Vaikuttaja 101: Kuinka olla hyvä vaikuttaja?

Kuinka saada enemmän yhteistöitä? Tätä kysymystä kysytään meiltä NIIN usein. Tässä postauksessa raotamme hieman sitä, kuinka tulla vaikuttajaksi, kuinka yritykset valitsevat vaikuttajansa sekä kuinka tehdä hyviä yhteistyöpostauksia.

I Kuinka luoda itsestäsi vaikuttaja?

Ennen kuin edes aloitat yhteistöiden tekemisen sinulla tulisi olla jo luotuna aktiivinen tili: yhtenäinen visuaalinen tyyli, kauniit kuvat, seuraajia sekä riittävän hyvä seuraajien sitoutuneisuusaste. ”Aion ruveta postaamaan enemmän kun saan enemmän yhteistöitä” on täysin väärä asenne: Instagram tilissäsi tulisi olla kyse sisällöstäsi eikä yhteistöistäsi. Vaikuttaja ei tarkoita kaupallisten yhteistöiden täyttämää feediä- vaikuttajana vaikutat eli puhut itselle tärkeistä teemoista. Yhteistyöt valitset teemojesi ympärille, jolloin saat sitoutuneen yleisön!

👉🏼 Sitoutuneisuus ilmaisee käytännössä paljonko seuraajasi ovat tykänneet, kommentoineet sekä tallentaneet postauksiasi. Voit nähdä sitoutuneisuusprosenttisi Promotyn sivuilla kun kirjaudut sisään. Pienellä vaikuttajalla hyvä sitoutuneisuusprosentti on suurinpiirtein 10-20%.

1. Mieti millaisen viestin haluat välittää

Jos olet aktiivinen sosiaalisessa mediassa, sinulla on luultavasti syy siihen: haluat innostaa ihmisiä elämään terveellisemmin tai saavuttamaan enemmän, jakaa intohimosi kuviin tai videoihin, jakaa suosikkisi kauneusmaailmasta tai puhua aiheista, jotka ovat tabuja.

Me Promotylla aina rohkaisemme aloittavia vaikuttajia ajattelemaan viestiä, jonka he haluavat jakaa sosiaalisessa mediassa. Kukaan ei seuraa ketä tahansa henkilöitä vaan valitsemme ne ketkä inspiroivat ja kasvattavat meitä, joihin voimme samaistua tai jotka voivat toimia roolimalleina. Niitä keiden viesti vaikuttaa meihin.

Siksi on tärkeää miettiä mikä on tärkein viestisi ja rakentaa sisältösi sen ympärille. Voit tietysti jakaa kaiken mitä pidät tärkeänä, mutta määrittelemällä oman juttusi ja pidättäytymällä siinä löytävät samanmieliset helpommin luoksesi ja näin seuraajamääräsi kasvaa nopeammin. Jos postaat jatkuvasti samasta aihealueesta, seuraajasi alkavat kuunnella sinua sekä luottavat suosituksiisi, ja tästä syystä saman aihealueen yritykset haluavat tehdä yhteistyötä kanssasi. 

💭Miksi muiden pitäisi seurata sinua? Jos tiedät jo vastauksen, olet oikealla tiellä.

2. Luo arvokasta ja korkealaatuista sisältöä

Kun kysyimme joitakin ohjenuoria parhaimmilta vaikuttajiltamme useimmat heistä korostivat kuinka tärkeää on pysyä uskollisena itselleen.

Keskustele siitä, mistä seuraajat ovat kiinnostuneita sinussa. Kerro seuraajillesi aiheista, joista olet lukenut ja omaat paljon tietoa. Kysy kysymyksiä ja ole vilpittömän kiinnostunut. Vastaa kommentteihin. Ole haavoittuvainen ja aito jotta seuraajasi voivat samaistua sinuun. Puhu asioista joista muut eivät uskalla. Suosittele tuotteita ja brändejä joita todella käytät ja rakastat. Luo yhteisö ympärillesi ja voita seuraajiesi luottamus. 

