Miksi vaikuttajamarkkinointi ei aina toimi?

Vuosien saatossa olemme tehneet Promotylla jo yli 4000 vaikuttajamarkkinointi -kampanjaa. Olemme työskennelleet isompien ja pienempien brändien kanssa paikallisilla sekä kansainvälisillä markkinoilla. Nämä tuhannet kampanjat ovat osoittaneet myös joitain virheitä, joita markkinoijat usein tekevät. Katsotaan mitä ne ovat ja kuinka näiltä virheiltä voidaan välttyä!

1. Satunnaiset yhteistyöt
2. Kampanjan tavoite on epäselvä
3. Keskittyminen myyntiin heti alussa
4. Vaikuttajia ei valita oikealla tavalla
5. Liian vähän ohjeita
6. Kommunikaation puute
7. Brändi ei hyödynnä vaikuttajan tuottamaa sisältöä
8. Julkaisussa ei ole kaupallinen yhteistyö -merkintää
9. Kaikki tehdään manuaalisesti

VIRHE 1: Satunnaiset yhteistyöt

Vaikuttajamarkkinointi on edelleen melko uusi ja monille tuntematon markkinoinnin alue, joten monet eivät vielä tiedä, miten vaikuttajat saadaan otettua mukaan osaksi omaa markkinointistrategiaa tuloksia tuovalla tavalla.

Usein markkinoijat tekevät aluksi kaksi tai kolme kertaluonteista yhteistyötä, ja jos ne eivät toimi, päättävät he, että vaikuttajamarkkinointi ei toimi heidän brändilleen.

”Muutama vuosi sitten, kun sosiaalisessa mediassa oli huomattavasti vähemmän yhteistyöpostauksia, lyhytaikaiset vaikuttajakampanjat toimivat hyvin, mutta eivät enää”, kertoo Miisa Hälinen, Promotyn Suomen maajohtaja. ”Koska kilpailua on yhä enemmän, kertaluonteinen yhteistyö kaikkien mainospostausten välillä ei välttämättä erotu joukosta vaan kuluttajat tarvitsevat yhä enemmän toistoa”

Vaikuttajamarkkinointi on tehokas tapa markkinoida, mutta ennen sen aloittamista täytyy luoda selkeä strategia ja tehdä pitkäjänteistä työtä, jotta tuloksia voidaan saavuttaa. Harvoin menestys tulee yhdessä yössä, joten se täytyy muistaa myös, kun lähdetään tekemään vaikuttajamarkkinointia.

Alla suomalaisen perheyrityksen, Juustoportin, vaikuttajamarkkinointi -yhteistöitä, joita he tekevätkin jatkuvasti Promotyn avulla lisätäkseen bränditietoisuutta.

Juustoportti
Juustoportti

Miten tämä tehdään paremmin:

Vaikuttajamarkkinointi toimii, kun käytät pitkän aikavälin lähestymistapaa: testaa erilaisia ​​viestejä ja lähestymistapoja, mittaa ja optimoi, jotta saat parempia tuloksia ajan myötä. Noudata samoja keinoja, miten teet esimerkiksi Facebook-mainoksesi.

Pitkäaikainen vaikuttajayhteistyö on luotettavampi, vaatii vähemmän aikaa markkinoijalta, ja koska kuluttajat tarvitsevat useita kosketuskertoja ostopäätöksen tekemiseen, niillä on myös suurempi vaikutus tuloksiin.

On myös muistettava, että tehokas vaikuttajamarkkinointi alkaa harkitusta strategiasta. Tätä varten olemme koonneet vaikuttajamarkkinointistrategian työlomakkeen, joka sisältää selkeän viestin asettamisen, kampanjan tarkoituksen ja kohderyhmän määrittelemisen sekä kanavien ja yhteistyökumppaneiden valinnan.

VIRHE 2: Vaikuttajamarkkinointi kampanjan tavoite on epäselvä

Vaikuttajamarkkinointi on loistava apuväline brändin tietoisuuden, brändi-imagon nostamiseen, myynnin lisäämiseen sekä sisällön saamiseen. Keskity kuitenkin yhteen asiaan kerraallaan.

