15 kysymystä vaikuttajamarkkinointistrategiasta

Menestyvä vaikuttajamarkkinointi alkaa hyvin suunnitellusta strategiasta. Siksi olemme koonneet 15 kysymystä, mitkä sinun tulisi kysyä itseltäsi ja kolleegoiltasi ennen kuin aloitat vaikuttajamarkkinoinnin. Artikkelin lopusta löydät tehtävän, jonka voit ladata ja käyttää oppaana suunnitellessasi vaikuttajamarkkinointistrategiaasi.

Ennen aloittamista:

1. Kuka olet yrityksenä? 

Ennen aloittamista on tärkeää tietää kuka olet yrityksenä/brändinä. Jos et tiedä sitä, ei tiimisi tai asiakkaasikaan voi tietää sekä vaikuttajat joiden tulisi viedä viesti eteenpäin. Määritä se yhden lauseen vastauksella ja testaa se tiimilläsi sekä asiakkaillasi – ymmärtävätkö he?

2. Mikä on tuotteesi/palvelusi?

Mikä on sen arvo? On tärkeää sanoittaa se, sillä mikäli arvo ei ole selkeä vaikuttajat eivät pysty ymmärtämään ja välittämään sitä. 

3. Miksi kukaan tarvitsisi sitä? 

Millaista arvoa tuotteesi tai palvelusi tarjoo? Minkä ongelman se ratkaisee? Tämä kysymys vahvistaa sen ovatko odotuksesi tuotteesta/palvelusta päteviä. Se on myös tärkeä tekijä, jonka vaikuttajat voivat välittää seuraajilleen.

4. Tietävätkö työntekijäsi sen? 

Avain onnistuneeseen viestintään on varmistaa, että kaikki työntekijät tietävät mitä teette ja millaista arvoa luotte asiakkaille. Tästä syystä sinun tulisi kysyä tiimiläisiltäsi samat kysymykset: 

Mikäli koko tiimisi tietää vastaukset kysymyksiin, voit mennä eteenpäin.

5. Ketä asiakkaasi ovat?

Yritä kuvailla kohderyhmääsi yhdellä lauseella: sijaintia, ikää, sukupuolta, kiinnostuksia tai ongelmia joita tuotteesi/palvelusi ratkaisee ja muita tärkeitä ominaisuuksia, jotka yhdistävät heitä. Mitä tarkemmin pystyt kuvailemaan kohderyhmää, sitä helpommin ymmärrät millainen vaikuttaja on paras tavoittamaan heidät.

Esimerkiksi: 24-35 vuotias nainen Helsingistä, joka haluaa oppia uimaan.

6. Tietävätkö asiakkaasi kuka olet ja mitä teet?

Seuraavaksi on aika kysyä asiakkailtasi samat kysymykset: ovatko he kunnolla ymmärtäneet mitä yrityksesi tekee ja millaista arvoa se yrittää tarjota?

7. Ovatko asiakkaasi tyytyväisiä tuotteeseen/palveluun?

Ennen kuin aloitat vaikuttajamarkkinoinnin, on tärkeää varmistaa, että tuote on tarpeeksi hyvä mainostamiseen. Sillä yksi vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteista on mainostaa suusanallisella markkinoinnilla, kampanja voisi muussa tapauksessa tehdä vain enemmän harmia kuin hyvää epätoimivalle tuotteelle.

Esimerkiksi voit käyttää NPS -lukua (net promoter score) mittaamaan asiakastyytyväisyyttä: mikäli se on alle 30, voit mahdollisesti aloittaa vaikuttajamarkkinoinnin.

Vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelu:

8. Mikä on kampanjan tavoite? 

Ennen kampanjan aloittamista on tärkeää pohtia sen tavoitteita: Onko se brändin näkyvyys, tietyn tuotteen myynnin lisääminen, sisällön saaminen somekanaville, uusien seuraajien hankkiminen, nettisivujen kävijämäärän lisääminen vai jotakin muuta. Kampanjan rakenne ja vaikuttajien valinta kuin myös tulosten mittaaminen riippuvat näistä tekijöistä. Tämän jälkeen kannattaa miettiä yrityksen tärkeimpiä suorituskykyindikaattoreita (KPI) ja asettaa tavoitteet, jotka haluat saavuttaa kampanjalla. On pidettävä mielessä, että useimmissa kampanjoissa tulisi keskittyä vain yhteen indikaattoriin: mikäli yrität lisätä verkkokauppasi myyntiä, bränditietoisuutta, mutta myös Instagramin seuraajien määrää yhdessä kampanjassa, kaikki tulokset luultavasti pysyvät matalina. 

9. Millä kanavilla sinun pitäisi olla näkyvissä?

Brändisi sosiaalisen median kanavien valinnan tulisi perustua ensisijaisesti kohderyhmään, joka määritettiin viidennessä kysymyksessä. Pohdi mitkä ovat kanavia, joita asiakkaasi käyttävät eniten – onko se Instagram, TikTok, LinkedIn vaiko joku muu? 

