Vaikuttajamarkkinointi: kaikki, mitä sinun tulee tietää sisällöntuottajista

Markkinointikentän nopeimmin kasvavia alueita on tällä hetkellä vaikuttajamarkkinointi. Sen arvo vuonna 2020 oli 8 miljardia dollaria, jonka oletetaan kasvavan 15 miljardiin vuoteen 2022 mennessä.

Mitä on vaikuttajamarkkinointi? Miten valita brändillesi sopivia influencereita eli vaikuttajia? Kuinka mitata kampanjan menestystä? Olemme keränneet yli 20 tärkeää vaikuttajamarkkinoinnin vinkkiä ja vastanneet niiden avulla seitsemään alla olevaan kysymykseen. Lue järjestyksessä tai hyppää suoraan polttavimman kysymyksen pariin! 👇🏼

 

1. Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

2. Sopiiko vaikuttajamarkkinointi yrityksellemme?

3. Kuinka aloittaa vaikuttajamarkkinointi?

4.Miten löytää oikeat vaikuttajat?

5. Miten valitsen juuri oikeat vaikuttajat tuhansien joukosta?

6. Kuinka tehdään oikeanlainen kampanjatiedote vaikuttajille?

7. Millaisia eri yhteistyön muotoja on olemassa?

8. Miten palkita vaikuttajia yhteistyöstään?

9. Kuinka mitataan vaikuttajamarkkinoinnin onnistumista?

10. Lain suosittelema yhteistyön merkitseminen

1. Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinointi kulkee käsikädessä kahden markkinoinninkentän kanssa: sisällöntuotannon sekä sosiaalisen median. Kuten nimestä voi päätellä, vaikuttajamarkkinoinnissa käytetään vaikuttajia, jotka markkinoivat brändin tuotteita tai palveluita, ja jotka omaavat tiettyä vaikutusvaltaa sosiaalisessa mediassa. Siksi vaikuttajamarkkinointi on erittäin hyvä kanava edistää Word of Mouth markkinointia eli toteuttaa “puskaradio” markkinointia.

92% kuluttajista ympäri maailmaa sanoo luottavansa ansaittuun mediaan (earned media), kuten ystävien ja perheenjäsenten suosituksiin. Tämän vuoksi myös vaikuttajamarkkinointi on tehokasta: sosiaalisen median sisällöntuottajilla on vahva yhteys seuraajiinsa. Lisäksi vaikuttajia seurataan usein tuote- ja palvelusuositusten saamiseksi.

Nykyisin on hyvin paljon erilaisia vaikuttajia, joten heidän avullaan on helppoa tavoittaa oma kohderyhmä. On olemassa esimerkiksi niin kutsuttuja lifestyle-vaikuttajia, jotka jakavat kokonaisvaltaisesti sisältöä omasta elämästään, mutta on olemassa myös sisällöntuottajia, jotka puhuvat vain urheilusta tai vaikkapa ruuasta.

Maissa, joissa vaikuttajamarkkinointi on jo kehittyneempää, “Niche-vaikuttajat” ovat yleisempiä: esimerkiksi ratsastus tai kirjabloggaajat, mikä tarkoittaa, että tällaista vaikuttajaa seuraavat ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita juuri tästä kyseisestä alasta, ja se on loistava markkinointikanava sellaiselle tuotemerkille.

Vaikuttajamarkkinoinnin tärkein ja vaikutusvaltaisin kanava on Instagram, jossa on sekä syöte- että tarinajulkaisuja. Yleensä vaikuttaja luo sopivan kuvan tai videon brändin tuotteesta tai palvelusta, jakaa sen profiilissaan ja saa brändiltä palkkion tuotteina tai rahana.

Jos kyseessä on uusi tai tuntematon tuote, ensimmäiset postaukset lisäävät ensisijaisesti tietoisuutta ja kiinnostusta. Kuluttajan ostopolun seuraavassa vaiheessa vaikuttajan tavoitteena on vakuuttaa potentiaalinen asiakas: esitellä tuotetta, jakaa kokemuksiaan sekä vastata seuraajien kysymyksiin. Kun viimein asiakkaat ovat valmiita ostamaan, vaikuttaja voi jakaa henkilökohtaisen alennuskoodin tai tietyn toimintokutsun (CTA), jossa on tietoa siitä, mistä tuote ostetaan. Instagram on tehnyt ostamisesta erityisen helppoa lisäämällä ostomahdollisuuden suoraan sovellukseen!

Vaikuttajan seuraajamäärä, erityinen kiinnostus aiheeseen, hänen uskottavuutensa ja vaikutus seuraajiinsa ovat syitä siihen, miksi vaikuttajamarkkinointi on osoittautunut yhdeksi sekä tehokkaimmista että kustannustehokkaimmista markkinointimenetelmistä.

2. Sopiiko vaikuttajamarkkinointi yrityksellemme?

Aluksi saattaa tuntua siltä, että vaikuttajamarkkinointi sopii paremmin niin sanottujen “instagrammable”-tuotteiden markkinointistrategiaan, jotka näyttävät kuvassa kauniilta: kauneudenhoitotuotteet, muoti ja asusteet, sisustustuotteet, ruoka ja ravintolat.