Jos vaikuttaja yrittää ohjata seuraajiaan brändin verkkosivuille, saada heidät seuraamaan brändin Instagram-sivua ja vielä kaiken lisäksi osallistumaan arvontaan yhteistyöpostauksessaan, seuraajat ovat todennäköisesti hämmentyneitä  eikä yhteistyö täytä tarkoitustaan.

Kampanjan tavoite määrittää sen, ketkä kampanjaan hakevat, yhteistyön rakenteen sekä KPI-valinnat ja tulosten arvioinnin. Nämä ovat samat asiat, jotka ovat onnistuneen vaikuttajamarkkinointistrategian perusta! Jos tavoitetta ei ole asetettu, kampanja ei tule olemaan menestyksekäs.

Miten tämä tehdään paremmin:

Aloita kampanjan suunnittelu miettimällä tavoite: onko se brändin vahvistamista, uuden tuotteen lanseeraus, alennuskoodin promoaminen, seuraajamäärien nostaminen vai jotakin muuta.

Jos haluat asettaa useita tavoitteita, on hyvä priorisoida ne järjestykseen.

Varmista sitten, että tavoite on selkeästi mainittu kampanjan briefissä. Näin vaikuttaja tietää, mikä on hänen yhteistyöpostaustensa ja -tarinoidensa päätavoite, ja voi toteuttaa sisällön sen mukaisesti.

Esimerkiksi kun Halva lanseerasi uuden tuoteperheen 1.) he kasvattivat tämän tuoteperheen tietoisuutta 2.) halusivat uusia seuraajia heidän Instagram-sivuillensa.

He toteuttivat 99 vaikuttajan kanssa kampanjan, jossa jokainen vaikuttaja sai itselleen yhteistyöstä valikoiman tuotteita ja he järjestivät samalla niistä arvonnan omalla tilillään. Osallistumiseen vaadittiin sitä, että seuraajat seuraavat vaikuttajaa sekä brändiä – näin molemmat saivat uusia seuraajia!

Kokonaisuudessaan kampanja tavoitti 380 000+ ihmistä ja brändi sai 6852 uutta seuraajaa Instagramiinsa – pienellä Suomen markkinalla se on valtava määrä! Kampanjan budjetti oli 1014€, mikä tarkoittaa sitä, että Halva maksoi vähemmän kuin 0,15€ /uusi Instagram seuraaja.

Halva Kingis Tuotelanseeraus

Tavoite: Sitouttaa vaikuttajat tuomaan lisänäkyvyyttä Halvam tuotelanseerauksessa

Palkkiomalli: Product (box of candies)
Julkaisut: 99
Tavoittavuus: 389 845
Tykkäykset: 28 826
CPE: 0,02€

VIRHE 3: Keskittyminen myyntiin heti alussa

Olemme nähneet alustallamme kampanjoita, joissa pyydetään vaikuttajia tekemään postauksia, jotka tuovat välittömän myynnin.

Valitettavasti tuotteet, joilla ei vielä ole vakiintunutta yleisöä somessa tai brändi on vielä hieman tuntematon ei voida odottaa, että someyleisö ryntäisi heti ostoksille. Kuten todettu jo aiemmin, keskity ensin vahvan brändin luomiseen sekä superfanien saamiseen. Ne brändit, jotka tekevät sen työn nyt somessa, saavat yleisön myös ostamaan myöhemmin. Liian myynnillinen sisältö ei myöskään ole enää toimivaa vaan seuraajat haluavat aitoja suosituksia.

Miten tämä tehdään paremmin:

Tutkimukset ovat osoittaneet, että kuluttaja kaipaa keskimäärin 8 kosketuskertaa ennen ostopäätöksen tekemistä.

Markkinointimallin AIDA perusteella voidaan todeta, että on ensisijaisen tärkeää saada asiakkaan huomio kiinnitettyä ensin, sen jälkeen herätettyä heidän mielenkiintonsa, josta asiakkaan halu ostaa kasvaa ja vasta lopulta saadaan haluttu toiminta.

