Word of Mouth: 3 tapaa vaikuttajamarkkinoinnilla

Kaikki markkinoijat tietävät, että suusanallinen markkinointi on paljon tehokkaampaa kuin tavallinen mainostaminen. Hyvä suusanallinen markkinointi tukee autenttista suusanallista markkinointia- ja päinvastoin. Jos tuotteestastasi puhutaan jo, mikä vain suusanallinen markkinointikampanja on tehokas.

Katsotaan tarkemmin kolmea erilaista suusanallista markkinointitapaa: käyttäjän luoma sisältö, suositukset ja tuotearvostelut.

Käyttäjän luoma sisältö

Vaikuttajien kanssa työskentelyssä tärkein syy on luoda autenttista ja silmäänpistävää sisältöä. Ensinnäkin vaikuttajien hyödyntäminen on edullisempaa kuin ammattivalokuvaajan palkkaaminen. Toiseksi, luotu sisältö on trendikästä ja sopii loistavasti sosiaaliseen mediaan.

Monet brändit ovat luoneet vain visuaalisia kampanjoita Promotyn alustalle, joissa vaikuttajaa ei velvoiteta julkaisemaan kuvia omalla tilillään. Tämä on ollut suosittua erityisesti Suomessa. Vaikuttajamarkkinointi näyttää olevan askeleen edellä Suomessa, mutta trendin odotetaan kasvavan isommaksi myös Virossa.

Kun vaikuttajia, jotka luovat sisältöä ja vaikuttavat sosiaalisen median trendeihin, otetaan mukaan kampanjoihin, tuotteista tulee helposti Instagram arvoisia ja tämän takia he rohkaisevat myös tavallisia käyttäjiä julkaisemaan tuotekuvia sosiaalisessa mediassa.

Wolt on hyvä esimerkki tuotteesta, joka on vaikuttajien keskuudessa suosittu tuote, josta jakaa sisältöä sosiaalisessa mediassa. Woltin tunnetun paperikassin kuvien jakaminen on trendikästä, kiitos vaikuttajien. Monet Woltin käyttäjät tekevätkin tätä päivittäin, vaikka eivät saisi siitä mitään palkkaa.  

 

Suositukset

Samankaltaisesti, Wolt hyödyntää vaikuttajia edistämään suosituksia: vaikuttajat jakavat heidän alekoodinsa, millä käyttäjät saavat ensimmäisen kotiinkuljetuksen veloituksetta.

Koska jokaisella Wolt käyttäjällä on henkilökohtainen koodi ilmaiseen kotiinkuljetukseen, samanlainen vaikutus tapahtuu täällä: vaikuttajien lailla, myös tavalliset käyttäjät ovat alkaneet jakaa omaa koodiaan sosiaalisessa mediassa. Viitekoodi on paras mahdollinen tapa mitata kampanjan tuloksia.

👉🏼 Lue lisää: Kuinka mitata influencer-markkinoinnin tuloksia

Promoty: influencer-markkinoinnin verkkoalusta

Suositukset ovat olleet myös Promotylle tehokas lähetekanava: Kun vaikuttajat suosittelevat toisia vaikuttajia, olemme saaneet sisällytettyä yli 40,000 käyttäjää kolmessa eri maassa. Koska vaikuttajia ei pysty suoraan kohdentaa Instagram mainoksien avulla, tämä on ollut hyvä mahdollisuus lähestyä näinkin kapeaa yleisöä.

Tuotearvostelut

Vaikuttajia pyydetään usein mainostamaan täysin uusia sekä jo markkinoilla olevia tuotteita. Tässä tapauksessa vaikuttajalle lähetetään tuote, pyydetään häntä kokeilemaan sitä ja kertomaan oma mielipiteensä siitä. Erityisen voimakas vaikutus ilmenee, kun seuraajien joukosta löytyy tuotteen faneja, jotka keskustelevat keskenään julkaisun kommenteissa. Näin pieni faniyhteisö muodostuu tuotteen ympärille, joka alkaa kasvaa hiljaisesti.

P.S. Vaikuttajalla on aina oikeus ilmaista mielipiteensä: jos tuote ei vastaa sen tarkoitusta, vaikuttajalla on oikeus kertoa tästä.

Yksi hyvä esimerkki tuotearvostelukampanjasta Promotylla on MyLook- kampanja, jossa vaikuttajalle lähetettiin L’Orealin ripsiväri kokeiluun ja pyydettiin rehellistä palautetta.

”Odotamme rehellistä palautetta, jonka avulla muut ripsiväristä kiinnostuneet ihmiset valitsisivat tuotteen,” luki kampanjan kuvauksessa. Instagram julkaisun lisäksi vaikuttajia pyydettiin jakamaan heidän palautteensa MyLook sivuilla, jotta muut ostajat voisivat tehdä parempia valintoja arvostelun perusteella.

Blogien hyötynä on se, että artikkelit ja tuotearvostelut näkyvät hakukoneiden hauissa- Instagram on tässä jäljessä. Tuotearvosteluita voi kuitenkin löytää hashtagien avulla ja kun ”shopping on instagram”- palvelusta tulee suositumpi. Tämän vuoksi tuotearvosteluiden tärkeys kasvaa myös Instagramissa.

Kuinka mitata suusanallista markkinointia?

Brändien mainintojen mittaaminen yksityisissä keskusteluissa on vaikeaa, mutta sosiaalisessa mediassa maininnat ja tilaukset, linkkien käyttö, muutokset hakumäärissä, yksityisviestien lukumäärät, brändin sitoutumisaste sekä johtopäätökset koskien yhteistyöjulkaisujen määrää ja sisältöä voi mitata.

Esimerkiksi Janne Paavolan, Nokian Limut markkinointi- ja talousjohtajan, mukaan selkein osoitus tästä näkyi suoraan brändille lähetettyjen viestien määrässä suusanallisen markkinoinnin ansiosta. Promotyn kampanjan jälkeen brändi sai paljon kirjeitä.

Paavola kertoi, että kaksi kampanjaa jotka toteutettiin Promotyn kautta, toivat brändille suuremman osallistujamäärän ja he saivat enemmän viestejä potentiaalisilta yhteistyökumppaneilta, jotka olivat nuorempia (alle 20-vuotiaita) mikrovaikuttajia. Kun kyseessä oli vanhempi kohderyhmä, esiintyvyys oli 4 kertaa suurempi, mutta osallistumisaste 10% matalampi.

👉🏼 Lue Lisää: Case study Nokian Limut

Vaikuttajilla on tärkeä rooli luottamuksen rakentamisessa, etenkin uusilla markkinoilla. Tämän vuoksi heidän tulisi osallistua sisällöntuotantoon, jakaa tuotearvosteluja ja antaa palautetta sekä edistää suusanallista markkinointia.

Voit perustaa kampanjan Promotyn alustalle, jonka jälkeen sopivat vaikuttajat hakevat niihin itse mukaan. Kampanjan luonti on täysin ilmaista ja, jos vaikuttajat tai sisältö eivät ole sopivia, ei kampanja maksa sinulle mitään. 👇🏼

Lue lisää aiheesta