Vaikuttajamarkkinointi nostaa suosiotaan: vuonna 2021 vaikuttajamarkkinoinnin kulutus kasvoi 42% ollen 13,8 miljardia dollaria. Vuoden 2022 loppuun mennessä, sen oletetaan kasvavan 15 miljardiin dollariin. Nopea kasvu tarkoittaa tietenkin myös nopeita muutoksia! Tässä ovat top 10 vaikuttajamarkkinoinnin trendiä, joihin tulet varmasti törmäämään vuonna 2022!
- Livestream shoppailun kasvu
- Videosisällön suosion kasvu
- Tilastoihin keskittyminen ja ROI:n mittaaminen
- Eri kanavien väliset kampanjat
- Lisää tulonlähteitä vaikuttajille
- Vaikuttajat luovat sisältöä suoraan brändeille
- Tarkemmat säännöt vaikuttajayhteistöille
- Vaikuttajamarkkinointi osana jatkuvaa markkinointiviestintää
- Brändit luovat tuotteita yhteistyössä vaikuttajien kanssa
- Vaikuttavuusviestinnän kasvu
1. Livestream shoppailun kasvu
Livestream shoppailu on ollut nopeasti kasvava trendi Kiinassa – ja nyt myös muut markkinat maailmanlaajuisesti ovat tarttumassa tähän. Livestream shoppailu tarkoittaa ostosten tekemistä esimerkiksi Instagramin, Facebookin tai Amazonin livestriimin kautta. Vaikuttajat esittelevät ja kertovat tuotteista livestriimin aikana, jolloin myös katsojilla on mahdollista esittää kysymyksiä tuotteisiin liittyen.
Livestream shoppailu tarjoaa täysin uudenlaista ja aitoa näkökulmaa seuraajille, kun heidän suosimansa vaikuttaja esittelee tuotetta liven välityksellä. Myös aitoon sisältöön seuraajien on helpompi luottaa ja samaistua, verrattuna perinteisiin tuotevideoihin. Syyskuussa Instagram esitteli uuden Live Shopping toiminnon, jonka avulla ihmiset pystyvät ostamaan tuotteita suoraan Instagram Liven kautta. Tämä tulee varmasti lisäämään livestream shoppailua, ottaen huomioon Instagramin kansainvälisen tavoittavuuden.

2. Videosisällön suosion kasvu
TikTokin ja Instagram Reelsien suosion kasvu tarjoaa täysin uudenlaisen lähestymistavan myös kaupalliselle sisällölle: monet vaikuttajat rakastavat ilmaista itseänsä luomalla viihdyttävää sisältöä, jota on myös helppo kuluttaa. Algoritmia unohtamatta, videosisällöllä saavutetaan nyt myös ennätyksellisen paljon yleisöä! Monet vaikuttajat käyttävät Instagram Reelsiä ja TikTokkia ilmaistakseen itseään ja jakaakseen sisältöä elämästään, mutta myös brändit hyödyntävät molempia alustoja kampanjoiden tukena muun muassa luomalla erilaisia haasteita ja TikTok tansseja!
Vaikka meillä ei vielä ole TikTok integraatiota Promotylla, sinun on silti mahdollista sisällyttää TikTok-tekijöitä kampanjoihisi. Esimerkiksi Circle K etsi virolaisia TikTok sisällöntuottajia, jotka mainostaisivat uusia K Freeze jäähilejuomia TikTok tanssin kautta – kampanjassa erotuttiin hashtagilla #getreadytofreeze.


