Sisältömarkkinointi on nouseva trendi: hyödynnä vaikuttajia!

Yhä usemmat vaikuttajayhteistyöt tehdään niin, että vaikuttaja luo sisällön brändille jakamatta sitä omaan sosiaaliseen mediaan. Miisa Hälisen, Promotyn Suomen Maajohtajan mukaan sisältömarkkinointi on trendi, joka muuttaa huomattavasti tapaa, jolla vaikuttajamarkkinointia tehdään.

Yleisesti ottaen on kolme tapaa miten brändit saavat sisältönsä someen: ottamalla kuvat itse, käyttämällä kuvapankin kuvia tai jakamalla käyttäjien, kuten vaikuttajien, luomaa sisältöä.

Näin ollen käyttäjien luoma sisältö saavuttaa yhä enemmän suosiota. 93% markkinoijista on samaa mieltä siitä, että kuluttajat luottavat enemmän asiakkaiden luomaan sisältöön kuin brändin itse luomaan: kun kuluttaja näkee kuvassa jonkun heidän kaltaisen, he mitä todennäköisemmin samaistuvat siihen kuin kuvaan, jossa olisi tavallinen malli.

Sen vuoksi, ”oikeiden” ihmisten ottamilla kuvilla on aidompi vaikutus kuin sisällöllä, jonka brändin markkinointiosasto on esimerkiksi luonut – erityisesti verrattuna kuvapankista otettuihin kuviin, jotka usein antavat epäaidon vaikutelman ja joita tavataan nähdä useiden brändien tileillä.

Tämä trendi on myös johtanut muutokseen vaikuttajamarkkinoinnissa: ennen vaikuttaja yhteistöissä on keskitytty sisällön julkaisemiseen vaikuttajan omassa profiilissa, toisinkuin nykyään yhä useammat markkinoijat käyttävät sisällöntuottajia saadakseen visuaalista materiaalia heidän brändinsä sosiaalisen median kanaviin. Syy tähän on yksinkertainen: vaikuttajan luoma sisältö on aitoa ja “autenttista”, olemalla myös korkealaatuista ja silmiinpistävää.

Kansainvälisen vaikuttajamarkkinointialustan Promotyn Maajohtaja, Miisa Hälinen, myöntää, että tämä on nouseva trendi koko Skandinaviassa: ”Tämä trendi on erityisen voimakas Pohjoismaissa, joissa vaikuttajamarkkinointi on pari vuotta muita maita, esimerkiksi Baltiaa, edellä.

Miisa Promoty FI

Mitä hyötyä vaikuttajista on osana sisältömarkkinointia?

  • Sisältömarkkinointi vaikuttajilla on edullisempaa ja nopeampaa kuin sen luominen itse

    Visuaalisen sisällön tuottaminen on melko kallista ja aikaa vievää: valokuvaajan ja mallien etsiminen, sopimusneuvottelut, koko luovan puolen suunnittelu, lokaation löytäminen, kuvien odottaminen, jne. Vaikuttajien luoman sisällön käyttäminen vaatii huomattavasti vähemmän aikaa markkinoijalta, ja on useasti halvempaa kuin ammattimaisen valokuvauksen järjestäminen.

     

  • Monipuolisempaa visuaalisuutta

    Verrattuna siihen, että järjestäisit kuvaukset itse, on sisältö paljon monipuolisempaa: esimerkiksi, tekemällä yhteistyötä 15 vaikuttajan kanssa ja vaatimalla 3 kuvaa jokaiselta, brändi saa huomattavasti monipuolisempaa sisältöä käytettäväksi sosiaaliseen mediaansa kuin mitä saisi 45 kuvasta, jotka ovat yhdestä valokuvauksesta.

    ”Uskon, että kenelläkään ei ole mielenkiintoa katsoa kymmeniä kuvia samasta valokuvauksesta sosiaalisessa mediassa,” kertoo Hälinen. ”On myös mahdollista kertoa vaikuttajille minkälaista sävyä ja tunnetta odotat kuvista. Hyvin kirjoitettu kampanjakuvaus ja tarkkaan valitut vaikuttajat takaavat lopputulokseksi visuaalista materiaalia, joka sopii brändin tyyliin ja on otettu eri lokaatioissa eri ihmisillä.”

    Lisäksi Hälinen suosittelee katsomaan mahdollisen yhteistyökumppanin kuvaustyyliä ja sisältöä ennen kuin hyväksyy yhteistyön: ”Jos se sopii brändiin jo ensisilmäyksen perusteella, mahdollisuudet saada loistavaa sisältöä ovat vielä korkeammat!”

Paulig  vaikuttajakampanjan kuvia Paulig Suomi
  • Parempaa sitoutumista sosiaalisessa mediassa

    41% markkinoijista pitää sitoutumisastetta tärkeimpänä mitattavana arvona, jota pitää silmällä markkinoinnissa: se näyttää kuinka tärkeää brändin sisältö on heidän seuraajilleen.

    Seuraajien sitouttaminen on yllättävänkin vaikeaa brändin oman sosiaalisen median kautta: Se on paikka, josta ihmiset etsivät inspiraatiota, viihdettä ja mahdollisuutta kommunikoida brändin kanssa. Seuraajat ovatkin niin sanotusti allergisia liian myynnillisille viesteille ja mainoksille. Tässä vaiheessa käyttäjien luoma sisältö tulee tarpeeseen, sillä se luo enemmän tunteita ja saa siten ihmisten kommentoimaan ja tykkäämään siitä.

