Pitkäaikaisten vaikuttajayhteistöiden hyödyt

Vaikuttajamarkkinointi kasvaa nopeasti: viime vuonna sen arvo oli 8 miljardia dollaria, niin vuoteen 2022 mennessä sen oletetaan olevan vähintään 15 miljardia dollaria.

Nopea kasvu on johtanut jatkuviin muutoksiin: se, mikä toimi vaikuttajamarkkinoinnissa muutama vuosi sitten, ei ehkä enää toimi tänään. Aiemmin on ollut suosittua tehdä kertaluonteista yhteistyötä ja työskennellä yhden tai kahden suuren vaikuttajan kanssa näkyvyyden lisäämiseksi sosiaalisessa mediassa, mutta nyt suuntaus siirtyy yhä enemmän kohti pitkäaikaisia ​​kumppanuuksia.

Ja siihen on hyvä syy: Pitkäaikainen vaikuttajayhteistyö on helpompaa molemmille osapuolille, se vie vähemmän aikaa, näyttää luotettavammalta ja tuo parempia tuloksia. Katsotaanpa tarkemmin, miksi se on näin! 👇🏼

Lisää kosketuspisteitä potentiaalisten asiakkaiden kanssa

Yksi tärkeimmistä syistä pitkäaikaisten kumppanuuksien suosimiselle vaikuttajamarkkinoinnissa on, että ne luovat enemmän kosketuspisteitä potentiaalisen kuluttajan kanssa.

Kosketuspiste voi olla brändiä koskeva viesti Instagramissa, Facebook-mainos, juliste bussipysäkillä tai maininta podcastissa – mitä useammin ne osuvat asiakkaan eteen, sitä suurempi on mahdollisuus, että he todella ostavat tuotteen tai palvelun.

Muutama vuosi sitten kuluttajat tarvitsivat paljon enemmän aikaa ostopäätöksen tekoon. Esimerkiksi vuonna 2015 tarvittiin yksi tai kaksi postausta vakuuttamaan potentiaalinen asiakas ostamaan jotain. Nykyään tarvitsemme noin 8 kosketuspistettä (tuotteen luokasta ja hintaluokasta riippuen) ennen kuin päätämme kuluttaa tuotetta tai palvelua.

Esimerkiksi kun brändi ja vaikuttaja sopivat kuuden kuukauden yhteistyöstä, jossa sisällöntuottajan on tehtävä kaksi feedpostausta ja neljä Instagram-tarinaa kuukaudessa – tuloksena on 36 erilaista kosketuspistettä tuotemerkin ja kuluttajan välillä puolessa vuodessa. Se saattaa tuntua paljolta, mutta kun otetaan huomioon, että vaikuttaja postaa monta kertaa viikossa, se on todella pieni osa heidän sisällöstään.

Mutta miksi se on erityisen hyödyllistä, jos kosketuspisteet tavoittavat kuluttajan saman vaikuttajan kautta?

beatricekalliokoski x Nextory

Pitkäaikainen yhteistyö on luotettavampaa

Jos vaikuttaja tekee jatkuvasti yhteistyötä eri tuotemerkkien kanssa, ne eivät  eivät luultavasti jää seuraajien mieleen. Lisäksi, jos hän mainostaa yhtä tuotemerkkiä yhdessä postauksessa ja kilpailevaa tuotemerkkiä seuraavassa, se tuntuu vilpittömältä, vaikuttajan uskottavuus heikkenee, ja tulevaisuudessa seuraajat eivät ehkä enää ota vakavasti heidän suosituksiaan.

“Yksi henkilökohtaisista tavoitteistani on se, että jos seuraajiltani kysyttäisiin, mitkä ovat suosikkimerkkini tai ruokani, he tietävät vastaukset molempiin”, kertoo sisällöntuottaja Anni Rahula. “Jos vaikuttaja jakaa jotain Instagramissa vain kerran, se unohdetaan melko nopeasti. Jos se on osa hänen elämäntyyliään, se pysyy siellä ikuisesti.”