Samaan aikaan kaikki kuitenkin riippuu markkinoijan luovuudesta – meillä on ollut myös menestyksekkäitä kampanjoita pankeille, puhdistusaineille, autopesuloille, erilaisille tapahtumille, jopa puutarhan siivouskilpailulle! Siksi uskallamme tähänastisen kokemuksemme perusteella sanoa, että vaikuttajamarkkinointi voi sopia hyvin eri alojen brändeille.

Kohderyhmä kannattaa kuitenkin pitää mielessä. Koska sosiaalisen median käyttäjien joukossa on enemmän nuorempia – esimerkiksi Instagramin suurin ikäryhmä on 25-34-vuotiaat, jonka jälkeen tulevat 18-24- ja 35-44-vuotiaat – vaikuttajamarkkinointi Instagramissa sopii paremmin tuotteiden markkinointiin nuorempien kohderyhmien kanssa.

“Tämä ei aina kuitenkaan pidä paikkaansa – ulkomailla on myös eläkeikäisiä sisällöntuottajia, jotka puhuvat ikäänsä liittyvistä aiheista”, sanoi Piia Õunpuu, joka on koordinoinut useiden suurten brändien vaikuttajamarkkinointikampanjoita osana PR Strategies -toimistoa. “Samoin vaikuttajat ovat mukana myös linkedinissä, jossa tuote-/palvelukampanjat eivät kohdistu keskivertokuluttajiin.”

Samaan aikaan Instagram-käyttäjien sukupuolijakauma on suhteellisen tasa-arvoinen – toisin kuin yleisesti luullaan, miehet ovat myös aktiivisia Instagram-käyttäjiä.

 

3. Kuinka aloittaa vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinoinnin ensimmäinen askel on ajatella selkeästi:

Millainen brändi olet ja millaista arvoa luot – jos se ei ole sinulle selvää, et voi tehdä sitä selväksi vaikuttajalle, saati hänen seuraajilleen.

• Millainen kohderyhmäsi on – mitä tarkemmin voit kuvailla heitä, sitä helpompi sinun on ymmärtää, millaisen sisällöntuottajan kanssa sinun tulisi työskennellä tavoittaaksesi heidät

• Kampanjan keskeinen tavoite – on saada näkyvyyttä, lisätä joidenkin tuotteiden myyntiä, saada sisältöä sosiaalisen median kanaviin, kerätä uusia seuraajia, lisätä e-kaupan käyntien määrää tai jotain muuta. Yhteistyön rakenne ja vaikuttajien valinta sekä tulosten arviointi riippuvat tavoitteistasi.

• Suorituskykyindikaattori (KPI) – jokaisessa kampanjassa pitäisi olla vain yksi indikaattori keskiössä: jos yksittäisen kampanjan tavoitteena on lisätä verkkokaupan myyntiä, brändin tunnettuutta ja Instagram-seuraajien määrää, kaikki tulokset jäävät todennäköisesti vaatimattomiksi.

☝🏼 Kun nämä asiat ovat tiedossa, voit alkaa työstää vaikuttajamarkkinointistrategiaasi tarkemmin: millaisia sisällöntuottajia haluat ottaa mukaan, kuinka monta, millaista sisältöä ja kuinka usein vaikuttajien tulisi jakaa sitä ja miltä vaikuttajamarkkinointibudjettisi näyttää.

sisältömarkkinointi vaikuttajamakrkinointi

Ennen kuin valitset oikeat vaikuttajat, kannattaa itse määritellä kriteerit, joiden perusteella arvioit mahdollisia kumppaneita. Kannattaa pohtia esimerkiksi sitouttamisastetta, yleisön sopivuutta, vaikuttajan kiinnostuksen kohteita ja arvoja, valokuvien ja kuvatekstien tähänastista laatua. Puhumme lisää vaikuttajien löytämisestä ja valinnasta seuraavassa osiossa!

Aikanäkökulmaa kannattaa miettiä myös strategian kannalta. Vaikka lyhytaikaiset yhteistyöt ovat hyvä tapa saavuttaa vahva näkyvyys sosiaalisessa mediassa lyhyellä aikavälillä (esimerkiksi ennen huippusesonkia), pitkäaikaiset kumppanuudet näyttävät toimivan paremmin pitkällä aikavälillä: ne ovat uskottavampia, kätevämpiä molemmille osapuolille ja vaativat vähemmän aikaa.

 

Statistiikka

On Luonnollista, että strategia voi muuttua ajan myötä: esimerkiksi Woltin edellinen latvialainen markkinointipäällikkö sanoi, että Latvian markkinoille saapuessaan Woltille oli tärkeää, että mahdollisimman moni riikalainen kuluttaja kuulisi uudesta sovelluksesta. Siksi heidän ensimmäinen strategiansa oli käyttää alennuskoodeja: sekä vaikuttajat että heidän seuraajansa, jotka tilasivat jotain Woltilta, saivat pienemmän toimitusmaksun koodin ansiosta.

Myöhemmin, kun bränditietoisuus oli jo suurempaa, OTETTIIN KÄYTTÖÖN FOMO -strategia (fear of missing out): Wolt näkyi kaikkialla, jotta ihmisille saatiin tunne siitä, että kaikki olivat aina tilaamassa ruokaa Woltista, ja heidän pitäisi myös kokeilla sitä.

