Mikrovaikuttajat voivat olla yksi kustannustehokkaimmista sosiaalisen median markkinoinnin keinoista erityisesti brändeille, joilla on pieni markkinointibudjetti. Olemme listanneet ne asiat, jotka kannattaa pitää mielessä, kun suunnittelet vaikuttajamarkkinointi -kampanjoitasi saadaksesi parhaat mahdolliset tulokset pienellä markkinointibudjetilla.
1. Suosi micro-vaikuttajia
Sen sijaan, että tekisit yhteistyön yhden suuren vaikuttajan kanssa, tee mieluummin kampanja monien mikrovaikuttajien kanssa: se auttaa sinua etenemään pienemmällä budjetilla ja saamaan paremman tuoton investoinneille.
Ensinnäkin vaikuttajilla, joilla on pienemmät seuraajamäärät (eli mikrovaikuttajat), on myös yleensä suurempi sitoutumisaste sekä autenttisempi side seuraajiinsa. Toiseksi, pienemmät vaikuttajat ovat yleensä kustannustehokkaampia, koska he pyytävät pienempiä palkkoja ja ovat avoimempia työskentelmään tuotepalkkioiden avulla.
Seuraavaksi näet kaksi kampanjaa. Ensimmäisessä tapauksessa brändi tekee yhteistyön erään suuren vaikuttajan kanssa, jolla on 50 000 seuraajaa. Toisessa tapauksessa brändi valitsee kampanjaansa 10 mikrovaikuttajaa. Tässä ovat tulokset:
Kampanja yhden ison vaikuttajan kanssa | Kampanja monien micro-vaikuttajien kanssa | |
Vaikuttajat | 1 | 10 |
Keskimääräinen seuraajamäärä | 50 000 | 5 000 |
Kampanja budjetti | 500€ + tuotteet | 10*10€ + tuotteet |
Potentiaalinen tavoittavuus | 50 000 | 50 000 |
Keskimääräinen sitoutumisaste | 5% | 15% |
Keskimääräinen tykkäysmäärä | 2 500 | 750 |
Tykkäykset yhteensä | 2 500 | 7 500 |
CPE* | 0,2€ | 0,01€ |
Kampanja yhden ison vaikuttajan kanssa | Kampanja monen mikrovaikuttajan kanssa | |
Vaikuttajat | 1 | 10 |
Keskimääräinen seuraajamäärä | 50 000 | 5 000 |
Kampanjabudjetti | 500€ + tuotteet | 10*10€ + tuotteet |
Potentiaalinen tavoittavuus | 50 000 | 50 000 |
Keskimääräinen sitoutumisaste | 5% | 15% |
Keskimääräiset tykkäykset | 2 500 | 750 |
Tykkäykset yhteensä | 2 500 | 7 500 |
CPE* | 0,2€ | 0,01€ |
* CPE – Cost per engagement eli sitoutumiskustannukset (kommenttien määrä ja tuotteiden kustannukset eivät sisälly laskelmiin)
Koska suuret vaikuttajat eivät yleensä ole halukkaita työskentelemään vain tuotepalkalla, tällöin kannattaa miettiä rahallista maksua. Mikrovaikuttajat palkitaan tuotteilla, Promotyn maksu 10€ per julkaisu.
2. Tee tarina- ja feedikampanjat
Jos haluat saada mukaan myös isompia vaikuttajia parempaa tavoittavuutta varten, voit luoda kaksi kampanjaa: mikrovaikuttajille feed-julkaisukampanja ja tarina/stoori-julkaisukampanja isommile vaikuttajille. Koska vaikuttajat veloittavat tarinasta yleensä vähemmän kuin feedjulkaisusta, tämä on hyvä tapa saada enemmän kattavuutta pienemmällä budjetilla.
Tässä tapauksessa voit määrittää kaksi erilaista kampanjaa Promotyssa ja myös ilmoittaa otsikossa ja kuvauksessa, onko kyseessä tarina vai feedi/postaus-kampanja.
.
3. Valitse vaikuttaja, jolla on sinulle sopiva yleisö
Kun valitset vaikuttajia, tutustu seuraajien demografisiin ryhmiin: vastaako se kohderyhmääsi? Jos kohdemarkkinasi on Suomessa, kannattaa valita sisällöntuottajat, joilla on enimmäkseen paikallisia seuraajia – muuten osa markkinointibudjetistasi menee hukkaan.
Tämä on myös syy, miksi on hyvä käyttää vaikuttajamarkkinointialustaa, jossa voit nähdä vaikuttajien tiedot suoraan Instagramista. Vaihtoehtoinen ratkaisu olisi tavoittaa vaikuttaja ja pyytää heitä lähettämään kuvakaappaus tilinsä Yleisö-välilehdestä.

4. Maksa vaikuttajille tuotteilla
Kampanjat, joissa vaikuttajat saavat tuotteita palkkioksi, ovat hyviä kahdesta syystä. Ensinnäkin ne ovat erittäin kustannustehokkaita brändille. Toiseksi tuotekampanjat houkuttelevat myös vaikuttajia, jotka todella rakastavat tuotetta ja ovat valmiita vilpittömästi suosittelemaan sitä seuraajilleen. Tämän seurauksena yhteistyöjulkaisut ovat aidompia ja tuovat parempia tuloksia.
.
5. Keskity pitkäaikaisiin yhteistöihin
Yleensä vaikuttajat veloittavat vähemmän julkaisusta, kun suostut tekemään useita postauksia ja tarinoita. Lisäksi pitkäaikaiset yhteistyöt vaikuttavat aidommilta ja luotettavammilta. Se luo myös useita kohtauspaikkoja potentiaalisten asiakkaiden kanssa, mikä lisää ostopäätöksen todennäköisyyttä.
Varmista tietenkin aina, että mittaat, analysoit ja optimoit tulokset saadaksesi kaikki irti kampanjoistasi!
Promotyssa olemme rakentaneet alustamme siten, että se auttaisi brändejä tekemään kustannustehokkaimpia vaikuttajamarkkinointikampanjoita: voit perustaa kampanjan ilmaiseksi, löytää vaikuttajia, jotka rakastavat brändiäsi, maksaa heille rahalla tai tuotteilla ja maksaa vain julkaisuista, joista pidät.