Eli, miten Promoty toimii?

Sosiaalisen median vaikutus ostokäyttäytymiseen on kokoajan merkittävämpi: yli 70% ihmisistä kertoo hakevansa tietoa sosiaalisesta mediasta ennen ostopäätöksen tekemistä. 92% ihmisistä kertoo luottavansa enemmän ystäviensä suosituksiin kuin mainoksiin. Tämän takia perustimme Promotyn.

Otetaan esimerkki: jos haluaisit sadan 20-24 -vuotiaan naisen mainostavan tuotettasi tai palveluasi heidän Instagram-tileillään, sinun ei tarvitse etsiä heidän yhteystietojaan, neuvotella sopimusehtoja ja suorittaa maksuja jokaiselle yksitellen. Sen sijaan, voit löytää sinulle sopivimmat vaikuttajat Promotyn kautta – maksuttomasti ja nopeasti, sillä kampanjan luominen kestää vain noin neljä minuuttia.

Vaiheet tiivistetysti:

🖊  Tuotemerkki luo kampanjan Promotyn sivuille;
💌 Vaikuttajat voivat hakea kampanjaa;
🏋️🏻 Tuotemerkki valitsee vaikuttajat, joiden kanssa haluaa tehdä yhteistyötä;
📸 Valitut vaikuttajat lataavat materiaalin Promotyn sivuille;
🖤 Tuotemerkki ostaa parhaat julkaisut, jotka julkaistaan Instagramissa;
📈 Tuotemerkki voi seurata reaaliaikaisesti kampanjan statistiikkoja yksittäisen julkaisun sekä koko kampanjan osalta.

Tuntuuko vieläkin hämmentävältä? Käydään prosessi läpi vaihe vaiheelta!

1. Klikkaa + merkkiä luodaksesi kampanjan

Lisää tuotemerkkisi verkkoalustallemme klikkaamalla + merkkiä. Nimen lisäksi voit lisätä logosi, verkkosivusi sekä lyhyen kuvauksen brändistä, joka antaa vaikuttajille hieman taustatietoja ja auttaa heitä päättämään, josko he haluaisivat tehdä yhteistyötä tuotemerkin kanssa.

Luodaksesi kampanjan, valitse tuotemerkki, jolle olet kampanjan luomassa ja paina Create Campaign-nappia.

2. Luo kampanja

Painettuasi Create Campaign-nappia, tuotemerkki voi valita vaihtoehdoista money- tai product-kampanja. Valinta on helppo: jos haluat lähettää vaikuttajalle tuotteita tai antaa heidän kokeilla palvelua, valitse product-kampanja. Jos haluat tarjota ainoastaan rahallisen korvauksen, valitse money-kampanja.

Tuote voi olla fyysinen esine tai asia, palvelu tai lahjakortti. Tuotemerkki voi myös tarjota tuotteen lisäksi rahallisen korvauksen, jolloin vaikuttaja saa sekä tuotteen että rahaa. Etenkin edullisten tuotteiden rinnalla suosittelemme tarjoamaan myös rahallista palkkiota, jolloin kampanja houkuttelee myös vaikuttajia, joilla on enemmän seuraajia ja korkeammat hinnat.

Seuraavaksi tuotemerkki voi valita, onko kampanja julkinen (public) vai yksityinen (private). Jos kampanja on julkinen, voivat vaikuttajat hakea siihen ja esitellä ideansa kampanjajulkaisusta. Jos kampanja on yksityinen, voi tuotemerkki lähettää tarjouksen suoraan vaikuttajille, joiden kanssa on työskennellyt aiemmin. Jos kyseessä on tuotemerkin ensimmäinen kampanja Promotylla, suosittelemme ehdottomasti julkista kampanjaa.

 3. Lisää kampanjakuvaus

Kampanjaa luodessa tuotemerkin tulisi lisätä kampanjalle otsikko, taustatiedot (lyhyt kuvaus tuotemerkistä ja kampanjasta) sekä kuvaus toivotusta sisällöstä.

► Campaign name: Otsikko, jonka vaikuttajat näkevät selatessaan kampanjatarjouksia.

