Vaikuttajamarkkinointi joulua edeltävänä aikana

Suurin osa brändeistä hyötyisi lisänäkyvyydestä ennen lomakautta, jolloin kulutus nousee. Jos kohderyhmäsi on aktiivinen instagramissa, vaikuttajamarkkinointi on yksi parhaista tavoista tavoittaa heidät – puhumattakaan siitä, että sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä paikoista löytää joululahjaideoita!

Tässä on sinulle muutamia ideoita kuinka saat vaikuttajamarkkinoinnin toimimaan joulua edeltävänä aikana.  

1. Aktivoi vaikuttajat luomaan jouluista sisältöä brändillesi 

Joulu on aihe, jota on vaikea sivuuttaa brändiviestinnässä. Tämä aihe on todennäköisesti merkityksellinen asiakkaidesi elämässä, joten siitä puhuminen auttaa heitä paremmin samaistumaan brändiisi. Esimerkiksi @lumenefinland on hyvä esimerkki brändistä, jonka Instagram-feed heijastaa aina vuodenaikaa – tässä on kuvakaappauksia heidän kevät-, kesä-, syksy- ja talvi-feedeistään:

Yksi Promotyn eduista on, että brändillä on täysi oikeus käyttää kaikkea luotua sisältöä kaikilla sosiaalisen median kanavillaan. Ensinnäkin, se on paljon halvempaa kuin palkata valokuvaaja ja malli, vuokrata studio ja hankkia kaikki tarvitsemasi lisävarusteet – ja toiseksi vaikuttajien luoma sisältö on usein emotionaalisempaa, trendikkäämpää ja siksi sopivampaa sosiaaliseen mediaan kuin ns. “ammattimaisesti luotu sisältö”.

Jos haluat käyttää kuvia ainoastaan omilla kanavillasi, voit pyytää vaikuttajia olemaan julkaisematta niitä omilla feedeillään. Nämä kampanjat ovat erityisen hyviä nyt ennen joulua. Tällä hetkellä kaikki tuotemerkit haluavat näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa eikä yksikään ammattimainen vaikuttaja halua profiilinsa näyttävän digitaaliselta mainoslehdeltä, joten on suurempi mahdollisuus, että vaikuttajat hyväksyvät tälläisen yhteistyön sekä mahdollisesti vielä halvemmalla hinnalla.

2. Järjestä joulukampanja

Hyvä kampanja alkaa hyvin harkituista tavoitteista ja hyvästä kampanjatiedotteesta mikä selkeästi välittää brändin odotukset vaikuttajille.

Voit esimerkiksi antaa vaikuttajalle vihjeen siitä, että tuotteesi tai palvelusi olisi hyvä joululahja, jotta he voivat rakentaa oman kuvatekstinsä tämän viestin ympärille. Voit myös pyytää heitä antamaan ehdotuksensa hyvästä joululahjasta (brändisi tuotteista)!

Tuotekampanjoiden kohdalla voit kertoa lähettäväsi vaikuttajalle joulupaketin tai yllätyslahjan tavallisen “lähetämme sinulle valikoiman tuotteita” sijaan.

Joulukampanjoiden suunnittelussa kannattaa ehdottomasti kartoittaa ideoita globaalisti – esimerkiksi tiimimme rakastui Primarkin punaraidallisiin ostoskasseihin, joita voidaan myöhemmin käyttää lahjojen käärimiseen tai joulukoristeiden valmistamiseen!

3. Aloita ajoissa

Kuten kaikkien jouluun liittyvien askareiden kanssa: mitä nopeammin aloitat, sitä stressittömämmin hommat hoituvat!

Vaikuttajat voivat saada sisällön valmiiksi hyvin nopeasti (meillä on ollut kampanjoita, joissa sosiaalinen media on ollut täynnä postauksia samana tai seuraavana päivänä kampanjan perustamisesta), mutta on parempi antaa aikaa sisällön laatimiseen. Varsinkin kun heillä on nyt sekä enemmän yhteistöitä, että enemmän sosiaalisen median vastuuta kuin tavallisemmin! 