3. Tilastoihin keskittyminen ja ROI:n mittaaminen
Monet markkinoijat hallinnoivat vaikuttajayhteistöitä sähköpostien ja yksityisviestien välityksellä. Tässä piilee kuitenkin ongelma: reaaliaikaisen tiedon ja statistiikkojen puute mikä vaikeuttaa yhteistyön onnistumisen mittaamista. Näin ollen on vaikeaa ymmärtää, onko yhteistyö onnistunut vai ei.
Vaikuttajia valitessa, markkinoijan tulisi varmistaa vastaako vaikuttajan tavoittama yleisö brändin kohderyhmää. Tämä on yksi syy siihen, miksi vaikuttajamarkkinoinnin alustojen käyttö on yleistymässä vuosi vuodelta: ne tarjoavat reaaliaikaisia statistiikkoja suoraan sosiaalisen median alustalta.
Tämän lisäksi jatkossa kiinnitetään yhä enemmän huomiota vaikuttajamarkkinoinnin tulosten mittaamiseen: mitataan sekä jokaisen julkaistun sisällön tavoittavuutta, tykkäyksiä, tallennuksia ja kommentteja että alennuskoodien ja seurattavien URL-linkkien vaikutusta myyntiin.


4. Eri kanavien väliset kampanjat
Keskimääräinen sosiaalisen median käyttäjä käyttää keskimäärin 6,6 eri sosiaalisen median alustaa. Käyttäjien ottaessa päivittäiseen käyttöönsä yhä enemmän alustoja, muuttuvat eri kanavien väliset kampanjat välttämättömiksi myös brändeille.
Eri kanavien välisellä kaupallisella yhteistyöllä voidaan saavuttaa myös huomattavasti laajempi yleisö. Esimerkiksi TikTokia käytetään pääasiassa viihteeseen kun taas Instagramista etsitään usein inspiraatiota tai tuotesuosituksia. Tämä tarkoittaa sitä, että kun kaupallinen yhteistyö toteutetaan sekä TikTokissa että Instagramissa, se voidaan toteuttaa hauskalla ja luovalla tavalla, mutta myös esteettisemmin ja informatiivisesti Instagramissa.
Promotylla on tehty muutamia Instagram-Facebook yhteistöitä, mutta Lumenella osa vaikuttajista on jo julkaissut yhteistyön myös Tik Tokissa. Tätä tullaan näkemään enemmän enemmän tänä vuonna.

5. Lisää tulonlähteitä vaikuttajille
Vaikuttaisi siltä, että vaikuttajista on tulossa yhä yrittäjämäisempiä, eivätkä yhteistyöt rajoitu ainoastaan sponsoroituihin postauksiin – mikä on ainoastaan hieno asia, eikö! Kasvavana trendinä yhä useammat vaikuttavat aloittavat oman yrityksen, tarjoavat palveluitaan ja myyvät omia tuotteitaan niin digitaalisia kuin fyysisiä. Tämä on yleistä profiileilla, joilla on tarkkaan rajattu oma niche keskittyen muun muassa itsensä kehittämiseen, taloudellisiin vinkkeihin, ravitsemukseen tai henkiseen kasvuun.
Suomalainen meitä inspiroiva vaikuttaja ja sisällöntuottaja Nea Lindberg tekee kaupallisia yhteistöitä Instagramissa, toimii Personal Trainerina ja Wellness valmentajana, jonka avuksi hän rakensi asiakkailleen mobiilisovelluksen, sekä myy Lightroom preset -kuvanmuokkaus filter paketteja muille sosiaalisen median käyttäjille suoraan omasta verkkokaupastaan. Hän uskoo vahvasti siihen, että vaikuttajalla tulisi olla useampi tulonlähde pelkkien kaupallisten yhteistöiden rinnalle. Kuinka inspiroivaa!