► Campaign description: yleiskatsaus tuotemerkistä, kampanjasta ja sen tavoitteista.

► Caption: Lauseenmittainen kuvaus halutusta kuvasta/julkaisusta sekä pakollisista hashtageista. Mitä vähemmän hashtageja, sen parempi 🙂. Koska sponsoroidun sisällön ilmoittaminen Instagramissa on pakollista, #ad lisätään julkaisuun automaattisesti.

► Guidelines✔️DO’s ja ❌DON’Ts vaikuttajille. Tässä tuotemerkki voi täsmentää, mitä kuvassa tulisi olla, mitä värimaailmaa haetaan jne. 

► Campaign duration: kampanjan aloitus- ja lopetuspäivä. Tuotemerkki voi myös valita viimeisen hakupäivän kampanjalle – suosittelemme vahvasti valitsemaan päivän vähintään viikkoa ennen kampanjan pättymispäivää. Tuotemerkki voi lisäksi täsmentää, kuinka monta päivää sisällöntuottajan tulisi pitää julkaisua Instagramissa. Oletuksena on kolme päivää, mutta tuotemerkki voi halutessaan valita jopa 30 päivää. 

► Budget: tässä kohdassa valittu budjetti toimii lähinnä tuotemerkin edustajan vertailuarvona. Valittu budjetti ei luo mitään taloudellisia sitoumuksia – tuotemerkki maksaa vain sisällöstä, jonka päättää ostaa.

4. Lisää tuotteita 🎁 (vain product-kampanjat)

Kun luot product-kampanjaa, seuraava vaihe on tuotteen ja sen lähetystietojen lisääminen. 

Product: Tähän voit lisätä tuotteita ja palveluita, jotka vaikuttaja saa palkkioksi. Jos mahdollista, on suositeltavaa lisätä sekä kalliimpia että halvempia tuotteita: tässä tapauksessa Promoty kykenee tietoteknisesti kohdentamaan matalamman hintaluokan tuotteet matalamman hintaluokan vaikuttajiin sekä toisin päin.

Tuotemerkki voi myös valita, saako vaikuttaja palkkion ainoastaan tuotteina vai sekä tuotteina että rahana. Jos kampanja sisältää matalan hintaluokan tuotteita, suosittelemme ehdottomasti lisäämään myös rahallisen palkkion: tällä tavoin myös vaikuttajat, joilla on enemmän seuraajia ja korkeammat hinnat, kiinnostuvat kampanjasta. 

Hinnoittelusta puhuttaessa on eroa perustatko product-kampanjan vai product-and-compensation -kampanjan. Kampanjoissa, joihin sisältyy rahallinen palkkio, Promotyn palkkio on sisällytetty vaikuttajan palkkioon ilman muita lisäkuluja. Kampanjoista, joihin ei kuulu rahallista palkkiota, Promoty laskuttaa 10€ + alv (20%) jokaista ostettua julkaisua kohden (vaikka kyseessä olisi erittäin kallis sisällöntuottaja!).

Shipping: siinä tapauksessa, että kampanja vaatii vaikuttajalle toimituksen, tulee shipping-ikoni 🚚 aktivoida. Tällöin kaikkien hyväksyttyjen vaikuttajien tulee syöttää oma puhelinnumeronsa ja valita heille sopiva paketin noutopiste (Omniva tai Smartpost). Tuotemerkki näkee kaikkien vaikuttajien postitustiedot Ready to ship!-välilehdellä. 

5. Aseta sisällöntuottajille kriteerit

Vaikuttajia voi suodattaa Promotyn sivuilla seuraavasti…

1. Demographics: ikä, sukupuoli ja sijainti (kaupunki).
2. Social stats: Instagram-seuraajien määrä, seuraajien sitoutumisaste (engagement rate), tykkäysmäärän keskiarvo ja hinta per julkaisu.
3. Interests tietyistä aiheista kiinnostuneiden vaikuttajien löytämiseksi. Jos suodatus kiinnostusten mukaan ei ole tarpeen, voidaan valita vaihtoehto ignore interests.