4. Miten löytää oikeat vaikuttajat?

On olemassa monia hyviä tapoja löytää oikeat vaikuttajat. Paras tapa aloittaa olisi käydä läpi omia asiakkaita sekä sosiaalisen median seuraajia; voit myös selata Instagramia ja etsiä manuaalisesti sopivia sisällöntuottajia tai käyttää vaikuttajamarkkinointialustaa.

a) Nykyisten asiakkaiden ja/tai sosiaalisen median joukosta

Haluat todennäköisesti löytää vaikuttajia, jotka todella käyttävät tuotteitasi / palveluitasi ja ovat valmiita vilpittömästi suosittelemaan niitä seuraajilleen. Nämä sisällöntuottajat todennäköisimmin löytyvät asiakaskunnastasi!

Lisäksi voit tarkistaa omat sosiaalisen median tilisi: keitä ovat ihmiset, jotka merkitsevät sinut julkaisuihinsa tai tarinoihinsa sekä suosittelevat jo brändiäsi tuttavilleen? Jos heillä on (sinulle) sopivia seuraajia, haluat luultavasti työskennellä näiden vaikuttajien kanssa.

b) Instagramista

Instagramissa sopivia vaikuttajia voi etsiä myös manuaalisesti. Voit esimerkiksi tarkistaa erilaisia brändiin liittyviä hashtageja ja sijainteja. Jos haluat tavoittaa sisällöntuottajia tietyssä maassa, haluat ehkä etsiä tietyn maan kaupungeissa tehtyjä julkaisuja ja hashtageja #mainos, #influencer/vaikuttaja jne. paikallisella kielellä.

Sopivia sisällöntuottajia löytyy myös Instagram tutki-sivulta tai kilpailijoiden tileiltä. Kumppaneita ei kannata varastaa toiselta brändiltä, mutta inspiraatiota voi niistä hakea, löytää uusia hashtageja tai alasta kiinnostuneita ihmisiä, joiden kanssa aloittaa keskustelu.

c) Vaikuttajamarkkinointi -alustoilta

Sopivien vaikuttajien löytäminen manuaalisesti on suhteellisen aikaa vievää – esimerkiksi Promotya luodessa meiltä kesti yli 40 tuntia löytää 100 sopivaa sisällöntuottajaa. Tämä on myös yksi syy, miksi loimme Promotyn- helpottaaksemme muita!

Tällaiset alustat ovat nopea ja helppo tapa löytää sopivia vaikuttajia: sieltä voit etsiä sisällöntuottajia sijainnin, seuraajien määrän, iän ja muiden kriteerien perusteella sekä samalla nähdä seuraajien demografiset tiedot. Kampanjan perustaminen vie vain muutaman minuutin ja sen jälkeen sopivat sisällöntuottajat hakevat brändin kampanjaan itse!

👉🏼 Lue lisää: Kuinka Promoty toimii!

d) Sisällöntuottajat ottavat itse yhteyttä brändiin

Voi tietysti käydä niin, että jotkut vaikuttajat kääntyvät brändisi puoleen omalla yhteistyötarjouksellaan. Tässä tapauksessa on ehdottomasti syytä lukea saatu tarjous kriittisesti varmistaaksesi, haluaako sisällöntuottaja erityisesti työskennellä brändisi kanssa vai onko hän lähettänyt saman tarjouksen useille brändeille. Lisäksi kannattaa tarkistaa vaikuttajan nykyiset viestit ja yleisön demografiset tiedot varmistaaksesi, että se on yhteensopiva brändin kanssa. 

Instgram vaikuttaja

5. Miten valitsen juuri oikeat influencerit tuhansien joukosta?

Vaikuttajien valitseminen on kampanjan menestyksen suurin tekijä: jos yritys löytää brändiinsä sopivia sisällöntuottajia, joiden yleisö vastaa brändin kohdeyleisöä, kampanja todennäköisesti onnistuu.
Tässä on viisi kohtaa, jotka on kiinnitettävä huomiota ennen yhteistyön hyväksymistä:

1.Vaikuttajan tarina, aiheet ja arvot
Kannattaa ehdottomasti tarkistaa, mistä sisällöntuottaja on puhunut tilillään aiemmin ja miten se sopii brändin teemojen kanssa: esimerkiksi jos sisällöntuottaja on aiemmin korostanut puhtaan ruoan merkitystä heidän tilillään tai jakanut joitakin ympäristöystävällisen elämäntavan vinkkejä, ne ovat todennäköisesti hyviä ympäristötuotekampanjaan.
Promoty-kampanjaa hakiessaan vaikuttajat sisällyttävät siihen myös lyhyen kuvauksen siitä, miksi he haluavat osallistua kampanjaan – tämä osoittaa usein, kuinka hyvin sisällöntuottaja sopisi kampanjaan.

2.Sisällön laatu
Jos haluat käyttää vaikuttajan luomaa sisältöä sosiaalisen median kanavissasi myöhemmin, sinun kannattaa ensin selvittää, onko tietyn sisällöntuottajan visuaalinen tyyli sinulle oikea.
Jos esimerkiksi kaikki sisällöntuottajan aiemmat valokuvat on otettu puhelimella ja tummilla sävyillä, sinun ei pitäisi odottaa yhteistyöjulkaisujen tulevan esiin kevyin sävyin ja erittäin hyvällä laadulla. Jos brändi odottaa valokuvia tietyllä tyylillä, se kannattaa ehdottomasti mainita kampanjan tiedotustilaisuudessa.