10. Kuinka valita oikeat vaikuttajat? 

Ennen kuin valitset oikeat vaikuttajat sinun tulee määrittää kriteerit, joita aiot käyttää profiilien arvioinnissa. Esimerkiksi on syytä ottaa huomioon sitoutuneisuusaste, seuraajien soveltuvuus ( kuinka hyvin heidän seuraajansa vastaa kohdeyleisöäsi) vaikuttajien kiinnostuksen kohteet sekä arvot (ovatko he aiemmin puhuneet brändiisi liittyvistä asioista) sekä heidän valokuviensa ja kuvatekstiensä laatu. 

👉🏼 Lue lisää: Kuinka löytää brändillesi sopivat vaikuttajat?

11. Mistä vaikuttajia löytää? 

a) Asiakaskuntasi. Jos nykyisten asiakkaiden joukossa on vaikuttajia, kannattaa työskennellä heidän kanssaan – varsinkin jos he ovat jo fanejasi! Koska he jo tuntevat ja käyttävät brändisi tuotteita tai palveluita, yhteistyöpostaukset ovat myös aitoja ja antavat parempia tuloksia. 

b) Instagram. Sopivien vaikuttajien löytäminen Instagramista saattaa olla melko aikaa vievää. Jos kuitenkin haluat kokeilla, voit käyttää hakua sijaintien ja hashtagien perusteella ja tarkistaa Explore -sivun sekä tutkia myös ”Sinulle ehdotettu” – toimintoa. 

c) Promotylla voit luoda kampanjan ja vaikuttajat, jotka haluavat tehdä yhteistöitä kanssasi hakevat itse kampanjaan mukaan. Täältä löydät tarkemmat ohjeet miten Promoty toimii! Kun löydät sopivan vaikuttajat ja olet sopinut heidän kanssa ehdoista, voit aloittaa yhteistyön! Mikäli haluat lisää sisällöntuottajia voit etsiä niitä jatkuvasti. 

12. Kuinka usein ja millaista sisältöä odotat?  

Tämä riippuu ensisijaisesti kanavasta sekä vaikuttajan omasta postaustahdista – mitä useammin vaikuttaja luo sisältöä, sitä enemmän sponsoroituja postauksia voi olla. Jotta yhteistyöllä olisi todenmukaisempi vaikutus ja seuraajilla olisi enemmän yhtymäkohtia, suosittelemme useiden yhteistöiden luomista varaamalla vähintään neljänneskvartaalin yhteistöille.

13. Mitkä ovat odotuksesi vaikuttajan sisällölle?

Vaikka vaikuttajalle on aina tarpeen jättää vapaus luovuuteen on tärkeää jakaa riittävästi taustatietoa ja kampanjan päämäärää, jotta sisällöntuottaja voi tuoda esiin kampanjan viestin paremmin. 

Kohdassa DO’s & Dont’s voit kuvata tarkemmin millaisessa yhteydessä tuotteen tulisi olla valokuvassa, onko sisällöntuottajan oltava kuvassa, millainen tunnelma kuvassa tulisi olla jne. Mikäli brändin markkinoinnin kannalta on tärkeää tuoda jokin tietty ominaisuus esiin (ympäristöystävällisyys, alkuperä jne.),  mainitse myös siitä.

👉🏼 Lue lisää: Kuinka kirjoittaa hyvä kampanjakuvaus?

14. Mikä on vaikuttajamarkkinoinnin budjettisi?

Seuraavaksi sinun tulisi ajatella määrää, jonka olet valmis investoimaan vaikuttajamarkkinointiin kuukausittain: sen mukaan voit suunnitella kuinka monen vaikuttajan kanssa aloitat työskentelyn ja ja kuinka monta postausta sekä tarinaa odotat heiltä. 

Ei ole yhtä sääntöä vaikuttajan postauksen hinnan laskemiseen. On kuitenkin olemassa yhteinen kaava “1 seuraaja = 0,20 euroa”, josta voi päätellä Instagramin keskimääräisen sitoutuneisuusasteen (5%): 

Vaikuttajan hinta = seuraajamäärä x keskimääräinen sitoutuneisuusaste x 0,20e

Esimerkiksi jos vaikuttajalla on 10 000 seuraajaa ja sitoutuneisuusaste on 5%, on 500 aktiivista seuraajaa jolloin postauksen hinta voi olla 100e.

Mutta tietysti hintaan vaikuttaa lisäksi myös kuvien laatu, yhteistyöpostausten tiheys sekä monet muut tekijät. 

15. Kuinka usein sinun tulisi mitata tuloksia? 

Koska kuluttajat tarvitsevat keskimäärin 7-8 yhtymäkohtaa ostopäätöksen tekemiseksi, ensimmäinen postaus ei tuo haluttuja tuloksia heti. Tämän vuoksi kannattaa mitata tuloksia hieman pidemmällä aikavälillä: kuukauden tai jopa neljänneskvartaalin pohjalta.

Tämän jälkeen voidaan aloittaa jatkuva mittaus ja optimointi, jonka avulla voit luopua vaikuttajista jotka eivät tuottaneet toivottuja tuloksia ja jatkaa työskentelyä vaikuttajien kanssa, joiden sisältö toi haluttuja vaikutuksia. Vaikuttajatiimisi on kuin urheilujoukkue, jossa kaikkien on annettava tuloksia.

Lue lisää aiheesta