Valokuviesi laatu on myös yhtä tärkeää. Voit ottaa todella hyviä kuvia puhelimellakin kun huolehdit, että ympärillä on riittävän paljon valoa sekä valo tulee oikeasta kuvakulmasta. Yritä erilaisia poseerauksia, ympäristöjä sekä kuvakulmia. Valokuvaaminen on taito muiden joukossa, mikä paranee harjoittelemalla.  📈

Toinen vielä tärkeämpi taito on editoiminen. Voit saada niin suuren muutoksen aikaan lisäämällä vain filtterin, hieman valoa sekä värien tarkkuutta. On olemassa tuhansia ilmaisia appeja kuvien muokkaukseen. Promotyn vaikuttajien suosikki kyselyn mukaan on Lightroom, mutta monet suosivat myös VSCOta sekä Snapseedia. Me Promotylla olemme julkaisseet omat presetit helpottaaksemme teidän työtä. Voit ladata ilmaiset presetit täältä.

3. Ole johdonmukainen ja tee kaikki sydämelläsi

Vaikuttajaksi ryhtyminen ei tapahdu yhdessä yössä. Jokaisen tuhansien seuraajien tilien takana on noin kahden tai kolmen vuoden jatkuva postailu, epäonnistumisista oppiminen sekä takapakit. Ole johdonmukainen sekä tee asiat sydämelläsi. Vain tällä tavoin voit saada seuraajia ,jotka todella välittävät sisällöstäsi. 

Kun olet saanut seuraajamääräsi nousemaan tulisi sinun postata ainakin 3-4 kertaa viikossa. Postaamalla enemmän kuvasi päätyy paremmalla todennäköisyydellä seuraajien ”seikkaile” sivulle ja näin yhä useampi voi löytää tilisi. Tämän lisäksi on myös tärkeää tehdä tarinoita jokapäiväisestä elämästäsi sekä sitoutua seuraajiisi läheisemmin ja aidommin.

II Kuinka tehdä yhteistöitä tuotemerkkien kanssa?

Kun olet löytänyt oman juttusi sisällöntuotannon suhteen ja luonut sitoutuneen yhteisön jolle voisit suositella tuotteita rahaa vastaan, voit harkita ensimmäisten yhteistyöpostausten tekemistä. 

1. Valitse brändit, joiden kanssa työskentelet

Viime aikoina markkinoijien keskuudessa on ollut paljon keskustelua siitä kuinka monet vaikuttajat hyväksyvät kaikki yhteistyöt harkitsematta sen kummemmin sopiiko se heidän brändiinsä. Seuraajien luottamuksen säilyttämiseksi on tärkeää, että valitset huolellisesti tuotemerkit joiden kanssa työskentelet.

Aivan kuten kaiken sisältösi, yhteistyöpostausten tulee heijastaa periaatteitasi, arvojasi sekä tavoitteitasi. Jos mainostat jatkuvasti erilaisia tuotteita, saatat menettää seuraajiesi luottamuksen ja brändit eivät hyödy yhteistyöstäsi. Sinun tulee oppia myös kieltäytymään yhteistöistä. Kun työskentelet yritysten ja tuotteiden kanssa joista todella pidät, toimit vilpittömästi ja se tuo yritykselle odotetun tuloksen.

2. Opi kuinka yritykset valitsevat vaikuttajansa

Vaikuttajien valitseminen kampanjoihin toimii melko samalla tavalla Promotyn kaltaisilla alustoilla kuin niiden ulkopuolella. Tärkeitä mittareita ovat väestötiedot, sosiaaliseen mediaan liittyvät mittarit sekä vaikuttajan sopiminen brändiin.

1. Väestötiedot: ikä, sukupuoli, sijainti jne. Useimmat markkinoijista ovat määrittäneet pääkohderyhmänsä iän ja sijainnin perusteella. Esimerkiksi premium brändit suosivat yleensä vaikuttajia, jotka ovat yli 25 vuotiaita sekä Helsingin ravintolat vaikuttajia, jotka asuvat Helsingissä.

2. Sosiaaliseen mediaan liittyvät mittarit: seuraajien määrä, sitoutuneisuusaste, postauksen hinta jne. Kaikkein tärkein näistä on sitoutuneisuusaste. Korkea sitoutuneisuusaste kertoo siitä, että seuraajat pitävät sisällöstäsi. Lisäksi on myös tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että postaustesi hinta on linjassa seuraajamääräsi ja sitoutuneisuusasteen kanssa. Postauksesi hinnan tulee tuottaa yritykselle ainakin yhtä paljon mitä brändi maksaa sinulle. Erityisesti pienille yrityksille tämä on tärkeää.

