Mikrovaikuttajat: miksi brändiyhteistyö kannattaa?

Vaikuttajamarkkinointi kasvaa äärimmäisen nopeaan tahtiin: Business Insiderin mukaan vuonna 2020  vaikuttajamarkkinointiin arvioidaan sijoitettavan 8 miljardia dollaria. Luku tulee kuitenkin kasvamaan yli 15 miljardiin dollariin vuoteen 2022 mennessä. Mitä siis tapahtuu seuraavaksi?

Tarkastellessamme sosiaalisen median ja verkkomarkkinoinnin trendejä, voimme vahvistaa vaikuttajamarkkinoinnin olevan tärkeä osa brändin strategiaa: 

• 30% kaikista internetin käyttäjistä käyttää tällä hetkellä Adblockia, ja uusien käyttäjien määrä kasvaa nopeasti. Tämä tarkoittaa sitä, että bannereiden ja näyttömainosten tehokkuus on heikentynyt.

• Sosiaalisen median käyttäjät lisääntyvät entisestään. Viestinnän ja valokuvien jakamisen lisäksi sosiaalinen media vaikuttaa myös ostopäätöksiimme: tutkimusten mukaan 70% – 80% kuluttajista etsii tietoa sosiaalisesta mediasta ennen ostoksen tekoa.

• Facebookissa ja Instagramissa nähdään yhä enemmän ystävien julkaisuja ja vähemmän tuotemerkkien julkaisuja. Muutama vuosi sitten Facebookin algoritmiin tehty muutos viittaa siihen, että tuotemerkkien vapaa tavoitettavuus voi jopa kadota kokonaan.

Yhteenvetona: mitä korkeampia markkinoinnin hinnat ovat tavanomaisissa digitaalisissa mediakanavissa (mukaan lukien sosiaalinen median), sitä suurempi on syy investoida vaikuttajamarkkinointiin.  Vaikka vaikuttajamarkkinoinnin absoluuttista kannattavuutta ei voida määrittää, Tomsonin tutkimus osoittaa, että vaikuttajamarkkinointi voi tuoda jokaisen sijoitetun euron takaisin 6,5 kertaisena – puhumattakaan sen positiivisesta vaikutuksesta tuotekuvaan!

Mikrotason vaikuttajilla on korkein sijoitetun pääoman tuotto: ensinnäkin heidän julkaisunsa maksavat huomattavasti vähemmän kuin tunnetuilla, miljoonien seuraajien vaikuttajilla. Toiseksi, mikrovaikuttajien seuraajat ovat huomattavasti sitoutuneempia ja kiinnostuneempia sisällöstä. Suurin ero näissä ns. “todellisissa vaikuttajissa” on se,  että pienemmät sisällöntuottajat ovat aitoja, luovat itse oman sisältönsä sekä kommunikoivat aktiivisesti seuraajiensa kanssa. Tästä syystä seuraajat todennäköisesti samaistuvat helpommin ja luottavat heihin tehdessään ostopäätöksiä.  

Ajatus mikrovaikuttajien tehokkuudesta verrattuna suurempiin vaikuttajiin saattaa tuntua aluksi hämmentävältä.  Miksi brändin tulisi tehdä yhteistyötä jonkun kanssa, kenellä on pienempi seuraajakunta?

1. Mikrovaikuttajat ovat luotettavia 

Pienemmät vaikuttajat eivät ole julkkiksia. He luovat oman sisältönsä, eivätkä useimmiten saa palkkaa julkaisuistaan. Heillä on tyypillisesti säännöllinen työ ja he ovat väsyneitä öisin. He käyvät ehkä säännöllisesti kuntosalilla, vaikka joskus lipsuvat rytmistään. He jakavat motivoivia viestejä ja toisinaan kamppailevat motivaation puutteen kanssa – aivan kuten kaikki meistä. He keskustelevat seuraajiensa kanssa, vastaavat kommentteihin, jakavat henkilökohtaisia vaikeuksia sekä ilon aiheita. 