Kampanjatarjous lähetetään ainoastaan vaikuttajille, jotka täsmäävät kaikkiin hakukriteereihin. Tuotemerkki näkee jo kriteerejä valitessa, kuinka moni vaikuttaja täsmää hakukriteereihin. Emme suosittele asettamaan liian tiukkoja hakukriteerejä – yleensä on parempi lähettää kampanjatarjous isommalle joukolle vaikuttajia, jotta löydätte merkkinne todelliset fanit. 🥰

 

Jos kaikki on valmista, paina Ready!-painiketta. Seuraavalla sivulla voit esikatsella kampanjatarjousta ja hyväksyä sen julkaistavaksi painamalla Start Campaign-painiketta. Promotyn tiimi tarkastaa kaikki kampanjatarjoukset ja, jos kaikki näyttää hyvältä, kampanjatarjous lähetetään vaikuttajille. 🙌🏻

Jos et näe Ready!-painiketta, on kampanjan tietoihin jäänyt täyttämättömiä tekstikenttiä – pyydämme vielä tarkistamaan kampanjan yksityiskohdat ja täyttämään mahdolliset puuttuvat tekstikentät.

Kun kampanja on julkaistu ja hyväksytty, ei tarvitse tehdä muuta, kuin odottaa, että vaikuttajat hakevat kampanjaa. Yleensä tämä tapahtuu 2-3 päivän kuluessa. 

6. Valitse vaikuttajat, joiden kanssa haluat tehdä yhteistyötä

Jos tuotemerkki avaa kampanjan, löytyy sivulta kolme välilehteä: yleiset kampanja statistiikat (general), yleiskatsaus vaikuttajista (content creators) sekä lisätyt sisällöt (content). Jos kyseessä on product-kampanja, löytyy sivuilta myös Ready to ship!-välilehti.

Content creators -välilehden alta tuotemerkit voivat nähdä kaikki vaikuttajat, jotka ovat hakeneet mukaan kampanjaan. Vaikuttajan profiilikuvaa klikkaamalla tuotemerkki voi tarkastella vaikuttajan viimeisimpiä Instagram-julkaisuja, Instagram-statistiikkoja sekä tuotemerkkejä, joiden kanssa vaikuttaja on aiemmin tehnyt yhteistyötä. Täältä löydät myös vaikuttajan ehdotuksen kampanjajulkaisusta tuotemerkillesi.

Tuotemerkki päättää jokaisen vaikuttajan kohdalla antaako se vaikuttajalle vihreää valoa (Accept), mikä tarkoitaa, että tuotemerkki pitää vaikuttajan ideasta ja haluaa vaikuttajan toteuttavan sen. Antamalla punaista valoa (Refuse), tuotemerkki ilmoittaa, ettei ole valmis tekemään vaikuttajan kanssa yhteistyötä tai, että tuotemerkki haluaa antaa vaikuttajan ideasta palautetta.

7. Valitse julkaisu, jonka haluat ostaa

Content-välilehdellä tuotemerkki voi nähdä hyväksyttyjen vaikuttajien kampanjaan lataamat julkaisut. 

Kun vaikuttaja hyväksytään kampanjaan mukaan, hän lataa julkaisuehdotuksen Promotyn sivuille. Tämän jälkeen tuotemerkki tarkastaa julkaisut ja ostaa ne, joista pitää. Maksaminen tapahtuu verkkopankin, PayPalin tai laskun avulla. Vaikuttajalle ilmoitetaan, kun tämän kampanjajulkaisu on ostettu, jolloin vaikuttaja saa julkaista sen Instagram-tilillään. 

Tuotemerkki ei ole sitoutunut ostamaan julkaisuja – jos content-välilehdelle lisätyt kampanjajulkaisut eivät vastaa tuotemerkin odotuksia, voi tuotemerkki hylätä ehdotukset tai esittää toiveensa niihin tehtävistä muutoksista.