3. Sisällön laatu, vaikuttajan oma tarina sekä yhteensopivuus brändin kanssa. Näitä tekijöitä on hyvin vaikeaa mitata. Brändit tekevät valintansa katsomalla vaikuttajan profiilia, kuvien laatua sekä hänen arvojaan, jotka välittyvät kuvista.

Vaikuttaja joka jatkuvasti jakaa kuvia pikaruoasta ei sovi fitnessbrändin kampanjaan vaikka kirjoittaisikin hyvän motivaatiokirjeen hakemukseen. Yritykset eivät myöskään valitse vaikuttajaa kampanjaan, joka on juuri aiemmin mainostanut kilpailevaa tuotemerkkiä.

Promotylla brändi määrittää kriteerinsä itse, joiden perusteella vaikuttajat haetaan kampanjaan (ikä, sijainti, seuraajien määrä, jne.). Vain vaikuttajat, jotka sopivat kriteereihin voivat hakea mukaan. Tämän jälkeen markkinoija valitsee joukosta vaikuttajat hakemuksen, Instagram tilastoiden sekä viimeisten postausten perusteella.

3. Kuvaile ideasi kampanjaan hakiessa

Kun haet Promotylla mukaan kampanjaan sinun tulisi aina kertoa ideasi siitä, miten esittelisit tuotteen tai palvelun.  Esittelyn ei tarvitse olla pitkä, kunhan siihen sisältyy kertomus siitä miksi haluat tehdä yhteistyön sekä minkälaisen kuvan ottaisit. Mikäli sinulla on aiempaa kokemusta kyseisistä tuotteista, kannattaa se kertoa. Tässä tapauksessa voit kertoa mitä arvostat tuotteessa sekä miksi suosittelisit sitä muille.  

Koska useimmissa kampanjoissa on enemmän hakijoita mitä tosiasiallisesti voidaan ottaa mukaan, monet yritykset hylkäävät automaattisesti hakijat jotka eivät täytä kunnolla henkilökohtaista hakemustaan. Siksi ideasi esitteleminen hakemuksella voi nostaa moninkertaisesti mahdollisuuksiasi päästä kampanjaan mukaan.

Kun esittelet ideasi hakemuksella, sinun ei tarvitse tehdä siitä liian monimutkaista. Sinulla on yleensä jo käsitys siitä minkälaisen valokuvan aiot ottaa, kirjoitat sen vain ylös. Mikäli todella pidät brändistä se tavallisesti näkyy myös ideasi kuvauksessa ja lisää todennäköisyyttäsi päästä mukaan kampanjaan. Siksi kannustamme sinua työskentelemään sellaisten tuotemerkkien kanssa, joista todella pidät.

4. Kirjoita vilpitön ja persoonallinen kuvateksti

Mikäli haluat yhteistyöpostauksen näyttävän todelliselta ja aidolta yritä sisällyttää kuvatekstiisi mahdollisimman paljon tunnetta. Tässä on joitakin esimerkkejä:

 • Kerro suhteestasi brändiin: Onko se sinulle uusi vai suosikkisi jo vuosien takaa. Uuden tuotemerkin kohdalla voit kuvailla ensimmäiset ajatuksesi.

 • Kerro tarina siitä miten löysit tuotteen: Esimerkiksi ”Minulla on aina ollut ongelma asian x kanssa ja olen kokeillut monia x tuotteita, mutta en ole löytänyt sopivaa minulle. Nyt x suositteli minulle x tuotetta ja …”

 • Valista seuraajiasi: Esimerkiksi ruokapostausten kohdalla voit jakaa reseptin tai puhua ravintoaineen hyödyistä.

 • Kuvaile omin sanoin (ei netistä kopioidun tekstin avulla) kuinka tuote eroaa muista vastaavista tuotteista

Hyvä yhteistyöpostaus ei ole liian kaupallinen. Esimerkiksi kuva, jonka tekstissä lukee ”Ostakaa uusi Nuxen ihonhoitotuote! #nuxe #mainos” näyttää heti mainokselta eikä toimi luontevasti. Kun taas esimerkiksi @misbu saa postauksessaan omalla tarinallaan seuraajansa keskustelemaan ja tilaamaan itsekin todennäköisemmin tuotteen.

 

Sinun tulisi kirjoittaa kuvateksti samalla tavalla kuin suosittelisit sitä itse kavereillesi. Kun postaus on vilpitön, se myös näkyy.
Kiinnitä myös huomiota oikeinkirjoitukseen sekä pilkkujen oikeaan käyttöön, jotta tuotemerkin edustajan ei tarvitse korjata sinua.