    Hälisen mukaan tämän voi itseasiassa nähdä heidän sosiaalisen median tileillään: ”Meidän Viron markkinointipäälliköt tekivät pienen tutkimuksen, jossa katsottiin kymmenien brändien Instagram tilejä ja huomattiin, että kuvat vaikuttajien kanssa saivat lähes kaksi kertaa enemmän tykkäyksiä ja kommentteja kuin muut kuvat.”

     

  • Visuaalisesti trendikästä ja huomiota herättävää

    Vuosien harjoittelun tuloksena, ammattivaikuttajat tietävät tarkalleen mitkä visuaaliset asiat kiinnittävät huomion sosiaalisessa mediassa. Heillä on hyvällä kameralla varustettu puhelin tai oikea kamera, he tietävät kuinka muokata kuvia ja heillä on paljon asusteita ja tarvikkeita kotona, joilla saa luotua lisää sisältöä kuvaan.

    Näin ollen sisältö, jota he tuottavat on trendikästä, huomiota herättävää ja korkealaatuista, eli täydellistä käytettäväksi brändin sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeissä tai ulkomainoksissa!

Sisältömarkkinointi on luonut huomattavaa kiinnostusta Suomalaisilta brändeiltä

Syyskuun alusta saakka tämän kaltaiset yhteistyömahdollisuudet ovat olleet myös saatavilla Promotyn alustalla: content-only kampanjatyyppi, jossa vaikuttajat eivät jaa luomaansa sisältöä omiin kanaviinsa. Esimerkiksi, brändin kampanjakuvauksessa saattaa lukea, että he haluavat 20 ulkona otettua kuvaa ja alustalla olevat vaikuttajat alkavat näitä ohjeita seuraamalla ideoimaan ja luomaan sisältöä heille.

”Olemme rakentaneet kaikki suurimmat ominaisuudet alustallemme käyttäjäpalautteiden pohjalta”, selventää Hälinen. ”Operoimme kaikissa Pohjoismaissa sekä Alankomaissa, joissa vaikuttajamarkkinointi on pari vuotta esimerkiksi Baltiaa edellä ja näin ollen he seuraavatkin tarkkaan eri markkinoilla olevia trendejä. Yksi näistä trendeistä on yhteistyöt vaikuttajien kanssa, joissa he tuottavat sisällön vain brändin omaan käyttöön.”

Aiemmin tämän tyyliset kampanjat ovat olleet käytössä erikoisratkaisuina brändien kuten Paulig, Taffel ja Hau Hau Champion kanssa, mutta nyt kiinnostus on ollut kova, jo ennen uuden kampanjatyypin virallista lanseerausta – yli 10 paikallista brändiä ilmaisi kiinnostuksensa kokeilla content-only kampanjaa!

Jutta Kyllönen vaikuttaja
Paulig suomi
Hau hau yhteistyö

Uuden kampanjatyypin avulla Promoty myös laajentaa palveluaan (harraste) valokuvaajille ja sisällöntuottajille, joilla ei ole niin paljoa seuraajia sosiaalisessa mediassa tehdäkseen perinteisiä yhteistöitä, mutta jotka osaavat luoda visuaalisesti erinomaista sisältöä.

Vaikuttajamarkkinointi on muuttumassa läpinäkyvämmäksi

Toimialan nopean kasvun vuoksi vaikuttajamarkkinointi on jatkuvassa muutoksessa. Hälisen mukaan kuluttajat huomaavat melko helposti, kun yhteistyöjulkaisu on tehty ainoastaan rahan takia, ja tämän kaltaiset yhteistyöt eivät tuo kauheasti tuloksia brändeille.

”Tämän vuoksi vaikuttajien tulee valita yhteistyönsä huolellisesti”, hän selventää. ”Vaikuttajat usein kieltäytyvät yhteistöistä, koska eivät halua täyttää omaa profiiliaan mainoksilla. Mutta yhteistyössä, jossa vaikuttajan ei tarvitse julkaista luomaansa sisältöä omalle tilille, voivat he työskennellä useampien brändien kanssa, joista he pitävät, joka huomattavasti kasvattaa heidän mahdollisuuttansa tienata.”

Toisaalta Hälisen mukaan vaihtoehtoinen mahdollisuus tienata tarkoittaa myös sitä, että sisällöntuottajat voivat vielä tarkemmin valita kuinka monia ja minkälaisia yhteistöitä he jakavat omassa profiilissaan. Tämä puolestaan tekee vaikuttajamarkkinoinnista vielä aidompaa ja läpinäkyvämpää.

”Uusi kampanjatyyppi muuttaa huomattavasti tapaa, jolla vaikuttajamarkkinointia tehdään,” uskoo Hälinen. ”Tämä ei ainoastaan anna sisällöntuottajien valita tarkemmin yhteistöitä, jotka päätyvät heidän omaan sosiaaliseen mediaansa, vaan se myös muuttaa tapaa, jolla markkinoijat valitsevat vaikuttajat: vaikuttajien kuvien laatu ja tyyli ovat entistä tärkeämpiä eikä niinkään seuraajamäärä.

 

More on the topic