Jos vaikuttajalla on pitkäaikainen yhteistyö brändin kanssa, hän todennäköisesti käyttää brändin tuotteita / palveluja päivittäin ja jakaa niitä sosiaalisessa mediassaan useammin. Ensinnäkin vaikuttajan suositus näyttää täten luotettavammalta, ja toiseksi hänen seuraajansa muistavat myös tuotemerkin. Seuraajilla on tällöin suurempi todennäköisyys kokeilla myös itse tuotetta tai palvelua.

Luova vapaus molemmille osapuolille

Tuotemerkille uskollinen sisällöntuottaja tietää tuotemerkin arvot, tavoitteet ja tarinan, jonka brändi haluaa kertoa yleisölleen – siksi on paljon helpompaa luoda sisältöä, joka ei tunnu säännölliseltä mainonnalta seuraajille. Lisäksi heillä on parempi käsitys visiosta, tyylistä, viestistä jne. Siitä, mitä brändi odottaa.

Toisaalta pitkäaikaiset kumppanuudet tukevat riskin ottoa ja erilaisten ideoiden kokeilemista sisällön tekemiseksi mahdollisimman monipuoliseksi. Kertaluonteisen yhteistyön myötä tuotemerkeillä ei usein ole rohkeutta kokeilla jotain uutta, koska he eivät voi olla varmoja tuloksista. Pitkäaikaiset kumppanuudet antavat mahdollisuuden kokeilla uusia ideoita ja suunnitella tulevaa yhteistyötä pohjautuen siihen mikä onnistui ja mikä ei.

Muista kuitenkin, että sisällöntuottajaa ei tule koskaan kehystää liikaa: ei ole järkevää sanoa tarkalleen, millainen kuvan tulee olla tai mitä pitäisi kirjoittaa kuvatekstiksi. Yhteistyöviesti näyttää luonnolliselta ja uskottavalta vain, jos se sekoittuu vaikuttajan jokapäiväisiin viesteihin.

Säästä aikaa ja rahaa

Kuten aiemmin mainitsimme, pitkäaikaiset kumppanit tietävät tuotemerkin odotukset ja tavoitteet. Siksi yhteistyö on paljon helpompaa ja vähemmän aikaa vievää brändille, koska heidän ei tarvitse jatkuvasti huolehtia sujuvuudesta – sekä etsiä uusia vaikuttajia ja sopia ehdoista heidän kanssaan.

Tällä on erityisen tärkeä rooli tuotekampanjoissa, joissa tuotteiden kuljetus tulee esiin. Tällaiset yhteistyöt järjestetään usein siten, että vaikuttaja saa tuotteen ensimmäiseen postaukseen, ja jos hän voi jatkaa saman tuotteen käyttöä seuraaviin valokuviin, hänelle maksetaan palkkio rahana seuraavista postauksista. Tällä tavoin tuotemerkin edustajan ei tarvitse viettää aikaa viikottain tuotteiden toimittamiseen uusille sisällöntuottajille.

Kun käytät vaikuttajamarkkinointialustaa, jossa postinvalvonta ja maksaminen vaikuttajille automatisoidaan, ajan ja rahan säästäminen on erityisen näkyvää! Esimerkiksi Promotylla voit tilata useita tarinoita ja postauksia kerralla ja asettaa määräajat, jolloin kukin kuva on postattava.

One off content

Vaikuttajat suosivat pitkäaikaisia yhteistöitä

Sisällöntuottajat, suosivat sovittuja postausaikatauluja (esimerkiksi vaikuttaja tekee sovitusti 2 julkaisua ja 6 tarinaa kuukaudessa) jolloin he pystyvät suunnitella työnsä paremmin. Koska vaikuttajan työ on usein projektipohjaista, pitkäaikainen kumppanuus luo myös turvallisuuden tunteen ja vakaan tulotason. Tämä antaa motivaation työskennellä kovemmin ja luoda parasta mahdollista sisältöä yhteistyön jatkamiseksi.