Vuonna 2021 Instagram on panostanut erityisesti uusien ominaisuuksien lanseeraamiseen ja testaamiseen, joiden avulla vaikuttajat voivat tienata. Monet näistä ominaisuuksista ei ole vielä saatavilla eurooppalaisille sisällöntuottajille – mutta tätä voimme odottaa tältä vuodelta.
- Bonus ohjelmat kuten Reels Summer Bonus antavat vaikuttajille mahdollisuuden ansaita palkkaa tuottamalla upeaa sisältöä ja tienata sisällön menestymisen perusteella.
- Instagram Live -merkit ovat uusi työkalu, joka mahdollistaa vaikuttajien tienata rahaa seuraajiensa kautta live lähetyksen aikana. Live -merkkien käyttö on tällä hetkellä mahdollista vain pienelle osalle sisällöntuottajista ja se toimii kutsuperiaatteella Iso-Britanniassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Saksassa, Japanissa, Australiassa, Turkissa, Brasiliassa ja Meksikossa.
- Omia tuotteitaan myyville sisällöntuottajille Instagram helpotti olemassa olevan kaupan lisäämistä tai uuden kaupan avaamista Instagram-profiiliinsa.
- Myös vaikuttajilla, joilla ei ole omaa tuotelinjaansa on nyt mahdollisuus tienata luomalla oma kauppansa ja lisäämällä suosikkituotteensa muista kaupoista jakaakseen omat suositukset seuraajilleen – kaikki tämä Instagramin appissa.
6. Vaikuttajat luovat sisältöä suoraan brändeille
Sisällön luominen on yksi vaikuttajien supervoimista – siksi yhä useammat brändit haluavat työskennellä yhdessä vaikuttajien kanssa, saadakseen sisältöä sosiaalisen median kanavilleen. Tämä trendi näkyi vahvasti jo viime vuonna ja jatkaa kasvuaan entisestään – eikä ihme!
Ensinnäkin se auttaa brändejä saamaan trendikästä ja visuaalisesti kiinnostavaa sisältöä. Toiseksi, vaikuttajien tuottama sisältö tuntuu huomattavasti aidommalta ja helpommin samaistuttavalta, kuin ammattilaisten tuottama sisältö – ja siten myös sitouttaa paremmin. Kolmanneksi, se on huomattavasti edullisempaa kuin tuotekuvausten järjestäminen itse.
Edelläkävijä yritykset palkkaavat jo omia sisällöntuottajia luomaan sisältöä yrityksen digitaalisille kanaville! Jos tämä tuntuu liian paljolta, voit myös hyödyntää Content-Only kampanjoita Promotylla. Content-Only kampanjoissa vaikuttajat tuottavat kuvia tai videoita brändille, mutta eivät julkaise sisältöjä omissa sosiaalisen median kanavissaan. Näin brändi saa itselle käyttöönsä omaperäistä, visuaalista sisältöä omaan sosiaaliseen mediaan. Tässä esimerkkejä vaikuttajiemme tekemistä upeista sisällöistä aikaisemmissa Content-Only kampanjoissa!👇🏼


7. Tarkemmat säännöt vaikuttajayhteistöille
Vaikuttajayhteistöistä kiinnostuneiden brändien määrän kasvaessa, se luo uusia haasteita myös lainsäädännölle. Federal Trade Commissionin ja monissa maissa paikallisen markkinointi ja mainontalain asettama yleinen periaate on, että kaikki mainossisältö on merkittävä asianmukaisesti. Se tarkoittaa, että vaikuttajien on kerrottava selkeästi, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö tai tuotteet on saatu osana yhteistyötä.
Monet maat ottavan tämän aiheen entistäkin tarkemmin huomioon ja tätä säädellään myös valtakunnallisella tasolla. Esimerkiksi vuoden 2021 lopussa Tanska kielsi vaikuttajamarkkinoinnin alle 18-vuotiaille sopimattomiksi katsottujen tuotteiden osalta.
Suomessa huomiota on kiinnitetty muun muassa tekijänoikeuksiin. Kaupallisissa yhteistöissä pitäisi huolehtia, että käyttää royalty free -musiikkia eli tekijänoikeusvapaatamusiikkia. Musiikin löytää Instagramissa hakemalla “Royalty Free” kappaleita. Odotammekin näkevän, mitä muita uusia säännöksiä tulee tänä vuonna! Kaiken kaikkiaan toivomme, että tiukentuneet määräykset johtavat vain entistäkin vastuullisempaan vaikuttajamarkkinointiin.🤞🏼