3.Aikaisemmat yhteistyöt
Kannattaa myös katsoa vaikuttajan tähänastisten yhteistyöjulkaisujen määrää, sisältöä ja tyyliä. Mitä vähemmän sisällöntuottajan profiilissa on maksettuja julkaisuja, sitä huolellisemmin he todennäköisesti valitsevat kumppaninsa ja sitä autenttisempaa sisältöä voit odottaa. Lisäksi kannattaa varmistaa, onko mahdollinen kumppanisi tehnyt aiemmin yhteistyötä kilpailevien brändien kanssa.

4.Instagram-tilastot
Vaikka seuraajien määrä on yksi ensimmäisistä mittareista, jotka erottuvat vaikuttajan profiilista, sitä ei pitäisi korostaa liikaa. Päinvastoin: sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti sisällöntuottajista, joilla on pienempi yleisö – mikrovaikuttajat – on tulossa yhä tärkeämpiä.
Ne ovat tehokkaita pääasiassa yhtenäisen ja osallistuvan yleisönsä vuoksi: tutkimusten mukaan heillä on keskimäärin 60% korkeampi sitoutumisaste kuin suuremmilla vaikuttajista! Sisällöntuottajilla, joilla on pienempi yleisö, on usein enemmän aitoutta, vähemmän yhteistyötä ja siten enemmän vaikutusvaltaa seuraajiinsa. Tietenkin he pyytävät myös alhaisempia hintoja ja ovat usein valmiita työskentelemään vain tuotteille ja palveluille, mikä tarkoittaa vähemmän investointeja ja korkeampia sijoitetun pääoman tuottoja brändille.
Seuraajien määrän lisäksi kannattaa katsoa vaikuttajan keskimääräistä tavoittavuutta ja sitoutumisastetta. Niistä näkee, kuinka moni seuraaja tykkää, kommentoi, tallentaa tai jakaa sisällöntuottajan julkaisuja. Jos sisällöntuottajan sitoutumisaste on korkea, se tarkoittaa, että sisällöntuottajan sisällöllä on merkitystä hänen seuraajilleen ja he kommunikoivat aktiivisesti hänen kanssaan.
Samalla on syytä pitää mielessä, että mitä suurempi seuraajien määrä, sitä pienempi sitoutuminen – yleensä 3-5% sitoutuminen on hyvin normaalia suurille vaikuttajille.

5.Seuraajien laatu
Sitoutumisasteen lisäksi voit myös katsoa kommentteja vaikuttajan viestien alla: Tämä on yleensä hyvä indikaattori siitä, ovatko nämä vilpittömiä faneja vai bottikommentteja esimerkiksi “Cool post, check out my content”.
Jos markkinoit tiettyihin maihin tai kaupunkeihin, on myös tärkeää varmistaa, että vaikuttajan yleisö sijaitsee siellä – muuten yhteistyö tuo monia tuloksia.
Jos haluat hyvän yleiskuvan seuraajien demografisista rakenteesta (sijainti, ikä, sukupuoli jne.), voit pyytää vaikuttajaa lähettämään kuvakaappauksen yleisönäkymästään Instagramissa. Voit myös käyttää vaikuttajamarkkinointialustoja: esimerkiksi Promotyssa näet vaikuttajatilastot suoraan Instagramista:

 

Vaikuttajien Instagram statistiikka

6. Kuinka tehdään oikeanlainen kampanjatiedote?

Vaikuttajamarkkinointikampanja on kattava dokumentti, jonka brändin edustaja lähettää sisällöntuottajille ennen yhteistyötä. Briiffauksessa hahmotellaan yleensä kampanjan tavoitteet, aikataulu, odotukset, odotetut tulokset ja ohjeet sisällön luomiseksi.
Hyvin koottu kampanjatiedotus/Briiffi auttaa varmistamaan, että ei-toivottuja yllätyksiä ei tapahtuisi sekä tulos vastaisi brändin odotuksia.

Jos erillistä sopimusta ei tehdä, kampanja-briiffi täyttää myös sopimuksen roolin: jos vaikuttaja suostuu tähän kirjallisesti, hän toivottavasti lukee muistion perusteellisesti ja on valmis seuraamaan mainittuja kohtia.

Promotyssa järjestetyn yli 1 500 kampanjan kokemusten perusteella olemme kirjoittaneet ylös joitakin kohtia, jotka olisi ehdottomasti mainittava asianmukaisessa tiedotustilaisuudessa:

1. Tuotemerkin ja tuotteen/palvelun esittely

Biiffin alussa on paikka myydä itsensä vaikuttajalle ja luoda jännitystä tulevasta yhteistyöstä. Hyvä sävy on aloittaa lyhyellä esittelyllä brändistä: kuka olet ja mitä edustat. Brändiarvot ovat epäilemättä yksi piirre, jolloin vaikuttaja päättää, haluaako hän työskennellä kanssasi!

2. Yleiskatsaus vaikuttajamarkkinointi -kampanjasta ja sen tavoitteista

On erittäin tärkeää ilmoittaa kampanjan tarkoitus, jotta vaikuttaja voi kirjoittaa postauksen kuvaukseen kuvatekstin vastaavalla tavalla ja saada seuraajat toimimaan tämän tarkoituksen mukaisesti – kuvateksti voi tuoda esiin joitakin tietyn tuotteen ominaisuuksia, tiedottaa ihmisille myyntikampanjasta, esitellä uuden tuotteen jne.

