Promotyn case study: Smileo

Smileo oli yksi Promotyn ensimmäisiä käyttäjiä, kun lanseerasimme alustamme Suomen markkinoille lokakuussa 2019. Mikrovaikuttajayhteistyöt ovat Smileon pääasiallinen markkinoinnin keino, minkä vuoksi kampanjoita on toteutettu Promotyn kautta jatkuvalla syötöllä. Neljästä jo onnistuneesta kampanjasta tarkastelemme tässä vuoden ensimmäistä kampanjaa, johon haki mukaan liki 400 vaikuttajaa ja, joka tavoitti lopulta liki 160 000 ihmistä!

Turvallisiin ja vegaanisiin hampaiden valkaisutuotteisiin erikoistunut Smileo haluaa kannustaa käyttäjiään hymyilemään rohkeasti hampaitaan kainostelematta. Tuotemerkille on aiempien kampanjoiden myötä muodostunut selkeä malli, jolla vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoita toteutetaan: päällimmäisenä tavoitteena on brändin näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen sekä myynnin kasvattaminen.

 

Kampanjan kesto: 7.1.2020 – 11.3.2020

 

Julkaisuja: 28

Tavoittavuus: 156 222

Tykkäykset: 9409

Kommentit: 213

CPE (cost per engagement): 0,10€

Haluamme, että Smileon tuotesisältöä julkaistaan sosiaalisessa mediassa jatkuvalla syötöllä ilman ns. hiljaisia hetkiä. Riittävä volyymi on meille kampanjoinnissa ensiarvoisen tärkeää ja mikrovaikuttajat ovat tähän kustannustehokas vaihtoehto.

 

Seuraamme toki myös suoraa vaikutusta myyntiin henkilökohtaisten ale-koodien avulla, mutta mikrovaikuttajien kanssa tavoitellaan ensisijaisesti näkyvyyttä ja tunnettuuden lisäämistä. Tässä kampanjassa nämä tavoitteet kyllä saavutettiin.

Anniina Kangas
Smileon influencer-
markkinointivastaava

 

Miten houkutella sopivia vaikuttajia kampanjaan mukaan?

Kampanjan kuvaus on avainasemassa, kun mukaan halutaan löytää sopivia ja brändistä aidosti välittäviä vaikuttajia. Smileo on hyödyntänyt kampanjan briiffissä kaikki tärkeimmät vinkkimme: kuvaus on lyhyt, selkeä ja samaistuttava. Brändin tavoitteet ja odotukset on listattu tarpeeksi yksityiskohtaisesti ja vaikuttaja saa nopeasti käsityksen siitä, millaista sisältöä kampanjaan toivotaan ladattavan. Tyyliltään teksti on kuitenkin hyvinkin rento ja inhimillinen, sillä markkinoija on rohkeasti käyttänyt tehokeinoja (hymiöt, caps lock, huutomerkit).

Kampanjan kohdistaminen oikein on niin ikään kullanarvoisen tärkeää. Smileo halusi löytää Suomesta, Virosta ja Latviasta brändille sopivia vikuttajia, jotka takaisivat hyvän näkyvyyden. Näiden kriteerien nojalla kampanjatarjous lähti kaikille yli 18-vuotiaille vaikuttajille, joilla on vähintään 1000 seuraajaa sekä sitoutumisaste  (engagement rate) yli 5%. Kriteerit asetettiin näin laajoiksi sillä mukaan haluttiin löytää ensisijaisesti sisällöltään kampanjaaan sopivia vaikuttajia seuraajamäärästä riippumatta. Seuraajamäärää tärkeämpi mittari on seuraajakunnan sitoutumisaste, sillä se kertoo, kuinka monen ihmisen julkaisu oikeasti tavoittaa. Smileo pyrkikin valitsemaan mukaan sekä isoja että pieniä vaikuttajia, joilla sitoutumisaste oli sitä korkeampi mitä vähemmän seuraajia vaikuttajalla oli.

Julkaisuja pitkin koko kampanjaa

Kampanjan kesto oli poikkeuksellisen pitkä, sillä vaikuttajia valittiin mukaan ja tuotteita lähetettiin kahdessa erässä. Ensimmäiset julkaisut julkaistiin Instagramissa jo viikon kuluttua kampanjan alusta ja viimeinen julkaisu kampanjan päättyessä. Smileon osalta julkaisutahti oli toivotunlainen – näkyvyyden kannalta on tehokkaampaa, kun julkaisuja ladataan sosiaaliseen median tipoittain ja tämä olikin Smileon tavoite – ei hiljaisia hetkiä. Tällöin seuraaja, joka saattaa seurata useampaa kampanjassa mukana ollutta vaikuttajaa, näkee tuotejulkaisun Instagram-juosteessaan useina eri päivinä ja muistijälki tuotteesta vahvistuu.

Tulosanalyysi

Kampanjaan haki mukaan 401 vaikuttajaa, joista mukaan hyväksyttiin 35. Tuotepaketti lähetettiin 33:lle, joista 29 toteutti julkaisun kampanjaan. Yksi vaikuttaja siirrettiin kampanjasta seuraavaan tuotteen myöhästymisen vuoksi ja yhden vaikuttajan kohdalla julkaisu hylättiin.

28 julkaisua julkaistiin Instagramissa ja julkaisut tavoittivat 156 222 ihmistä. Mukana oli 6 suomalaista, 16 virolaista ja 6 latvialaista vaikuttajaa, joista suurimmalla vaikuttajalla oli 25 216 seuraajaa sekä sitoutumisaste 5% ja pienimmällä 1270 seuraajaa sekä sitoutumisaste 30%.

Kukin vaikuttaja palkittiin sekä tuotteella että rahallisesti. Hinnat olivat vaikuttajien itse itselleen asettamia, ja julkaisuista kallein maksoi 130€ ja edullisin 10€. Kampanjan CPE oli kokonaisuudessaan vain 0,10€. 

Oletko kiinnostunut perustamaan kampanjan Promotyn sivuille? Promotyn kautta perustat kampanjan ilmaiseksi ja tavoitat yli 17 200 suomalaista vaikuttajaa. Pääset rekisteröitymään mukaan täältä:

 

Oletko kiinnostunut perustamaan kampanjan Promotyn sivuille? Promotyn kautta perustat kampanjan ilmaiseksi ja tavoitat yli 17 200 suomalaista vaikuttajaa. Pääset rekisteröitymään mukaan täältä:

Lue lisää aiheesta