Suurin osa sosiaalisen median markkinoinnista tulisi keskittää tietoisuuden ja kiinnostuksen herättämiseen. Kun perusta on luotu, kuluttajia voidaan kannustaa ostamaan myyntitarjouksilla.

AIDA malli apuna vaikuttajamarkkinoinnissa

Tuntemattoman brändin tapauksessa olisi viisasta käynnistää ensimmäiset kampanjat brändin tunnettavuuden lisäämiseksi ja tuotekuvan edistämiseksi sekä kuluttajien kiinnostuksen ja halun herättämiseksi. Sen jälkeen voi toteuttaa kampanjan, jossa samat vaikuttajat jakavat tarjouskoodin motivoidakseen jo kiinnostuneita seuraajia ostosten tekemiseen.

VIRHE 4: Vaikuttajia ei valita oikealla tavalla

Oikeiden vaikuttajien valinta on yksi tärkeimmistä asioista vaikuttajamarkkinoinnissa: Monissa tapauksissa jo tämä heijastaa kampanjan onnistumista.

Valitettavasti olemme huomanneet sen, että monet markkinoijat valitsevat vaikuttajia perustuen heidän ensivaikutelmaansa ilman, että katsotaan sen tarkemmin tämän arvoja, aiempia yhteistöitä tai tarkastetaann se, minkälainen heidän yleisönsä on.

Vaikuttaja, joka tekee pitkäaikaista pikamuotiyhteistyötä saattaa olla mukana ympäristötietoisuuskampanjassa tai esimerkiksi kasvissyöjä liharuokakampanjassa, jolloin koko kampanjan idea menee hukkaan väärän vaikuttajan takia.

Saattaa myös käydä niin, että näennäisesti paikallisella vaikuttajalla on yleisö muualta, mikä tarkoittaa, että Suomen markkinoille kohdistettu kampanja ei tavoita paikallisia kuluttajia.

Miten tämä tehdään paremmin:

Yhteistyökumppaneita valittaessa kannattaa vaikuttajan profiili avata tarkastaaksesi tämän näkyvät arvot ja aiemman sisällön sekä muut yhteistyöt: onko kyseinen henkilö sellainen, jonka haluat edustavan brändiäsi?

Hyvä vinkki on luoda asiakaspersoona eli ihanteellinen vaikuttajapersoona ja seurata sitä. Esimerkiksi seuraavanlainen:

◻️ Vaikuttajan arvot: vastaako ne brändisi arvoja;

◻️ Vaikuttajan viestintä brändin kanssa – esimerkiksi, jos kyseessä on pitkäaikainen yhteistyö tai olet aiemmin työskennellyt vaikuttajan kanssa;

◻️ Seuraajien demografiset tiedot (sukupuoli, ikä, sijainti) – sopivuus brändin kohderyhmälle;

◻️ Sisältöjen laadukkuus: visuaalisuus, monipuolisuus, kuvatekstit, aiemmat yhteistyöt;

◻️ Muut sinulle tärkeät kriteerit.

Vaikuttajan valinta riippuu myös paljon kampanjan tarkoituksesta: jos brändi haluaa korkealaatuista sisältöä omiin kanaviinsa, silloin tärkeintä on vaikuttajan tuottama materiaali. Kuitenkin, jos halutaan tavoittaa tietty kohderyhmä, vaikuttajan seuraajamäärät ja demografiset tiedot ovat tärkeimpiä.

Kampanjaa Promotyn alustalla tehdessä kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon vaikuttajan hakemus ja kampanjaidea: jos se on hyvin harkittu ja ilmaisee tunnetta brändiä kohtaan, on odotettavissa myös aito ja mielekäs yhteistyöpostaus.

Annirahula vaikuttaja

VIRHE 5: Liian vähän ohjeita

Yksi tärkeä piirre onnistuneessa vaikuttajamarkkinointi -kampanjassa on kampanjan briefin kirjoittaminen.