8. Vaikuttajamarkkinointi osana jatkuvaa markkinointiviestintää
Kuten muussakin markkinointiviestinnässä, yhä useammat brändit hyödyntävät vaikuttajamarkkinointia jatkuvasti – ei ainoastaan juuri ennen suuria juhlapyhiä. Suosi pitkäaikaisia vaikuttajayhteistöitä ja kumppanuuksia: sen lisäksi, että ne erottuvat edukseen sosiaalisessa mediassa, myös vaikuttajien suositukset tuntuvat luotettavimmilta ja näin ollen ne tuovat myös brändille parempia tuloksia. Puhumattakaan siitä, että pitkäaikaiset yhteistyöt vievät myös markkinoijalta huomattavasti vähemmän aikaa.
Vaikuttajamarkkinoinnin kasvu on johtanut siihen, että yhä useammat brändit kilpailevat laadukkaista vaikuttajista. Kun brändi on löytänyt itselleen sopivat vaikuttajat, on viisasta tehdä vaikuttajista niin kutsuttuja brändilähettiläitä. Brändilähettiläänä toimiminen on jo seuraavan tason vaikuttajamarkkinointia: brändilähettiläät käyttävät brändin tuotteita päivittäin, suosittelevat niitä niin sosiaalisessa mediassa kuin sen ulkopuolella. Tästä johtuen tällaisella yhteistyöllä on paljon suuremmat vaikutukset kun kertaluontoisella Instagram yhteistyöllä. Tässä esimerkki Sofia Ruutun tekemästä ambassador yhteistyöstä yhdessä L’oréal Paris :n kanssa.

9. Brändit luovat tuotteita yhteistyössä vaikuttajien kanssa
Tämä trendi kulkee käsi kädessä edellisen kanssa: yhä useammat brändit luovat tuotteita tai mallistoja yhdessä heidän brändilähettiläidensä kanssa. Tällaiset yhteistyöt ovat erinomaisia, koska ne viestivät yleisölle vaikuttajan ja tuotteen välisestä aidosta suhteesta. Tämä tarkoittaa tottakai myös parempia myyntilukuja brändeille, kun vaikuttajan yleisöstä tulee aktiivisia ostajia. Esimerkkinä aikaisemmista trendeistä, Bubbleroom julkaisi malliston yhteistyössä heidän brändilähettilään Sara Siepin kanssa.

10. Vaikuttavuusviestinnän kasvu
Vaikuttajilla on merkittävä vaikutus heidän yleisöönsä: kun vaikuttajat puhuvat heille tärkeistä asioista, myös heidän seuraajansa alkavat todennäköisesti miettiä näitä aiheita. Näemme kasvavana trendinä, että sisällöntuottajat hyödyntävät alustaansa ja vaikuttavuuttaan tehdäkseen maailmasta paremman paikan! Monet vaikuttajat nostavat esille keskustelua yhteiskunnallisista asioista ja ympäristöongelmista, suosimalla kestäviä brändejä sekä tekemällä hyväntekeväisyyteen keskittyviä yhteistöitä asioiden edistämiseksi. Promotylla näemme kasvavissa määrin vaikuttajakampanjoita, jotka keskittyvät kestävään kehitykseen. Koska nuorempi sukupolvi suosii tuotemerkkejä, joilla on missio, myös näihin kampanjoihin on yleensä eniten hakijoita!
Mikäli kiinnostuit ja haluaisit kokeilla vaikuttajamarkkinointialustaa oikeiden vaikuttajien löytämiseksi sekä datapohjaisen vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiseksi, ota meihin yhteyttä alla– autamme mielellämme! 🙋🏼♀️