3.Yhteistyön yksityiskohdat ja ehdot

Varsinaisesta toteutuksesta kannattaa mainita:

  • Sosiaalisen median kanavat, joissa sisältöä voi jakaa;
  • Kuinka monta viestiä ja tarinaa odotat vaikuttajalta;
  • Lähetetäänkö sisältö tuotemerkille tarkistettavaksi ennen live-lähetystä;
  • Mikä on vaikuttajan palkkio ja millä ehdoilla se maksetaan?

On tärkeää myös kertoa tärkeistä päivämääristä heti yhteistyön alussa: milloin viestit ja tarinat pitäisi lähettää brändille tarkistettavaksi, milloin ne olisi pitänyt tehdä jne. Tässä tapauksessa vaikuttaja voi suunnitella työtään paremmin ja lopulta luoda parempaa sisältöä.

4. Odotukset sisällöstä

Tämä on se osa, mitä sisällöntuottajan pitää tietää/ mitä pitää mielessä / mainita viestissään tai tarinassaan:

  • Odotukset visualisoinneille (kuvan sävyt ja esineet jne.);
  • yhteistyömerkinnän ja varoituslausekkeiden merkitseminen tarvittaessa;
  • Hashtagit, linkit, myynninedistämiskoodit jne., jotka olisi mainittava viestissä;
  • Sosiaalisen median tilit, jotka pitäisi kirjata viestiin.

5. Sisällön käyttöoikeudet

Jos aiot käyttää vaikuttajan sisältöä myöhemmin brändisi verkkosivuilla, mainonnassa tai sosiaalisessa mediassa, sinun tulee sisällyttää se myös kampanjadokumenttiin/ Briiffiin.

Kampanja kuva

Jos käytät vaikuttajamarkkinointialustaa, briiffi on itse asettamasi kampanja: sen perusteella vaikuttaja päättää, haluaako hän osallistua kampanjaan lainkaan. Siksi on tärkeää tehdä kampanjastasi houkutteleva sisällöntuottajille – erityisesti vähemmän tunnetuille brändeille. Voit esimerkiksi:

  • lisätä kampanjaan merkkiä hymiöiden avulla;
  • käytä lihavointia korostaa tärkeitä osia;
  • lisätä kuvia, videoita ja linkkejä, jotta vaikuttaja ymmärtää brändiä paremmin;
  • lisätä mielialataulu, joka välittää halutun sinnitin ja tunteen;
  • lisätä kysymyksen, joihin kampanjan ehdokkaiden tulisi vastata: esimerkiksi “kuvailla, millaisen valokuvan ottaisit” tai “.. mikä oli edellinen kontaktisi X:n kanssa.”

Promoty-käyttäjille olemme kirjoittaneet luettelon vinkeistä, joiden avulla voit kirjoittaa paremman kampanja briefin.

 

7. Millaisia eri yhteistyön muotoja on olemassa?

Yleisin yhteistyömuoto on sponsoroidut julkaisut tai tarinat vaikuttajan omassa profiilissa, jossa sisällöntuottaja esittelee brändin tuotteita tai palveluita seuraajilleen, joissa tuote on “vahingossa” jäänyt kuvaan.

• Tuotetestaus, arvostelut ja mielipiteet. Koska vaikuttajia seurataan usein tuotesuositusten saamiseksi tai uusien tuotteiden ja palveluiden ajan tasalla pysymiseksi, tämä on yksi tehokkaimmista yhteistyömuodoista. Siksi vaikuttajat ovat usein mukana uusien tuotteiden ja palveluiden lanseerauskampanjoissa! Koska henkilökohtaisen kokemuksesi jakaminen tasapainottaa usein mainosvaikutelmaa, tämäntyyppistä yhteistyötä voidaan tukea myös tuotealennuskoodeilla ja muilla myyntistrategioilla.

Sisällöntuottajalle on yleensä kätevintä tehdä tuotearvosteluja Instagram Storyssa, jossa hän voi jakaa ajatuksiaan ja mielipiteitään hieman vapaammin ja pidempään. Lisäksi vaikuttajat, joilla on yli 10 000 seuraajaa, voivat lisätä linkin suoraan tarinaan käyttämällä “Swipe Up” -vaihtoehtoa!

• Alennuskoodit ja muut myyntistrategiat. Tarjouskoodit ja jäljitettävät linkit ovat toimiva ja mitattavissa oleva tapa lisätä verkkokaupan myyntiä. Jos koodi antaa merkittävän alennuksen, vaikuttaja jakaa sen mielellään – se on arvokas myös hänen seuraajilleen!
Tietenkin tässä tapauksessa sisällöntuottajan pitäisi myös jakaa oma kokemuksensa tai lisätä jotain henkilökohtaista – siten se ei tuntuisi vain ns. tehdyltä. Jos sisällöntuottaja esimerkiksi jakaa online-kauneuskaupan mainoskoodin, yhteistyö on tehokkaampaa, jos he jakavat myös suosikkituotteitaan kyseiseltä verkkosivustolta – sisältö näyttää luonnollisemmalta, seuraajat saavat hyviä suosituksia ja verkkokaupan myyntitulot todennäköisesti kasvavat.

