuttelevalta

Palataan perusasioihin: näyttääkö profiilisi tarpeeksi houkuttelevalta ensikertalaisille?

Varmista, että sinulla on houkutteleva profiilikuva (brändinä haluat todennäköisesti käyttää logoasi tässä) ja selkeä kuvaus siitä, mitä teet tai miksi jonkun pitäisi seurata sinua.

Kerran lukemisen jälkeen kohokohdat ovat usein toinen asia, jonka ensikertalainen tarkistaa. Sinne voit tallentaa hieman tarkemman esittelyn yrityksestäsi, esitellä tiimisi tai jakaa vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Ja lopuksi, ensikertalainen luultavasti kurkistaa uusimmat julkaisusi ymmärtääkseen, millaista sisältöä jaat ja onko se hänen aikansa arvoista. Varmista siksi, että julkaiset jo hyvää, arvokasta sisältöä.

Esteettisellä Instagram-feedillä on myös tärkeä rooli tässä, koska Instagram on erittäin visuaalinen kanava. Houkutteleva profiili kiinnittää huomion ja määrittää, haluaako vierailija syventyä tarkemmin sisältöösi!

instagram feed
Vaikuttajamarkkinointi

Vinkki # 8 Ole sosiaalinen!

Brändinä sinun tulisi ehdottomasti olla itse aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja luoda aktiivisesti niin vaikuttaja kun (potentiaalisia) asiakassuhteita.

Kun joku merkitsee tai mainitsee brändisi postauksissaan, vastaa lyhyellä kommentilla. Jopa yksinkertainen 🖤 tai “kiitos” voi olla tarpeeksi riittävä!

Kommentointi on erinomainen tapa herättää uusien seuraajien huomio. Etenkin jos joku on juuri maininnut brändisi – heidän seuraajat todennäköisesti kurkkaavat tilisi!

Jos joku tägää sinut omaan storyynsa, voit repostata sen. Tämä ei ainoastaan ilmaise arvostusta brändin jakamisesta vaan myös kasvattaa sosiaalista uskottavuutta seuraajillesi.

 

Vinkki # 9 Hyödynnä vaikuttajien tuottamaa visuaalista sisältöä

Kuten jo totesimmekin, paras tapa kasvattaa seuraajia on jakaa silmiinpistävää, inspiroivaa, oivaltavaa tai viihdyttävää sisältöä säännöllisesti.

Visuaalisen sisällön luominen on yksi vaikuttajien supervoimista: he tekevät sitä päivittäin ja  tietävät erittäin hyvin, millainen sisältö Instagramissa toimii. Puhumattakaan siitä, että se on paljon edullisempaa kuin koko valokuvasession järjestäminen itse!

Tästä syystä yhä useammat brändit työskentelevät vaikuttajien kanssa saadakseen visuaalista sisältöä sosiaaliseen mediaansa. Meillä Promotylla on myös Content Only  -kampanjatyyppi, jossa vaikuttajat luovat visuaalista sisältöä suoraan brändeille, mutta eivät julkaise sisältöjä omissa kanavissaan!

Vaikuttajien tuottamat sisällöt tuntuvat autenttisilta ja helposti samaistuttavilta – se on pohjimmiltaan käyttäjien luomaa sisältöä trendikkäällä twistillä! Siksi tällaiset sisällöt usein sitouttavat paremmin Instagramissa ja tavoittavat täten myös enemmän ihmisiä.

Esimerkiksi tanskalainen korubrändi Zilver Danmark järjesti kampanjan Promotyn kautta saadakseen sisältöä omaan sosiaaliseen mediaansa – tuloksena oli selkeä brändi-identiteetti, seuraajamäärän ja sitoutumisasteen kasvu. Tässä on ennen ja jälkeen kuvat heidän Instagram-feedistä! 👇🏼

Zilver Danmark

Vaikuttajamarkkinointi nostaa julkaisujen sitoutuneisuusastetta

Vaikuttajien tuottamat  sisällöt tuntuvat autenttisilta ja helposti samaistuttavilta – se on pohjimmiltaan käyttäjien luomaa sisältöä trendikkäällä twistillä! Siksi tällaiset sisällöt usein sitouttavat paremmin Instagramissa ja tavoittavat täten myös enemmän ihmisiä.

Viron maajohtajamme Mirjam-Johanna Loddes teki tutkimuksen, jossa hän analysoi kuuden paikallisen vaikuttajan yhteistyötä kolmen kuukauden aikana.

Tänä aikana tehtiin yhteensä 43 kaupallista yhteistyötä. Yllättäen vain 50 % näistä brändeistä käytti vaikuttajien  luomia sisältöjä myös brändin omassa Instagram-feedissä. Näillä brändeilla postausten sitoutuneisuusaste vaikuttajan kanssa oli kaksi kertaa korkeampi kuin heidän muiden postaustensa!

”Näistä numeroista voi päätellä, että brändien tulisi jakaa vaikuttajan luomaa sisältöä myös omassa Instagramissaan”, Mirjam-Johanna kertoo.

Vaikuttajamarkkinointi on erinomainen  työkalu Instagramin kasvattamiseen: vaikuttajan yleisön tavoittamisen, bränditietoisuuden lisäämisen ja uusien seuraajien hankkimisen lisäksi voit saada myös upeita sisältöjä, jotka auttavat omaa tilisiäsi kasvamaan entistä nopeammin!

Lue lisää aiheesta