Tässä on kaksi ääripäätä: liian tiukkojen ohjeiden antaminen vaikuttajalle voi riistää vaikuttajalta hänen aitoutensa ja persoonallisuutensa, jolloin viesti voi tuntua hyvinkin kaupalliselta. Toisaalta joskus kampanjatiedotteeseen lisätään niin paljon tietoa, että vaikuttaja ei ymmärrä kampanjan pääasiaa tai tavoitteita.

Toisaalta, jos brändi ei kerro selkeästi odotuksiaan, kampanjan tarkoitusta ja tarvittavia taustatietoja, on myös suuri todennäköisyys, että vaikuttajan sisältö ei täytä brändin odotuksia.

”Ammattivaikuttajat tutustuvat brändiin, erityisesti pitkäaikaisessa yhteistyössä, mutta he eivät kuitenkaan pysty lukemaan markkinoijan ajatuksia”, Miisa kertoo. ”Vaikuttajien luovaa vapautta ei tietenkään pidä hallita liikaa, mutta riittämätön tieto voi myös olla syynä kampanjan epäonnistumiseen.”

Miten tämä tehdään paremmin:

Ihanteellinen kampanjarunko on selkeä, vakuuttava ja suhteellisen lyhyt, mutta samalla tarpeeksi kattava sisältäen kuitenkin tarvittavat tiedot:

◻️ tuotemerkin tai tuotteen lyhyt esittely
◻️ yhteistyön rakenne; sisältöjen määrä, kampanjan aikataulu
◻️ vaikuttajan palkkio
◻️ kampanjan tarkoitus ja tavoitteet
◻️ millaista vaikuttajaa etsitään
◻️ mitä yhteistyöjulkaisuissa saa sanoa/tehdä ja mitä ei

Kampanjakuvauksen kirjoittaminen muistuttaa mainoksen kirjoittamista: tärkeät tiedot on näytettävä heti tiedotteen alussa. Jos olet määrittämässä kampanjaa jollakin vaikuttajamarkkinointialustalla, lisää kampanjaasi myös kiinnostava otsikko.

On myös erittäin tärkeää kertoa selkeästi kampanjan tarkoitus: näin vaikuttaja tietää, ohjaako hän seuraajansa brändin verkkokauppaan, sosiaalisen median kanavalle vai jakaako hän vain oman suosituksensa.

VIRHE 6: Kommunikaation puute

Meillä on usein taipumus syyttää vaikuttajia viestinnän puutteesta – mutta todellisuudessa on myös joitain asioita, joita markkinoijat voisivat tehdä paremmin. Tässä on lista yleisistä virheistä, joita markkinoijat tekevät:

Markkinoija ei hyväksy vaikuttajan lataamaa sisältöä – tämä jättää vaikuttajan tilanteeseen, jossa he eivät tiedä, onko yhteistyö edelleen voimassa.

Tuotteiden toimitus viivästyy, mikä tarkoittaa, että vaikuttajalla ei ole tarpeeksi aikaa sisällön luomiseen.

Vaikuttajalle ei anneta riittävästi tietoa tuotetoimituksista, kampanjan määräajoista, sallituista henkilökohtaisista tarjouskoodeista ja muista kampanjaan liittyvistä yksityiskohdista.

Yhteistyön päätyttyä vaikuttajalle ei anneta palautetta. Tässä tapauksessa vaikuttaja ei tiedä, oliko brändin edustaja tyytyväinen yhteistyöhön vai olisiko jotain voitu tehdä toisin.

Hau-Hau Champion

Miten tämä tehdään paremmin:

Kuten kaikissa suhteissa, vastuu hyvästä viestinnästä on molemmilla osapuolilla: myös markkinoijan tulisi olla aktiivinen.

