Vuosi 2020 on ollut kerrassaan poikkeuksellinen – kuitenkin positiivinen vaikuttajamarkkinoinnin teknologioiden saralla. Suomessa kiinnostus mikrovaikuttajia kohtaan on toden teolla herännyt tänä vuonna ja yhä useampi brändi hyödyntää mikrovaikuttajia markkinoinnissaan, oli se sitten jatkuvasti tai kampanjalähtöisesti. Alta löydät vuoden 2020 parhaimpia poimintoja mikrovaikuttaja-kampanjoista.
Vuoden tuloksekkain…
Tuotepalkittu kampanja
Halva – Tule mukaan lanseeraamaan herkulliset makeisuutuudet!
Halva toteutti yrityksen ensimmäisen mikrovaikuttajakampanjan toukokuussa. COVID19-pandemian tuomat budjettileikkaukset pakottivat Halvan etsimään kustannustehokkaimman tavan tavoittaa kuluttajia tuotelanseerauksen yhteydessä. Lopputulokset ylittivät odotukset. Kampanjan tarkempi case study löytyy täältä.
Halva “Lanseerataan herkulliset makeisuutuudet”
Tuotepalkkion arvo: 10€
Vaikuttajia: 99
Tavoittavuus: 389 845
Tykkäyksiä: 28 826
Kommentteja: 11 934
Budjetti: 1014€
@halvakarkkiklubi: +3245 seuraajaa
@candypeoplesuomi: +2607 seuraajaa
Rahapalkittu kampanja
Grandiosa – Millainen on sun perhepizzaperjantai?
Grandiosa toteutti loka-marraskuussa kampanjan, jonka tarkoituksena oli tuoda esiin brändin perhepizzojen pakkausuudistus ja kerryttää tälle näkyvyyttä. Keskeinen tavoite oli niin ikään kasvattaa brändin omia kuvavarastoja vaikuttajien otoksilla.

Grandiosa – Millainen on sun perhepizza-perjantai?
Vaikuttajia: 13
Tavoittavuus: 343 392
Tykkäyksiä: 3625
Kommentteja: 316
Ostettuja kuvia: 22
Vuoden eniten kampanjoinut brändi
Smileo
Smileo toteuttaa jatkuvaa vaikuttajamarkkinointia ja pyrkii olemaan Instagramissa näkyvä jatkuvalla syötöllä. Brändi on hyödyntänyt vaikuttajia sekä Suomessa, Virossa että Latviassa ja kerryttänyt omille some-tileilleen vuoden ajan sisältöä ensisijaisesti heidän avullaan. Smileon strategiasta ja kampanjoinnista on kirjoitettu case study, jonka löydät täältä. Smileo osallistui myös Promotyn Facebook-liveen huhtikuussa, tallenteen näet täältä.


Vuoden 2020 tuloksia
Kampanjoita: 14
Vaikuttajayhteistöitä: 148
Kokonaistavoittavuus: 1,2 miljoonaa ihmistä
Kekseliäin kampanjaidea
IsaDora – Speed Promotion 4 minuutin meikkihaaste
Kampanjassa haluttiin haastaa vaikuttajia tekemään arkimeikki 4 minuutissa. Vaikuttajat toteuttivat haasteen joko videolla tai kuvakarusellimuodossa sekä IG-storyn että IG-feed postauksen puolella. IsaDora tarjosi vaikuttajille käytettävät meikit sekä rahallisen palkkion. IsaDora on pyrkinyt löytämään sopivaa vaikuttajastrategiaa vuoden 2020 aikana, case studyn parhaan palkkiomallin etsimisestä löydät täältä ja tarkemmin IsaDoran vaikuttajatekemisestä pääset kuuntelemaan Facebook-livetallenteelta, jonka löydät täältä.
IsaDora – Speed Promotion 4 minuutin meikkihaaste
Vaikuttajia: 4
Tavoittavuus: 147 587
Tykkäyksiä: 1235
Kommentteja: 129


Upeimmat kampanjakuvat
Taffel – Värikästä sisältöä Taffelille!
Tavoitteena oli tuottaa vaikuttajien avulla värikästä ja monipuolista sisältöä brändin omaan some-käyttöön. Promotyn kautta brändi saa ostettuihin kuviin automaattiset some-käyttöoikeudet.
👉🏼 Kampanjasta löytyy tarkempi case study täältä.


Putinki – Ilahduta lähimmäisiäsi ihanalla joulukortilla!
Lämmin joulunaluskampanja, jolla pyrittiin tuomaan esiin Putinkin korttien upea visuaalinen ilme ja tehostaa joulumyyntiä. Yritys sai kuvat niin ikään käyttöön omaan joulunaikaiseen some-markkinointiin.




Novelle toivoi näkyvyyttä vesipullojen uudelle ilmeelle sekä samalla mahdollisuutta kartoittaa brändin kuvapankkia uusilla ja raikkailla kuvilla. Toive toteutui kahdentoista mikrovaikuttajan avulla.


Kunniamaininnat
Onnistunein nano-vaikuttajakampanja
Mutjutin – Liity mukaamme tekemään parempaa lihashuoltoa!
Mutjutin lähti rohkeasti kokeilemaan kaikkein pienimpien some-vaikuttajien voimaa: kampanjan ehtona oli, että vaikuttajalla sai olla maksimissaan 1000 seuraajaa. Erityinen etu strategiassa oli se, että tämä vaikuttajaryhmä on toistaiseksi äärimmäisen vähän hyödynnetty ja lähellä “tavallista some-käyttäjää”, jolloin suositus on erityisen autenttinen.
Mutjutin – Liity mukaamme tekemään parempaa lihashuoltoa!
Vaikuttajia: 36
Palkkiomalli: tuote + raha
Tavoittavuus: 249 231
Budjetti: 463€ + tuotteet


Eniten nuoria tavoittanut brändi
Nokian Limut – Piristystä pimeyteen
Nokian Limut toteutti vuoden 2020 aikana kolme vaikuttaja kampanjaa, joissa kussakin oli tavoitteena innostaa mukaan nuoria vaikuttajia itsensä näköisellä sisällöllä. Vaikuttajat ovat olleet 13-30 vuotiaita ja kampanjat ovat olleet koko Promotyn historian eniten sitouttavia: Instagramissa peräti 23-61 % yhteistyöjulkaisun nähneistä sitoutui julkaisuun tykkäyksellä tai kommentilla. Tyypillisesti sitoutumisaste on välillä 4-7%. Ilmiötä selittänee osittain se, että nuoret ovat tottuneempia tykkäämään ystäviensä kuvista kuin vanhemmat ikäluokat. Case study Nokian Limujen kampanjoista löytyy täältä.


Nokian Limut – Piristystä pimeyteen
Vaikuttajia: 31
Tavoittavuus: 34 521
Tykkäyksiä: 7931
Kommentteja: 242
Budjetti: 310€ + tuotteet