Preview-tilassa kaikkiin kampanjajulkaisuihin on lisätty Promotyn vesileima vaikuttajien tekijänoikeuksien takaamiseksi. Kun tuotemerkki on ostanut sisällön, voidaan se ladata täysikokoisena ja ilman veisleimaa. Tuotemerkillä on täydet some-käyttöoikeudet ostamiinsa julkaisuihin sosiaalisessa mediassa. 

Vaikuttajien hallintaa varten, tuotemerkki voi valita Pipeline View -tilan sivun oikeasta yläkulmasta. Tässä näkymässä vaikuttajat on jaettu viiteen sarakkeeseen:

 

  • kampanjaa hakeneet vaikuttajat (applications);
  • hyväksytyt vaikuttajat, jotka eivät vielä ole lisänneet kampanjajulkaisua (accepted);
  • vaikuttajat, joiden kampanjajulkaisu on ladattu Promotyn sivuille, mutta sitä ei ole ostettu vielä (submitted);
  • vaikuttajat, joiden kampanjajulkaisu on ostettu, muttei julkaistu vielä Instagramissa (purhased);
  • vaikuttajat, joiden kampanjajulkaisu on julkaistu Instagramissa (posted).

8. Reaaliaikaiset kampanjastatistiikat

Kun ensimmäiset kampanjajulkaisut on julkaistu Instagramissa, voi kampanjoija tarkastella kampanjastatistiikkoja (näkyvyys, tykkäykset, kommentit) sekä koko kampanjan että yksittäisten julkaisujen osalta. Muita hyödyllisiä indikaattoreita ovat cost per engagement ja campaign interest, jonka avulla voidaan tarkastella, kuinka moni vaikuttaja, joka näki kampanjatarjouksen, haki sitä.

Yksittäisille kampanjajulkaisuille tuotemerkki voi myös nähdä performance-indikaatorin, joka kuvaa, millaisen suosion kampanjajulkaisu on saanut verrattuna vaikuttajan muihin julkaisuihin. Jos performance-tulos on yli 80%, suosittelemme jatkamaan yhteistyötä saman vaikuttajan kanssa myös tulevaisuudessa. 🙂

Toisten tuote-edustajien auttamiseksi, tuotemerkki voi myös arvostella julkaistun sisällön. ⭐⭐⭐⭐⭐

Kampanjan perustaminen on täysin ilmaista – mikset kokeilisi sitä?

Kampanjan perustamisesta tekee erityisen houkuttelevaa se, että yli 17 000:n suomalaisen vaikuttajan joukosta tuotemerkki voi löytää vaikuttajat, jotka aidosti rakastavat heidän brändiään ja tuotteittaan. Yhteityö, joka pohjaa vahvaan arvostukseen ja innostukseen, tuottaa huomattavasti aidompia ja huolitellumpia kampanjajulkaisuja.

Ennen kaikkea, kampanjan perustaminen on 100% ilmaista ja riskitöntä – siinä tapauksessa, ettei toivotunlaisia kampanjajulkaisuja saada, ei tuotemerkki maksa mitään.

Lisää julkaisuja, joista saatat pitää:
Promoty vaikuttaja 101:  Kuinka olla hyvä vaikuttaja?

Promoty vaikuttaja 101: Kuinka olla hyvä vaikuttaja?

Kuinka saada enemmän yhteistöitä? Tätä kysymystä kysytään meiltä NIIN usein. Tässä postauksessa raotamme hieman sitä, kuinka tulla vaikuttajaksi, kuinka yritykset valitsevat vaikuttajansa sekä kuinka tehdä hyviä yhteistyöpostauksia.   I Kuinka luoda itsestäsi...

Case study Halva: tuotelanseeraus ja nanovaikuttajat

Case study Halva: tuotelanseeraus ja nanovaikuttajat

Tuotelanseeraus COVID-keväänä kysyy mielikuvitusta ja nopea mukautumista. Halvalla oli edessä Kingis-jäätelön makuisten karkkien tuotelanseeraus Suomen markkinoille 1. toukokuuta, kun koronaviruksen seuraukset vetivät markkinointibudjetin minimiin. Tarvittiin...

Saa uusimmat julkaisut suoraan sähköpostiisi:


More on the topic