• Giveaways, jossa brändituotteita jaetaan yhteistyössä vaikuttajan kanssa. Koska tämä yhteistyömuoto hyödyttää molempia osapuolia – brändiviestin välittämisen lisäksi sekä brändi että vaikuttaja saavat uusia seuraajia – vaikuttajat voivat veloittaa vähemmän postauksistaan, mikä tekee lahjoituksesta erittäin kustannustehokkaan tavan markkinoida brändiä.

Sisällön luominen brändikanaville. Koska monet sisällöntuottajat luovat erinomaisen hyvää valokuva- ja videosisältöä, se on hyvä tapa saada sisältöä käytettäväksi brändin sosiaalisessa mediassa – tällainen sisältö on usein emotionaalisempaa, trendikkäämpää ja sosiaalisen median ystävällistä kuin ammattimaisesti luotu sisältö. Lisäksi vaikuttajien ottaminen mukaan sisällön luomiseen on huomattavasti halvempaa kuin valokuvaajan ja mallin palkkaaminen, studion vuokraaminen ja kaikkien tarvittavien lisävarusteiden saaminen!

Promotyssa on ollut useita kampanjoita, joissa on kysytty vaikuttajia luomaan visualisointeja julkaisematta niitä henkilökohtaisille tileilleen. Nämä kampanjat ovat osoittautuneet erityisen suosituiksi Suomen markkinoilla – ja koska vaikuttajamarkkinointi on Pohjoismaissa muutaman vuoden edellä, voidaan olettaa, että tätä suuntausta käytetään yhä enemmän.

 

8. Miten palkita vaikuttajia yhteistyöstään?

Auguren tekemän tutkimuksen ‘’State of Influencer Engagement’’ mukaan, brändeistä lähes 70% ei maksa influencereilleen. Vuosien saatossa tämä luku on mitä oletettavimmin pienentynyt, sillä influencer-verkkoalustojen suosio on kasvanut merkittävästi ja tietoisuus influencer-työn arvosta on lisääntynyt.

Tekevätkö influencerit yhteistyötä pelkällä tuotepalkkiolla? Kyllä, jos he pitävät tuotteestasi ja se on heille arvokas. Jos tuotteesi arvo ei kuitenkaan ole riittävä kompensoimaan työn arvoa, saattaa sisällöntuottaja pyytää myös rahallista korvausta. Hyvä sisällöntuottaja voi työstää julkaisua ja kuvatekstiä usean päivän ajan ja käyttää työssään henkilökohtaisia työvälineitä (kamera, valaistus, asusteet, somisteet jne.), jolloin hän ansaitsee työstään arvoisensa korvauksen.

Tutkimusraportti alleviivaa kuusi syytä, miksi influencerit haluavat tehdä yhteistyötä brändin kanssa:

• Korkeampi esiintyvyys hakutuloksissa ja seuraajakunnan kasvattaminen (55%)
• Mahdollisuus tuottaa laadukasta sisältöä seuraajilleen (45%)
• Vaikutus maineeseen, uskottavuus sisällöntuottajana paranee (29%)
• Alennuksia, ilmaisia tuotteita sekä muita brändin etuja (25%)
• Mahdollisuus ansaita lisätuloja (24%)
• Uudet kokemukset: tapahtumat, kiertueet jne. (22%)

Paljonko influencerit maksavat? Yleisesti rahakampanjoissa, nyrkkisääntönä toimii 1 seuraaja = 1 sentti. Eli, jos sisällöntuottajalla on 5000 seuraajaa, voi hän pyytää 50€ korvausta työstään, kun seuraajakunnan aktiivisuus (engagement) on 10%. Tämä ei kuitenkaan ole ehdoton sääntö – sisällöntuottajan palkkio riippuu ennen kaikkea seuraajakunnan aktiivisuudesta, sisällön laadusta ja aiempien yhteistöiden määrästä.

Tuotekampanjat, joissa vaikuttaja saa ilmaisia tuotteita / palveluita, tuoteluottoa tai lahjakorttia, ovat erityisen hyviä, koska ne vaativat brändiltä vähemmän investointeja ja siksi niillä on todennäköisesti myös korkeampi sijoitetun pääoman tuotto.

Toiseksi tuotekampanjat houkuttelevat vain vaikuttajia, jotka käyttävät brändin tuotteita joka tapauksessa ja suosittelevat niitä mielellään seuraajilleen – mikä johtaa aidompiin yhteistyöjulkaisuihin, jotka tuovat parempia tuloksia.

Esimerkiksi yksi promotyn menestyksekkäimmistä kampanjoista on ollut Sutun vaikuttajakampanja, jonka palkintona oli reed-pillipakkaus. Vaikka kyseessä oli edullisempi tuote, silti yli 400 sisällöntuottajaa, mukaan lukien ne, joilla oli yli 100 000 seuraajaa, hakivat kampanjaan – heitä pyydettiin luopumaan muovinkulutuksesta ja tekemään maailmasta siten hieman parempi paikka. Brändisi tarina voi puhutella vaikuttajia siis jopa enemmän kuin rahallinen palkkio!

