Mistä koostuu vaikuttajan yhteistyön hinta?

Aihe, josta nousee paljon kysymyksiä niin brändien kuin vaikuttajien keskuudessa: Mikä olisi oikeudenmukainen hinta maksaa vaikuttajan yhdestä yhteistyöjulkaisusta?

On melko vaikeaa kertoa tarkkaa summaa yksittäisen vaikuttajan hinnasta, koska se riippuu monesta eri tekijästä. Instagram-statistiikat vaikuttavat selvästi kohtuullisen palkkion määrään: mitä suurempi seuraajien lukumäärä, sitoutumisaste ja julkaisujen tavoittavuus, sitä korkeampi on vaikuttajan hintapyyntö.

 

Tässä muutama esimerkki keskimääräisistä hinnoista Promotyn vaikuttajilla:

• Vaikuttaja, jolla on 1000 seuraajaa ja sitoutumisaste 15%, pyytää keskimäärin 15-50€ yhdestä yhteistyöjulkaisusta ja 15-20€ yhdestä tarinasta.

• Vaikuttaja, jolla on 5000 seuraajaa ja sitoutumisaste on 10%, pyytää keskimäärin 100-150€ yhdestä postauksesta ja 25-35€ yhdestä stoori julkaisusta.

• Vaikuttaja, jolla on 10 000 seuraajaa ja sitoutumisaste on 5%, pyytää keskimäärin 300€ julkaisusta ja 50-200€ tarinasta.

Vaikuttajan seuraajamäärien lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota sitoutumisasteeseen: Jos vaikuttajan seuraajat aina kommentoivat hänen julkaisujaan, vastaavat tarinoihin ja luottavat vaikuttajan suosituksiin, työskentely hänen kanssaan on arvokkaampaa kuin vaikuttajan kanssa, jolla ei ole sitoutunutta seuraajakuntaa.

 

Mitkä muut tekijät vaikuttavat vaikuttajan julkaisujen hintoihin?

Instagram statistiikka ei kerro pelkästään kaikkea. Koska kaikkea ei voida mitata numeroissa, listasimme kahdeksan mittaria, jotka vaikuttavat vaikuttajien julkaisujen hintoihin:

1. Yhteistöiden määrä vaikuttajan profiilissa

Jos joka toinen tai kolmas postaus vaikuttajan profiilissa on yhteistyö, seuraajat eivät enää ota vaikuttajan suosituksia vakavasti. Tämä tarkoittaa, että vaikuttajan yhteistyöpostaukset eivät tuo enää toivottavia tuloksia yritykselle.

Mitä vähemmän yhteistöitä näkyy vaikuttajan profiilissa, sitä paremmin vaikuttaja valitsee yhteistyönsä. Tällöin myös brändit nousevat profiilin feedissä paremmin esiin ja hyötyvät siitä.

2. Sisältöjen laatu

Markkinoijat yleensä työskentelevät vaikuttajien kanssa saadakseen sisältöä omaan sosiaaliseen mediaansa. Tässä tapauksessa todella laadukkaat kuvat ovat hyvä syy maksaa vaikuttajalle korkeampi palkkio!

Hinta myös riippuu yhteistyömuodosta: Kun tehdään story sisältöjä, se ei vie niin paljoa aikaa, joten ne ovat yleensä hinnoiteltu halvemmaksi. Toisaalta video-sisällöt näkyvät nykyisin paremmin sosiaalisessa mediassa, mikä antaa sinulle mahdollisuuden levittää enemmän tietoa brändistä, joka voi olla myös hyvä sijoitus.

Vaikuttajan hinta

3. Kuvatekstien laatu

Markkinoijana kannattaa ehdottomasti tarkastella myös aikaisempia yhteistyöjulkaisuja: kuvatekstien sisältö määrää suurelta osin, kuinka uskottavilta yhteistyöviestit näyttävät seuraajille, ja mitä etuja ne tuovat brändille.

Julkaisujen kuvatekstit, jotka ovat hyvin mainosmaisia tai näyttävät kopioiduilta suoraan brändin nettisivuilta eivät toimi sosiaalisessa mediassa. Vastaavasti kuvatekstit, joissa tuote yhdistyy vaikuttajan omaan elämään, kertoo tarinaa, tuo arvokasta tietoa ja antaa tuotesuosituksia ovat erittäin pidettyjä seuraajien keskuudessa!

4. Projektit vievät enemmän aikaa

Artikkelin alussa esitetyt esimerkit hinnoista olivat yleisimmille yhteistyömudoille, joissa sisällöntuottaja ottaa valokuvan ja lataa sen someen. Kaikki hankkeet, jotka vaativat enemmän aikaa – esimerkiksi matkustaminen jonnekin, ammattimainen meikki, valokuvaajan palkkaaminen jne. – ovat myös korkeamman maksun arvoisia.