Lisäksi useimmat vaikuttajat pitävät parempana pitkäaikaista yhteistyötä tuotemerkkien kanssa, joita he jo rakastavat – se antaa heille mahdollisuuden olla vilpittömämpiä ja rehellisempiä seuraajiaan kohtaan, tehdä työtä sydämestään ja tuoda siten parempia tuloksia itselleen ja tuotemerkille.


Kuinka löytää pitkäaikaisia ​​kumppaneita?

Paras taktiikka on aloittaa yhdellä suuremmalla kampanjalla, mitata kunkin vaikuttajan tulokset ja valita tältä pohjalta sisällöntuottajat, joiden kanssa jatketaan työskentelyä pitkällä aikavälillä.

Ei ole kuitenkaan järkevää tehdä lopullisia johtopäätöksiä vain yhden postauksen perusteella – kuten edellä mainittiin, vain yksi kosketuspiste ei yleensä johda myyntiin. Vaikuttajat voivat myös kompastua: joskus visuaalisuus ei ole tarpeeksi silmiinpistävää tai viesti ei tavoita tarpeeksi seuraajia Instagramin algoritmin takia. Siksi on myös syytä antaa uusi mahdollisuus sisällöntuottajille, jotka ovat tuottaneet keskinkertaisia ​​tuloksia.

Sen jälkeen alkaa jatkuva mittaus ja optimointi, jossa voit vaihtaa vaikuttajat, jotka eivät tuottaneet tarpeeksi tuloksia, ja jatkaa työskentelyä heidän kanssaan, jotka toivat merkittäviä tuloksia. Kohtele vaikuttajatiimiäsi urheilijoukkueena, jossa kaikkien on annettava tuloksia!

On ehdottomasti hyvä mainita pitkäaikaisen yhteistyön mahdollisuudesta kampanjan kuvauksessa: jos huomautat heti, että sisällöntuottajilla, jotka ovat tuottaneet parhaimmat tulokset, on mahdollisuus pitkäaikaiseen yhteistyöhön,  ovat hakijat motivoituneempia panostamaan enemmän!

👉🏼 Lue lisää täältä: Kuinka kirjoittaa hyvä kampanjan kuvaus?

Ei pidä unohtaa, että parempien tulosten varmistamiseksi on myös tärkeää antaa palautetta vaikuttajille: kuinka tyytyväinen brändi oli yhteistyöhön, mitkä olivat tulokset ja mitä vaikuttaja voisi tehdä paremmin seuraavalla kerralla.

“Vain noin 5% yhteistyökumppaneistani on antanut minulle palautetta, kuinka hyvin pärjäsin yhteistyössä – jopa henkilökohtaisen alennuskoodin jakamisen jälkeen, jossa on mahdollista mitata hyvin tarkasti kuka tuotti kuinka paljon myyntiä”, vaikuttaja Anni Rahula kertoo. “Vaikka palaute on erittäin tärkeää kehityksen kannalta, en koskaan saa sitä työskennellessäni tuotemerkkien kanssa, ellen pyydä sitä itse.”

 

Ei pidä unohtaa, että parempien tulosten varmistamiseksi on myös tärkeää antaa palautetta vaikuttajille: kuinka tyytyväinen tuotemerkki oli yhteistyöhön, mitkä olivat tulokset ja mitä vaikuttaja voisi tehdä paremmin seuraavalla kerralla.

Yhteenvetona voidaan todeta, että vaikka lyhytaikaisella yhteistyöllä ja kampanjoilla on varmasti paikkansa, pitkäaikaiset kumppanuudet ovat luotettavampia, luovat enemmän yhteyspisteitä potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja vievät selvästi vähemmän aikaa.

Jos haluat keskustella siitä, kuinka pitkäaikainen yhteistyö voisi sopia brändisi markkinointistrategiaan, ota meihin yhteyttä sähköpostitse [email protected] tai varaa 30 min demo alta!

More on the topic