Miten sosiaalisen median vaikuttaja voi ansaita?

Sosiaalisen median vaikuttajan työ saattaa näyttää helpolta. Se, mitä näet sosiaalisessa mediassa ei kuitenkaa ole täysi totuus. Sosiaalisen median vaikuttaja tekee muutakin, kun ottaa kauniita kuvia. Kysymys kuuluukin: Miten sosiaalisen median vaikuttaja ansaitsee rahaa?

Tapa 1: Yhteistyöt brändien kanssa

Vaikuttajamarkkinointi on yksi nopeimmin kasvavista markkinoinnin aloista. Brändit ovat ymmärtäneet, että vaikuttajien yleisöä ja uskottavuutta hyödyntämällä he voivat tavoittaa oman kohdeyleisönsä ja viedä brändin uudelle tasolle. Tämän vuoksi brändit ovat valmiita maksamaan sosiaalisen median vaikuttajille.

Kuinka tämä toimii käytännössä?

Ensiksi brändien ja vaikuttajien täytyy löytää toisensa. Yleisesti on kolme tapaa, miten vaikuttajat voivat työskennellä brändien kanssa:

a) Vaikuttaja lähestyy brändiä itse. Näin vaikuttaja voi ottaa yhteyttä juuri niihin brändeihin, joiden kanssa hän haluaa työskennellä – tuloksena on mielekästä ja aitoa yhteistyötä. Onnistumisprosentti kylmissä yhteydenotoissa on kuitenkin usein melko alhainen: jos brändillä on jo vaikuttajia, he eivät välttämättä hyväksy uusia yhteistyötarjouksia.

b) Brändi tai toimisto lähestyy vaikuttajaa. Vaikuttajan näkökulmasta tämä on paljon parempi vaihtoehto: jos brändi ottaa yhteyttä vaikuttajaan, he ovat jo kiinnostuneita työskentelemään vaikuttajan kanssaan. Tämä vaihtoehto ei kuitenkaan anna vaikuttajalle paljoa valtaa – jos suosikkibrändisi ei lähesty sinua, et voi tehdä asialle paljoakaan.

c) Vaikuttaja ja brändi käyttävät vaikuttajamarkkinointialustaa. Tämä on kätevin vaihtoehto molemmille osapuolille. Jokainen vaikuttajamarkkinointi -alusta toimii hieman eri tavalla.

Yhteistyöt ovat nykyisin monen vaikuttajan päätulo. Tässä piilee myös tietty vaara: Jos vaikuttaja tekee liian monta yhteistyötä ja heidän feedinsä alkaa muistuttaa mainossivustoa, aitous häviää. Tällöin brändi ei myöskään saa niin hyviä tuloksia kampanjastaan.

Tämän vuoksi on ensisijaisen tärkeää tutustua myös muihin tapoihin tehdä rahaa sosiaalisen median avulla!

Tapa 2: Sisällön luominen suoraan brändille

Yleisesti on kolme tapaa, miten brändi saa sisältöä itselleen sosiaaliseen mediaan: tuottamalla sisältöä itse, käyttämällä yleisiä kuvapankkeja tai jakamalla vaikuttajien tuottamaa sisältöä.

Useimmat brändit hyödyntävät vaikuttajien luomaa sisältöä. Markkinoijista 93 % on samaa mieltä siitä, että kuluttajat luottavat asiakkaiden luomaan sisältöön enemmän kuin brändin luomaan sisältöön: kun kuluttaja näkee kuvassa jonkun hänen kaltaisensa, hän todennäköisemmin samaistuu siihen kuin tavallisen mallin kuvaan.

Siksi “oikeiden” ihmisten ottamilla kuvilla on autenttisempi vaikutus kuin yrityksen markkinointiosaston luomalla sisällöllä – varsinkin verrattuna kuvapankkien kuviin, jotka antavat usein väärennetyn vaikutelman, ja joita usein nähdään eri bränditileillä.