Hyödynnä myös uusia ominaisuuksia Instagramissa. Syksyllä 2021 Instagram julkaisi myös uuden työkalun nimeltä Story-linkit kaikille käyttäjille! Tämän työkalun avulla vaikuttajat voivat helposti ohjata seuraajansa brändien nettisivuille tai online kauppaan!

5. Hinnoittele vaikuttaja-yhteistyö ja Content-Only oikein

Promotylla on käytössä kolme vaihtoehtoa vaikuttajien palkitsemiseen: (1) rahallinen palkkio, (2) ilmaiset tuotteet/palvelut tai lahjakortti sekä (3) yhdistelmä vaihtoehto – rahallinen palkkio sekä ilmaiset tuotteet/palvelut. 

Suositushinta luodaan Promotyn algoritmillä, jossa on huomioituna seuraajien määrä sekä sitoutuneisuusaste. Voit kuitenkin aina nostaa tai laskea hintaa tuotemerkistä ja ideastasi riippuen. 

Mitä postauksista pitäisi pyytää? Vaikuttajien keskuudessa ajatellaan tavallisesti niin, että kun seuraajien engagement on 10% voi vaikuttaja pyytää keskimäärin 50€, kun hänellä on yli 1000 seuraajaa ja vastaavasti 100€, kun seuraajia on noin 2000. Tämä ei kuitenkaan ole ehdoton sääntö, sillä hintaan vaikuttaa myös kuvien laatu sekä niihin käytetty aika. Vaikuttaja voi myös pyytää korkeampaa hintaa mikäli hän hyväksyy harvemmin yhteistyötarjouksia.

Vaikuttajilla on nykyään myös mahdollisuus tehdä sisältöä suoraan brändin käyttöön. Nämä Content-Only kampanjat mahdollistavat vaikuttajille myös mahdollisuuden ansaita rahaa ilman, että mitään postataan someen. Hinnoittelu Content-Onlyssa menee hieman eri tavoin: vaikuttaja hinnoittelee vain yhden sisällön. Esim. Vaikuttaja pyytää 50€/sisältö ja lataa kampanjaan 4 kuvaa. Markkinoija ostaa kaiken, joten vaikuttaja saa 4×50€=200€ itselleen.

6. Merkitse yhteistyöpostaukset oikein

Sekä kuluttajansuojalaki, että Instagramin oma mainospolitiikka edellyttää, että sponsoroitu sisältö on merkittävä selkeästi. Tämä koskee kaikkea sisältöä, jossa korostetaan tuotetta, tuotemerkkiä tai yritystä palkkiota vastaan – oli sitten kyseessä palkkio tai ilmaiset tuotteet/palvelut.

Siksi Promotyn kautta tehdyt yhteistyöt tulee aina merkata hashtagilla #ad. Lisäksi Suomen markkinointilaki velvoittaa vaikuttajaa mainitsemaan myös yhteistyöstä sanallisesti kuvatekstin alussa tai käyttämällä “maksettu kumppanuus” -toimintoa. Kun teet yhteistöitä Promotyn ulkopuolella, voit valita tuotemerkkien kanssa sopivan merkinnän.

7. Pidä lupauksesi ja aikarajat

Lopuksi yksi hyvin tyypillinen, mutta tärkeä neuvo: Jos olet sopinut yritykselle tekeväsi julkaisun tiettynä ajankohtana, toimi niin. Jos jostain syystä et pysty toteuttamaan postausta sovittuna ajankohtana, ilmoita siitä yritykselle. Joskus kampanjoita voidaan pidentää. 

Promotylla näet jokaisen kampanjan aikarajan, johon mennessä sisältö on pitänyt lähettää Promotylle, brändi on hyväksynyt sen sekä postaus on pitänyt julkaista Instagramissa. Tästä syystä emme suosittele sisällön lähettämistä juuri ennen aikarajaa, sillä on mahdollista ettei yritys pysty enää hyväksyä postaustasi etkä voi täten osallistua kampanjaan. On myös tärkeää huomioida, että tuotemerkkien edustajat eivät välttämättä työskentele viikonloppuisin eivätkä täten hyväksy postauksia sinä aikana. 

Lue lisää aiheesta