Mikrovaikuttajat ovat kuten ystäviä sosiaalisessa mediassa, joihin on helppo samaistua: siksi myös heidän seuraajansa ovat yleensä huomattavasti vastaanottavaisempia markkinointi viesteihin kuin suurten kuuluisuuksien seuraajat.

2. Parempi sitoutuneisuus ja tavoittavuus

Mikrovaikuttajilla on seuraajia, joilla on selkeästi samat mielenkiinnon kohteet sekä samanlaiset arvot. Seuraajat muodostavat yhtenäisen yhteisön, ilmaisevat aktiivisesti mielipiteitään ja osallistuvat keskusteluun. Tästä syystä hiemankin pienemmän vaikuttajan seuraajakunnan sitoutumisaste on 60% korkeampi kuin suurilla vaikuttajilla. 

Seuraajien suuren osallistumisen ja sitoutuneisuuden ansiosta mikrovaikuttajien julkaisut saavat paremman aseman Instagram-algoritmin silmissä ja julkaisut myös saavuttavat suurimman osan seuraajista. Teoriassa julkaisun potentiaalinen tavoittavuus on sama, jos sen jakaa vaikuttaja, jolla 100 000 seuraajaa, tai 100 (hyvin valittua) mikrovaikuttajaa, joilla jokaisella 1000 seuraajaa – käytännössä huomioitavaa on kuitenkin se, että mikrovaikuttajilla sitoutumisaste on suurta vaikuttajaa korkeampi, minkä seurauksena myös tavoittavuus on parempi.

Lopulta, tuotteen tai tuotemerkin saavutettua (vaikuttajamarkkinoinnin avulla) tietyn aseman, muutkin vaikuttajat, sekä niin sanotut tavalliset käyttäjät, alkavat jakamaan brändin tuotesisältöä vapaaehtoisesti Instagramissa. Toimintamalli alkaa siis parhaassa tapauksessa toimia omalla painollaan ja tulokset ovat kauaskantoisia.

 

3. Suurempi sijoitetun pääoman tuotto ja parempaa sisältöä

Tunnetut Instagram-käyttäjät voivat pyytää tuhansia euroja vain yhdestä julkaisusta, kun taas mikrotason vaikuttajat vaativat huomattavasti alhaisempia palkkioita ja kampanjatulokset ovat usein parempia. Jos onnistut löytämään tuotemerkkisi suurimmat fanit, jotka käyttävät tuotteitasi ja suosittelevat niitä mielellään myös seuraajilleen, he ovat todennäköisesti valmiita osallistumaan kampanjaan jo pelkästään tuotepalkkiota vastaan.  

Lisäksi kunnianhimoiset mikrovaikuttajat voivat panostaa huomattavasti enemmän sisällön tuottamiseen kuin kokeneet vaikuttajat, sillä yhteistyö jatkuminen tuotemerkkien kanssa on toivottua. Tästä johtuen voit saada huomattavasti parempaa sisältöä edullisemmin. Tämä sääntö ei kuitenkaan päde aina, minkä vuoksi suosittelemmekin vahvasti tarkistamaan vaikuttajan aikaisemmat julkaisuyhteistyöt, kun arvioit sisällön laatua.

Yhteenvetona: sen sijaan, että ostaisit yhden julkaisun tunnetulta Instagram-vaikuttajalta, etsi ja tee yhteistyötä alan pienempien vaikuttajien kanssa. Saat mitä todennäköisemmin paremman tavoittavuuden edullisempaan hintaan, enemmän uusia asiakkaita ja parempaa sisältöä jaettavaksi omille kanavillesi. Seuraavissa artikkeleissa tarkastellemme lähemmin, miten mikrovaikuttajat sopivat kunkin brändin markkinointistrategiaan 😉

P.S. Jos sinulla on ajatuksia, kysymyksiä tai haluat tietää, miten yrityksesi voisi aloittaa vaikuttajamarkkinoinnin, ota meihin yhteyttä osoiteella [email protected] – autamme enemmän kuin mielellämme!

Lue lisää aiheesta