Siksi kannattaa järjestää joulukampanja ajoissa. Olisi hyvä jättää vaikuttajille vähintään 4-5 päivää aikaa hakemiseen. Tuotekampanjoissa paketin saapuminen kestää muutaman päivän ja sen jälkeen vaikuttajalla on vielä muutama päivä aikaa ottaa onnistunut valokuva, käsitellä sitä, pohtia kuvatekstiä ja niin edelleen. Koska Promotyn on myös lähetettävä Promotyn luoma sisältö brändille tarkistettavaksi ennen postaamista, kannattaa myös antaa 2-3 päivää aikaa antaa vaikuttajalle palautetta ja tehdä tämän pohjalta mahdollisia muutoksia.

 

4. Toimi strategisesti vaikuttajamarkkinoinnissa

Harkitut ja hyvin kohdennetut kampanjat auttavat houkuttelemaan vaikuttajia sekä asiakkaita paremmin. Yksi parhaimmista esimerkeistä viime joulusesongilta on MyLook-verkkokauppa, jossa jokaiselle kohdemarkkinalle (Suomi, Viro, Latvia) järjestettiin erikokoiset sanomalehdet. Lisäksi he perustivat uudenvuoden kampanjan venäjänkieliselle kohderyhmälle Viroon.

Lisäksi suosittelemme aina vaikuttajan tekevän useamman postauksen (kuten MyLook teki). Kertaluontoiset yhteistyöpostaukset eivät välttämättä kiinnitä huomiota kiireisenä joulusesonkina kun taas pidempiaikaiset yhteistyöt näyttävät luotettavammalta ja ne muistetaan paremmin. Lisäksi potentiaalisella asiakkaalla on useita kosketuspisteitä brändin kanssa mikä lisää todennäköisyyttä ostopäätöksen tekemiseen.

5. Ota huomioon muuttuneet kulutustottumukset

Huomioi tämänhetkinen tilanne ja muuttuneet kulutustottumukset – esimerkiksi monet haluavat tilata tuotteet nyt mieluummin verkkokaupasta kuin ruuhkaisista tavarataloista. Siksi kannattaa ohjata mahdolliset kiinnostuneet ihmiset verkkokauppaan, jos mahdollista (se myös helpottaa tulosten mittaamista!) 

Mikäli sinulla on tuote tai palvelu, jota ei voi tuoda verkkoon, kannattaa lähestyä tilannetta vastuullisen viestinnän näkökulmasta. 

 

6. Anna vaikuttajille henkilökohtaiset alennuskoodit 

Tämä on hyvä kahdesta syystä: ensinnäkin hyvä alennus on vahva kehotus saada potentiaalinen asiakas tekemään ostopäätös, sekä toiseksi se helpottaa markkinoijana ymmärtämään kuinka paljon myyntiä kukin yhteistyö toi. Kolmanneksi, vaikuttajat pitävät usein tästä vaihtoehdosta, koska se antaa heille myös lisäarvoa kun he voivat jakaa jotain hyödyllistä seuraajilleen!

Lisäksi tekemällä tarjouskoodeja, jotka ovat voimassa vain lyhyen aikaa tai jota voi käyttää vain rajoitetun määrän kannustaa potentiaalisia asiakkaita tekemään ostoksia nopeammin. Tämä voi lisätä myyntiäsi.

 

7. Tue vaikuttajamarkkinointia maksetulla mainonnalla

Maksettu mainonta on hyvä tapa saada enemmän näkyvyyttä tai luoda enemmän yhteyspisteitä potentiaalisten asiakkaiden kanssa ostopäätöksen mahdollisuuden lisäämiseksi.

Voit esimerkiksi käyttää vaikuttajamarkkinointia ohjaamaan potentiaaliset asiakkaat nettisivuillesi tai Instagram profiiliisi ja näyttää heille kohdennettuja mainoksia. Tällä tavoin voit tavoittaa esimerkiksi ne, jotka ovat käyneet Instagram profiilissasi, mutta eivät ole käyneet verkkokaupassasi.

Vaikuttajamarkkinointi on loistava tapa tukea joulumarkkinointiasi vahvalla suusanallisella mainonnalla, eloisalla visuaalisella ilmeellä sekä kohdennetulla myynninedistämisellä. Mikäli sinulla tulee kysyttävää alustasta tai haluat keskustella joulumarkkinointikampanjoistasi, ota yhteyttä meihin – autamme mielellämme!

Lue lisää aiheesta