Tämä trendi on johtanut muutokseen myös vaikuttajamarkkinoinnissa: kun ennen vaikuttajayhteistyön painopiste oli luodun sisällön julkaisemisessa vaikuttajan omaan profiiliin, niin nyt yhä useammat markkinoijat käyttävät sisällöntuottajia hankkiakseen visuaalista materiaalia brändinsä sosiaaliseen mediaan. Syy tähän on yksinkertainen: vaikuttajien luoma sisältö on aitoa, samalla kun se on laadukasta ja erottuvaa.

Promotylla meillä on Content-Only -kampanjatyyppi, jossa brändi pyrkii saamaan visuaalisia materiaaleja käytettäväksi sosiaalisessa mediassa. Sisällöntuottajana et julkaise mitään. Siksi voit luoda kauniita valokuvia ja videoita brändeille ja ansaita rahaa.

Content-Only  -kampanjoissa sinulle maksetaan jokaisesta ostetusta visuaalisesta kuvasta. Esimerkiksi: jos asetat yhden kuvan hinnaksi 100 € ja brändi hyväksyy 3 kuvaa, saat 300 €. Lisäksi voit työskennellä useiden brändien kanssa samanaikaisesti. Siksi ansaitsemasi summa on periaatteessa rajaton!

P.S. Kun teet sisältöä, voit käyttää meidän ilmaisia presetejä saadaksesi ammattimaisen ilmeen kuvillesi!

__iinajulia X Lumene
sisällöntuottaja

Tapa 3: Palveluiden tarjoaminen

 Vaikuttajana sinulla on yleisösi – ja se antaa sinulle suuren edun oman yrityksen perustamisessa! Jos keksit jotain, jonka voit tehdä erittäin hyvin, sinulla on yleisö, joka luottaa sinuun ja ostaa palveluita mieluummin sinulta kuin tuntemattomalta.

Mieti, missä olet parhaimmillasi taidoiltasi. Jos osaat ottaa upeita valokuvia, voit ansaita rahaa valokuvaajana. Jos olet täsmällinen yksityiskohtien suhteen, aloita palveluiden tarjoaminen henkilökohtaisena some-avustajana. Jos intohimosi on muiden auttaminen, miksi et perustaisi konsulttiyritystä!

Koska vaikuttajat ovat sosiaalisen median taitajia, he tarjoavat usein sosiaalisen median hallintapalveluita brändeille. Jos haluat tehdä tämän, etsi kiinnostava brändi, jolla on huono Instagram-sivu, ja ota heihin yhteyttä! Jos sinulla ei ole vielä paljon kokemusta, voit aloittaa tarjoamalla heille sosiaalisen median hallintapalveluita kuukauden ajan ilmaiseksi. Jos he näkevät tuloksia siitä, he olisivat todennäköisesti valmiita palkkaamaan sinut!

Oman yrityksen perustaminen saattaa aluksi tuntua pelottavalta. Toisaalta meillä kaikilla on omat taitomme ja kykymme – miksi et jakaisi niitä muiden kanssa!

Tapa 4: Muita mahdollisuuksia

Yksi vaihtoehto ansaita rahaa on omien tuotteiden tai palveluiden luominen ja myyminen: se voi olla oma tuote, muotimallisto, koulutusohjelmat tai verkkokurssit.

Ajattele jälleen kykyjäsi täällä. Jos osaat ottaa upeita valokuvia, voit luoda valokuvauskurssin! Jos osaat muokata valokuvia, myy omia preset-paketteja. Jos rakastat muotia, miksi et aloittaisi vaatemerkistä!

Digitaalisia tuotteita on helpompi luoda ja jakaa. Digitaalisen tuotteen valmistaminen ja myyminen ei aiheuta merkittäviä lisäkustannuksia. Tämä antaa sinulle mahdollisuuden ansaita tuloja.

Voit myös aloittaa yrityksen fyysisen tavaran myynnillä. Se vaatii tuotannon, varastoinnin ja toimituksen selvittämistä, mutta hei – mikään ei ole siistimpää kuin ensimmäinen fyysinen tuotteesi käsissäsi!

adubella

Lue lisää aiheesta