Sutu bambu-pillikampanja

Tavoite: Nostaa Sutu brändin ja Bambuu pillien tietoisuutta

Palkkio: Tuote (pillilaatikko)
Postaukset: 95
Tavoittavuus: 260 307
Tykkäykset: 38 338
CPE: 0,02€

Kun yrität päättää, pitäisikö kampanjasi palkkion olla rahallinen vai voitko maksaa tuotteina, mieti tarjouksesi hintaa ja yritä verrata sitä niiden vaikuttajien hintaan, joita odotat saavasi kampanjaasi. Jos esimerkiksi haluat työskennellä pääasiassa 3 000–10 000 seuraajan mikrovaikuttajien kanssa, tuotteen arvon onnistuneelle tuotekampanjalle tulisi olla vähintään 30-50 euroa. Jos tuotteen hinta on huomattavasti alhaisempi, kannattaa perustaa rahakampanja.

Promoty-kokemuksestamme voimme sanoa, että kampanjat, joissa tarjotaan vain erittäin edullista tuotetta (alle 10 euroa), eivät todennäköisesti onnistu – koska paikalliset sisällöntuottajat veloittavat yleensä korkeamman maksun, vain hyvin omistautuneet fanit olisivat valmiita tekemään yhteistyötä tällaista maksua vastaan.

 

9. Kuinka mitataan vaikuttajamarkkinoinnin onnistumista?

Minkä tahansa (vaikuttajan) markkinointikampanjan viimeisen ja tärkeimmän vaiheen tulisi olla tulosten analysointi: sen avulla voidaan määrittää, kuinka onnistunut kampanja oli, ketkä sisällöntuottajat toivat toivotut tulokset sekä voidaan määrittää seuraavan kampanjan budjetti.

Vaikuttajamarkkinoinnin tulosten mittaaminen riippuu ensisijaisesti kampanjan tarkoituksesta: jos tavoitteena on lisätä brändin tunnettuutta, kannattaa keskittyä lähinnä tavoittamiseen liittyviin mittareihin (tavoittavuus, näyttökertojen määrä). Jos tavoitteena on kuitenkin mainostaa brändi-imagoa, keskity pikemminkin sitoutumiseen liittyviin indikaattoreihin: tykkäysten ja kommenttien määrään, sitoutumisasteeseen, uusien seuraajien määrään jne.

Vaikeinta on mitata vaikuttajamarkkinoinnin vaikutusta myyntiin – tämä on myös suurin kritiikki tällä alalla. Useimmissa tapauksissa käytetään jo yhtä kahdesta vaihtoehdosta:

a) Jäljitettävät linkit, jotka vaikuttaja voi lisätä profiiliinsa bioon tai tarinaansa “Pyyhkäise ylös/Swipe Up” -ominaisuuden avulla. Google Analyticsissa brändi näkee vaikuttajan linkin kautta, kuinka paljon sivustolle on tullut liikennettä, kuinka monta tuotetta on myyty ja millä summalla ostoksia on tehty.

b) Henkilökohtaiset alennuskoodit, joiden avulla voit määrittää tarkalleen, kuinka paljon myyntiä kukin yhteistyö toi. Tällainen alekoodi-yhteistyö on win-win ratkaisu, koska vaikuttaja voi tarjota jotain seuraajilleen, itselleen ja yritykselle. Lisäksi se mahdollistaa tarkemman mittauksen kuin jäljitettävät linkit – vaikka asiakas, joka näkee konkreettisen kampanjapostin, menee verkkokauppaan toisesta laitteesta vaikuttajan jaetun linkin sijaan ja tekee ostoksen, hän todennäköisesti käyttää silti koodia.

 

Ensimmäisen yhteistyöjulkaisun jälkeen alkaa jatkuva mittaaminen ja optimointi, jossa voit valita vaikuttajat, jotka toivat sinulle parhaat tulokset, ja jatkaa työskentelyä heidän kanssaan. On myös pidettävä mielessä, että ensimmäinen viesti ei välttämättä tuo heti tulosta: koska kuluttajat tarvitsevat ostopäätökseen keskimäärin 7–8 kosketuspistettä, tuloksia kannattaa mitata hieman pidemmällä, kuukaudella tai jopa vuosi neljänneksellä.
Tulokset tulisi jakaa myös kampanjaan osallistuneiden vaikuttajien kanssa. Valitettavasti markkinoijat eivät usein tee niin: esimerkiksi virolainen sisällöntuottaja Anni Rahula totesi, että vain noin 1/20 hänen kumppaneistaan on kertonut hänelle, kuinka hyvin hän pärjäsi yhteistyön jälkeen. “Tämä on tapahtunut jopa yhteistöissä, jossa jaan henkilökohtaisen alennuskoodin. Niissähän on mahdollista mitata tarkasti sitä, kuinka monta myyntiä vaikuttaja toi, joten tulosten jakaminen olisi helppoa”, hän ihmetteli. ” Mahdollinen palaute on kuitenkin erittäin tärkeää kaikkien osapuolten kehitykselle.

Jos haluat kaikkien kampanjatilastojen (tavoittavuus, tykkäykset ja kommentit) näkyvän yhdellä alustalla sekä postauksista että kampanjoista, tule ja siirrä vaikuttajamarkkinointikampanjasi Promoty:lle!