  • Jos olet saanut sisältöehdotuksia kampanjaasi, hyväksy ne tai pyydä niihin mahdollisia muutoksia. Sisällöntuottajan on hyvä tietää hyvissä ajoin, hyväksytäänkö sisältö vai onko siihen tehtävä vielä muutoksia ennen sisällön julkaisua.
  • Jos kampanja viivästyy tai jostain syystä julkaisua ei enää tarvita, ilmoita asiasta yhteistyökumppanillesi ajoissa ja selvitä tilanne heidän kanssaan esimerkiksi alustan chat- osion kautta.
  • Varmista aina, että sisällöntuottajalla on riittävästi aikaa sisällön luomiseen. Jos esimerkiksi tuotteiden toimitus viivästyy, sinun on ehkä pidennettävä kampanjan määräaikaa, jotta vaikuttajalla on aikaa luoda sisältö.
  • Jos lupasit kampanjatiedotteessa antaa vaikuttajille henkilökohtaisen tarjouskoodin tai kampanja tarvitsee tietyn julkaisupäivän, älä unohda jakaa näitä tietoja vaikuttajien kanssa.

Olemme huomanneet, että jotkut Promotyn markkinoijat kirjoittavat välittömän tervetuliaisviestin kampanjaan hyväksytylle sisällöntuottajalle, jossa he esittelevät itsensä ja kampanjan seuraavat vaiheet. Tämä auttaa rakentamaan myös luotettavan suhteen sisällöntuottajiin!

  • Anna yhteistyön jälkeen palautetta sisällöntuottajalle – erityisesti henkilökohtaisilla alennuskoodeilla, joiden avulla tiedät tarkalleen, kuinka paljon myyntiä kukin vaikuttaja toi. Rakentava kritiikki auttaa heitä parantamaan omaa tekemistään, kun taas positiivinen palaute kannustaa heitä tuleviin yhteistöihin.

VIRHE 7: Brändi ei hyödynnä vaikuttajan tuottamaa sisältöä

Viron maajohtaja Mirjam-Johanna Loddes teki pienen tutkimuksen Virossa tehdystä yhteistyöstä analysoimalla sisällöntuottajien yhteistyötä kuudella eri alalla kolmen kuukauden ajan.

Kävi ilmi, että ainoastaan puolet näistä brändeistä hyödynsi vaikuttajien luomaa sisältöä omassa somessaan. Brändeillä, jotka hyödynsivät vaikuttajien sisältöjä, saivat kaksinkertaisen määrän tykkäyksiä kyseisiin julkaisuihin!

Kun brändi esitteli sisällön vaikuttajayhteistyönä, se tuntui vilpittömältä ja läpinäkyvältä heidän seuraajilleen, eikä niinkään vaikuttanut maksetulta mainokselta.

Miten tämä tehdään paremmin:

Näiden tietojen perusteella voidaan sanoa, että vaikuttajien luomaa sisältöä kannattaa ehdottomasti hyödyntää brändin sosiaalisessa mediassa! Sen lisäksi, että vaikuttajien luoma sisältö on erilaista, trendikästä ja omaperäistä, se on myös paljon kiinnostavampaa ja helpommin lähestyttävää kuluttajalle.

Esimerkiksi tanskalainen korumerkki Zilver toteutti Promoty-kampanjan vain saadakseen tuotekuvia sosiaalisen median kanavalleen. Alla näet heidän Instagram-profiilinsa ennen Promotyn käyttöä ja sen jälkeen!

Zilver Danmark

Esteettisen Instagram-feedin saavuttaminen ei tietenkään ole se tärkein asia – mutta se on tärkeä tekijä, kun mietitään sosiaalisen median käyttäjiä – kiinnostuuko hän brändistä ja alkaako hän seurata kyseistä tiliä.

P.S. Jos haluaisit vaikuttajan luomaa sisältöä brändisi omiin sosiaalisen median kanaviin, kannattaa tutustua Content-Only -kampanjatyyppiin. Tässä sisällöntuottajat luovat kuvia ja videoita brändin omaan käyttöön jakamatta sitä omaan kanavaansa.

VIRHE 8: Julkaisussa ei ole kaupallinen yhteistyö -merkintää

”Olen huomannut vastustusta molemmilta puolilta – pelätään, että yhteistyö ei toimi niin hyvin, jos se on merkitty mainokseksi”, sanoo Anni Rahula, Promotyn Campaign Success päällikkö sekä vaikuttaja. ”Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Kokemukseni perusteella voin vahvistaa, että kaunis visuaalinen kuva, jossa on aito ja emotionaalisesti kirjoitettu mainosviesti menestyy paremmin kuin viesti, jossa on piilotettu mainos.”

