Case study Halva: tuotelanseeraus ja nanovaikuttajat

Tuotelanseeraus COVID-keväänä kysyy mielikuvitusta ja nopea mukautumista. Halvalla oli edessä Kingis-jäätelön makuisten karkkien tuotelanseeraus Suomen markkinoille 1. toukokuuta, kun koronaviruksen seuraukset vetivät markkinointibudjetin minimiin. Tarvittiin kustannustehokkaita ja nopeita ratkaisuja näkyvyyden aikaansaamiseksi: tämän vuoksi mikrovaikuttajamarkkinointia lähdettiin kokeilemaan ensimmäistä kertaa.

Kampanjan lähtökohta oli tavoittaa kuluttajat somen kautta ulkomaailman sijaan. Vaikuttajien hyödyntämisen selkeä päätavoite oli näkyvyyden maksimointi Instagramissa lanseeraushetkellä ja sen jälkeen. Lisäksi brändin Instagram-tileille @halvakarkkiklubi ja @candypeoplesuomi toivottiin lisää seuraajia tässä sivussa. 

Koska Halvan tuotteiden kohderyhmä on varsin laaja ja brändi entuudestaan tunnettu, lähti Halva liikkeelle tuotekampanjalla, jossa vaikuttajille tarjottiin kompensaatioksi laatikollinen Kingis-tuotteita Instagram feed-julkaisua vastaan. Lisäksi jokaista vaikuttajaa pyydettiin järjestämään julkaisun yhteydessä omille seuraajilleen arvonta, jossa seuraaja saattoi voittaa itselleen samanlaisen laatikollisen karkkiuutuuksia. Arvontaan osallistumisen ehtona oli seurata yllämainittuja Instagram-tilejä.

Julkaisuja: 99

Tavoittavuus: 389 845

Tykkäyksiä: 28 826

Kommentteja: 11 934

Yleisön sitoutuminen: 7,4%

Budjetti: 1014€

Seuraajamäärän kasvu:

@halvakarkkiklubi: +3245

@candypeoplesuomi: +2607

Mikrovaikuttajakampanja oli Halvalle ensimmäinen ja erittäin mielenkiintoinen sekä hyvä kokemus. Suosittelen valmiita tekstejä mikäli ajatuksissa on tehdä kilpailu, koska osa mikrovaikuttajista on ensi kertaa asialla. Lisäksi kannattaa muistuttaa, mitä yhteystiedoissa pitää olla (postipaketeissa tulee olla aina myös puhelinnumero) ja, minkä tyyppisiä kuvia tai videoita toivotaan.

 

Saimme paljon upeita kuvia käyttöömme omiin some-kanaviimme, mikä on helpottanut huomattavasti digimarkkinoinnin suunnittelua pidemmäksi aikaa eteenpäin. Saimme arvokkaita kommentteja kuluttajiltamme koskien tuotteidemme ulkoasuja, makumaailmaa, kehitysideoita, meitä tägättiin useisiin postauksiin, saimme kivoja viestejä ja, mikä parasta olimme suorassa vuorovaikutuksessa omien asiakkaidemme kanssa.

 

Kampanja vaati paljon työtä mm. nopeaa reagointia aikaan katsomatta, postituksia hoidettiin isojen Excelien avulla ja tuotepaketteja pakattiin lavoittain valmiiksi, mutta se kyllä kannatti

Tanja Mäntymäki
Marketing Manager
Halva

Kampanjan toteutus

Kampanja starttasi Promotyn alustalla huhtikuun lopussa ja kampanjaan haki mukaan 105 mikro- ja nanovaikuttajaa seuraavan kuukauden aikana, joiden seuraajamäärät vaihtelivat välillä 500-3000. Tuotteita postitettiin useammassa erässä sitä mukaa, kun uusia vaikuttajia haki kampanjaan mukaan. Ensimmäiset julkaisut ladattiin kampanjaan jo vappuna ja kampanjan viimeiset julkaisut päätyivät Instagramiin kesäkuun puolessa välissä. Kampanjajulkaisuja ladattiin siis aktiivisesti Instagramiin noin 1,5 kuukauden ajan.

Jokaisen vaikuttajan tuli julkaisun kuvatekstissä viestiä siitä, että tuote on uutuus ja juuri saapunut Suomeen. Myös arvonta, arvonnan osallistumisohjeet ja päättymisaika piti ilmaista saman julkaisun yhteydessä. Halva tarjosi Promotyn alustalla kampanjan kuvauksessa valmiin kuvatekstiehdotuksen, jota vaikuttaja sai halutessaan käyttää myös suoraan, jossa ilmaistiin kaikki olennainen tieto arvonnasta sekä siitä, että vaikuttaja suorittaa arvonnan itse ja ilmoittaa voittajan yhteystiedot Halvalle tuotteiden postitusta varten. 

Valmis kuvateksti helpotti kampanjan kommunikointia huomattavasti sillä vaikuttajat saivat kaikki tarvitsemansa tiedot arvontaa varten yhteen kootusti. Joukossa oli myös monia mikrovaikuttajia, joille yhteistyö oli ensimmäinen, minkä vuoksi selkeä ohjeistus nopeutti kampanjan toteutusta.

tuotelanseeraus halva

Tulokset

Mikrovaikuttajat sopivat laajan ja monipuolisen kohdeyleisön tavoitteluun Halvalle täydellisesti. 99 yhteistyöjulkaisua tavoitti liki 400 000 ihmistä Instagramissa ja keskiarvo sitoutuminen kampanjajulkaisuihin oli 7,4% – mikä on lukuna erinomainen. Mikrovaikuttajille tyypillinen seuraajakunnan sitoutumisaste vaihtelee yleensä välillä 5-10%

Halvan tavoite saavuttaa näkyvyyttä laajasti ja tehokkaasti kuluttajien keskuudessa saavutettiin. Toissijainen tavoite kasvattaa kahden Instagram-tilin seuraajakuntia toteutui niin ikään: seuraajamäärät kasvoivat liki 3000:lla seuraajalla kummallakin tilillä. Lisäksi Halva brändäytyi osaksi ihmisten vapun viettoa, koti-iltoja sekä hengailua kavereiden kanssa, sillä julkaisut korostivat eritoten näitä hetkiä.

Tuotelanseeraus edessä tai halua kokeilla mikrovaikuttajakampanjaa?

Promotyn kautta brändi pääsee perustamaan kampanjan ilmaiseksi ja etsimään sopivia yhteistyökumppaneita yli 17 400:n suomalaisen vaikuttajan joukosta. Kampanjan hallinta on nopeaa ja helppoa, ja mikä parasta, kokeileminen on riskitöntä, sillä ostatte vain ne julkaisut, joista aidosti pidätte! 

Lue lisää aiheesta