 

10. Lain suosittelema yhteistyön merkitseminen

Koska sekä vaikuttaja- että sosiaalisen median markkinointi ovat suhteellisen uusia aloja, useat eettiseen ja sääntelyyn liittyvät kysymykset ovat nousseet esille.
Suomessa vaikuttajamarkkinoinnista säädetään ensisijaisesti mainoslaissa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto ovat luoneet erilliset vaikuttajamarkkinoinnin säännökset heidän sivuilleen, josta tuomme esiin tärkeimmät näkökohdat, joihin on kiinnitettävä huomiota, kun tehdään yhteistyötä vaikuttajien kanssa. 👇🏼

Kaikki kaupalliset postaukset on merkittävä

Instagramin oma mainoskäytäntö edellyttää selvästi, että kaikki sponsoroitu sisältö merkitään asianmukaisesti. Säännöksen tarkka sanamuoto on “for an exchange value”, joten sen mukaan merkitseminen pitää tehdä myös ei-rahallisten postausten kohdalla. Tämä koskee esimerkiksi ilmaistuotteiden lähettämistä vaikuttajille, palvelujen jakamista tai tuotehyvitysten antamista sisällöntuottajalle postausta vastaan. Suomessa, kuluttajansuojalain mukaan todetaan, että mainonnan on oltava selvästi erotettavissa ja on käytävä selvästi ilmi, kuka mainoksen asiakas on. Pääsääntönä voidaan pitää, että julkaisujen alussa pitää heti kertoa, että kyseessä on mainos sekä mainostettavan tuotemerkin tai yrityksen nimi.

On suositeltavaa, että merkintä tehdään kielellä, jota sisällöntuottajan seuraajat pääasiassa puhuvat – esimerkiksi jos vaikuttajan seuraajat ovat pääosin suomalaisia, on asianmukaista ilmaisua “mainos yrityksen x kanssa”. Voit myös käyttää tekstiä, kuten “kaupallisessa yhteistyössä yrityksen x kanssa” sekä käyttää lisäksi Instagramin omaa “Maksettu kumppanuus” -toimintoa. On tärkeää, että seuraajat ymmärtävät, että sisältö on mainos heti, kun he alkavat lukea sitä. Jos vaikuttajan kanssa on sovittu useammasta julkaisusta/ stoorista, merkintä vaaditaan jokaisen julkaisun alkuun. Promotyssa olemme lisänneet mainosten selkeyttä lisäämällä automaattisesti #ad merkinnän kauttamme tehtyjen viestien kuvatekstiin.
Mainostajana (tässä tapauksessa vaikuttaja), mainostaja (mainostoimisto) ja asiakas (brändi, jonka edun vuoksi tuotteita mainostetaan) ovat yhtä lailla vastuussa mainoslain vaatimusten noudattamisesta, suosittelemme vahvasti puhumaan mainosmerkintätavasta vaikuttajan kanssa.

 

Vaikuttajalla on oikeus kertoa rehellinen mielipiteensä

Vaikuttajalla on vapaus päättää sisällöstään: on tärkeää antaa hänelle perustiedot tuotteestasi, mutta sisällöntuottajalla tulisi aina olla oikeus lisätä rehellinen mielipiteensä. Yhdysvaltain liittovaltion kauppakomissio (FTC) on asettanut kolme sääntöä tuotearvioinnille:

1. Vaikuttajan ja yrityksen/tuotemerkin välinen suhde on ilmoitettava selvästi: kuluttajilla on oikeus tietää, maksetaanko jollekin tuotteen tai tuotemerkin suosittelemiseksi.

2. Postauksen on vastattava henkilön rehellistä mielipidettä: brändin edustajalla ei ole oikeutta määrätä postauksen sisällöstä.

3. Ihmisten, jotka ovat saavuttaneet poikkeuksellisia tai keskimääräistä korkeampia tuloksia tuotteen ansiosta, on tehtävä selväksi, että heidän tuloksensa eivät ole tyypillisiä.

Suomessa näitä ei ole säädetty laissa, mutta oikeudenmukaisen ja avoimen sosiaalisen median nimissä niitä pitäisi silti noudattaa.

 

Luotu sisältö kuuluu tekijälle, ellei toisin sovita

On selvää, että vaikuttajien sisältö kuuluu heille eikä sitä saa käyttää ilman ennakkosuostumusta. Ongelmien välttämiseksi kannattaa heti sopia, mitkä kanavat ja kuinka kauan brändi voi käyttää luotua sisältöä. Vaikuttajamarkkinointialustojen käyttö voi kuitenkin yksinkertaistaa prosessia: esimerkiksi Promotyn käyttöehdoissa todetaan selvästi, että brändillä on oikeus käyttää luotua sisältöä kaikissa sosiaalisen median kanavissaan.

👉🏼 Lue lisää: Vaikuttajamarkkinoinnin oikeudelliset ja eettiset näkökohdat

 

Kuten edellinen teksti osoittaa, vaikuttajamarkkinointialustan käyttö on järkevää useista syistä: se auttaa sinua löytämään oikeat vaikuttajat nopeammin, antaa sinulle paremman yleiskuvan heidän tilastoistaan, poistaa sopimusten tarpeen, yksinkertaistaa maksua ja pakettien toimitusta.

Lisäksi kampanjan luominen Promotylle on ilmainen ja sinun tarvitsee maksaa vain viesteistä, jotka todella pidät. Suomen lisäksi meiltä löytyy myös sisällöntuottajat Norjasta, Tanskasta, Alankomaista, Ruotsista, Virosta, Latviasta ja Liettuasta, jotka voit olla mukana kampanjassa halutessasi. Voit aloittaa täältä:

 

More on the topic