Suomen kuluttajansuojalain mukaan kaupallinen yhteistyö täytyy kertoa kuluttajille kohdennetussa mainonnassa. Sen vuoksi merkintä täytyy olla selkeä ja siitä täytyy myös ohjeistaa vaikuttajia. Promotyn kautta toteutetuissa kampanjoissa on mahdollista pyytää muutoksia julkaisuihin ennen, kun ne päätyvät someen, joten tässä vaiheessa brändin kannattaakin huolehtia siitä, että kaikki merkinnät ovat lainmukaisesti oikein.

Miten tämä tehdään paremmin:

Huolehdi, että Instagramissa ja TikTokissa kaupallinen yhteistyö TAI mainos (brändisi nimi) kanssa lukee aina yhteistyö julkaisun ensimmäisellä rivillä.

Story-julkaisuissa merkintöjen täytyy olla jokaisessa story -klipissä, koska 24 tunnin kuluttua ensimmäinen story katoaa, ja joku saattaa vielä tämän jälkeen nähdä seuraavat storyt ilman merkintöjä. Silloin kuluttaja ei välttämättä huomaa katsovansa piilomainontaa.

YouTubessa yhteistyömerkintä täytyy mainita verbaalisesti ja kirjoittaa heti videon alkuun sekä kirjoittaa vielä erikseen videon alla olevaan tekstikenttään, jotta kuluttaja näkee heti, että video on tehty yhteistyössä yrityksen x kanssa.

Lumiann vaikuttaja
Instagram feed merkintä

VIRHE 9: Vaikuttajamarkkinointi kampanja tehdään manuaalisesti

Tietenkin on mahdollista etsiä sisällöntuottajia Instagramista manuaalisesti – erityisesti niillä markkinoilla, joissa markkinoijat tuntevat jo alansa sisällöntuottajat, jolloin he voivat lähestyä heitä suoraan.

Jos sinulla ei kuitenkaan ole selkeää näkemystä siitä, mitä hashtageja käytetään sisällöntuottajien etsimiseen tai etsit sisällöntuottajia muista maista, vaikuttajamarkkinointi -alusta säästää varmasti paljon aikaasi. Esimerkiksi, kun lanseerasimme Promotyn alustan, kesti meillä noin 40 tuntia löytää ensimmäiset 100 vaikuttajaa ja sisällöntuottajaa. Nyt Promoty-alustan käytön aloittaminen vie vain noin kymmenen minuuttia ja vaikuttajat löytävät sinut.

Lisäksi yhteistyön yksityiskohdista sopiminen vie paljon aikaa. Samoin osoitetietojen kerääminen ja tuotteiden lähettäminen, sopimuksien allekirjoittaminen, maksuteitojen keräys ja niiden suorittaminen, kuvauskaappausten ja tulosten pyytäminen vaikuttajilta ja tietojen syöttäminen manuaalisesti Exceliin yhteenvetona kampanjan tuloksista – tämä kaikki yhteensä vaatii ehdottomasti enemmän investointeja kuin Promotyn käyttö ja meidän veloittamamme provisio.

Vaikuttajamarkkinointi -alustan valtti on, että voit hallita kaikkea yhdestä paikasta: vaikuttajia, yhteistöitä, julkaistua sisältöä, maksuja ja kampanjan tuloksia.

Markkinoijana sinun tehtävänäsi on asettaa kampanja, valita brändillesi parhaat vaikuttajat ja tarkistaa sitten yhteistyöjulkaisut ennen niiden postaamista. Kaikki tämä tapahtuu yhdestä paikasta – kampanjan päätyttyä saat ihastella kampanjasi tuloksia!

Vaikuttajamarkkinointialusta

Jos haluat keskustella vaikuttajamarkkinoinnin strategiastasi kanssamme, ota rohkeasti yhteyttä tai varaa demo Maajohtajamme Miisan kanssa – autamme sinua mielellämme!

 Lue lisää aiheesta