Korkeampi maksu on myös kohtuullinen, jos brändi käyttää sisällöntuottajan kasvoja mainosvideoissaan, ulkomainosjulisteissaan jne.

5. Kuinka hyvin vaikuttaja sopii brändille

Yksi tärkeimmistä kriteereistä on katsoa vaikuttajan demografiset tiedot heidän seuraajistaan ja kuinka ne sopivat brändin kohderyhmään. Esimerkiksi: jos kampanja halutaan näkyväksi Suomessa, kannattaa valita mukaan vaikuttajia, joiden seuraajakunta sijoittuu Suomeen. Muuten suuri osa markkinointibudjetista valuu hukkaan!

Vaikuttajan Instagram statistiikka

Toinen asia on varmistaa vaikuttajan “niche” eli se, mistä vaikuttaja puhuu eniten omalla tilillään. Oletettavasti vaikuttajan seuraajat ovat kiinnostuneita samoista aiheista, mistä vaikuttaja puhuu ja he myös odottavat niitä. Vaikuttajan vaikutusvalta sijoittuukin siis samojen teemojen ympärille, jolloin hänen suosituksiaan kuunnellaan.

Esimerkiksi: jos vaikuttaja jatkuvasti puhuu itsensä kehittämisestä ja ajan suunnittelusta profiilissaan, se tarkoittaa sitä, että hänen seuraajansa ovat kiinnostuneita näistä aiheista. Brändit tällä alalla saisivat hyviä tuloksia, jos tekisivät yhteistyötä tämän vaikuttajan kanssa, jolloin se olisi myös hyvä sijoitus markkinamielessä.

6. Ilmaiset palvelut tai tuotepalkkiot

Jos kampanja sisältää suhteellisen arvokkaan tuotteen, jonka vaikuttaja ostaisi joka tapauksessa, vaikuttaja yleensä laskee hintapyyntöään sen mukaan alemmaksi.

Kampanjoissa, joissa on ainoastaan tuotepalkkio kannattaa varmistaa, että tuotteen arvo vastaisi vaikuttajan palkkiohintaa. Muuten vaikuttajalle tulee tunne, että palkkio ei vastaa sitä aikaa ja vaivaa, ja hän hylkää kampanjan.

7. Vaikuttajan suhde brändiin

Jos vaikuttaja on brändin tuotteiden superfani, kannattaa sellaiset ottaa mukaan kampanjaan. Sisällöt ovat aidompia, jolloin ne tuovat enemmän parempia tuloksia. Lisäksi sisällöntuottaja saattaa laskuttaa pienemmän summan, koska he haluavat vain työskennellä juuri sinun brändisi kanssa.

Jos ensimmäinen yhteistyö on menestys, kannattaa miettiä pidempiaikaista yhteistyötä: ne tuovat luotettavampia tuloksia, ovat mielekkäitä molemmille osapuolille ja tarkoittavat yleensä alhaisempaa hintaa feed julkaisua tai tarinaa kohden.

8. Kuinka tunnettu vaikuttaja on

Hinnoitteluun vaikuttaa myös se, millainen maine vaikuttajalla on: julkisuuden henkilöt saavat enemmän yhteistyötarjouksia ja he joutuvat valitsemaan ne tarkasti. Hyvin tunnettujen vaikuttajien sisällöt voivat tavoittaa myös median, jolloin näkyvyys on valtaisaa.

sointu vaikuttajan kuva

Korkealaatuisen sisällön tuottaminen on aikaa vievää: tuotteen testaaminen, kuvien ottaminen, kuvatekstin kirjoittaminen, postausaikataulun suunnittelu sekä stoorien luonti, voivat viedä tunteja yhtä julkaisua kohden! Puhumattakaan ajasta, jonka vaikuttaja käyttää saadakseen oman sosiaalisen median kanavan kasvamaan.

Lisäksi monet vaikuttajat käyttävät usein valokuvaajia, meikkaajia, ostavat asusteita, nousevat aikaisin, jotta saisivat oikeassa valossa kuvan sekä matkustavat eri kuvauspaikkoihin. Nämä asiat täytyisi myös olla mukana omassa hinnoittelussaan.

Työskentely vaikuttajan kanssa on kuin mikä tahansa muu asiakkuus: se vaatii avoimuutta, luottamista ja kunnioitusta. Jos vaikuttaja tuntee, että brändi arvostaa yhteistyötä- palkkion maksussa sekä palautteessaan, he ovat motivoituneempia laittamaan enemmän panostaan yhteistyöhön ja tuomaan parempia tuloksia yritykselle.

Jos sinulla on kysyttävää vaikuttajien hinnoittelusta, budjettisi suunnittelusta tai Promotyn alustasta, laita meille vapaasti viestiä tai varaa demo Maajohtajamme Miisan kanssa, niin mietitään asiaa yhdessä!

More on the topic