‘’Maksettu kumppanuus’’-toiminto Instagramissa

Instagramissa on paraikaa monia uudistuksia!🙌🏼 Yksi niistä on ‘’Maksettu kumppanuus’’-toiminto, josta on hyötyä niin markkinoijille kuin vaikuttajillekin. Mistä tässä uudistuksessa on kyse ja, miten sitä tulisi käyttää?

‘’Maksettu kumppanuus” (Paid Partnership) näkyy pienenä otsikkona story- tai feed-julkaisun yhteydessä ja viittaa materiaaliin, joka on julkaistu maksetussa yhteistyössä brändin kanssa. Uudistuksen tarkoituksena on lisätä sponsoroidun sisällön läpinäkyvyyttä Instagramissa ja täten myös vaikuttajan uskottavuutta. Ensimmäiset brändit pääsivät kokeilemaan toimintoa jo heinäkuussa 2019, mutta nyt toiminto on lisätty lähes kaikkiin yritystileihin Instagramissa.

Markkinoijille

Brändeille “Maksettu kumppanuus”-toiminnon suurimmat hyödyt ovat, että vaikuttajan kanssa yhteistyössä julkaistujen kampanjoiden statistiikat näkyvät Facebookin kautta ja julkaisuja voidaan käyttää myös Facebook-mainonnassa, jos vaikuttaja tämän sallii. 

Miten käyttää? 

Jotta “Maksettu kumppanuus”-toiminnon saa käyttöön, brändillä tulee olla yritystili Instagramissa

Kun yritystilillä avaa sivuvalikon Instagramissa, pääsee valitsemaan, saavatko kaikki vaikuttajat merkitä brändin vapaasti yhteistyökumppanikseen vai tuleeko jokainen vaikuttaja hyväksyä henkilökohtaisesti. Julkaisuja pääsee hyväksymään ennen niiden julkaisemista valitsemalla valikosta Liiketoiminta Tuotemerkillä varustettu sisältö →  Brändisisällön hyväksyntä ja aktivoi kohta Hyväksy merkinnät manuaalisesti. Brändin hyväksyttyä vaikuttajan, voi hän merkitä brändin tuleviin julkaisuihinsa eikä lupaa kysytä uudestaan enää uusien julkaisujen kohdalla. 

“Maksettu kumppanuus”-toiminnon suurimpia etuja on, että brändi kykenee näkemään vaikuttajan julkaisujen statistiikat Facebookin kautta: feed-julkaisujen osalta levikin, tavoittavuuden sekä sitoutumisasteen, story-julkaisujen osalta näyttökerrat, vastausten määrän, klikkaukset taakse ja eteen päin sekä poistumiset. Statistiikat näkee Facebookissa kohdasta Julkaisutyökalut Brändisisältö. 

Kun vaikuttaja on antanut brändille luvan uudelleen käyttää tarjoamaansa julkaisua, on statistiikat näiden julkaisujen osalta nähtävissä kohdasta Business ManagerMeasure & ReportBranded Content.

Vaikuttajille

Vaikuttajille “Maksettu kumppanuus”-toiminto tuo ennen kaikkea työkalun erottaa sponsoroidut julkaisut lopuista, todistaa brändiyhteistöiden aitous, jakaa statistiikkoja brändille ja lisätä omaa näkyvyyttä brändin muillakin kanavilla. 

Miten käyttää?

“Maksettu kumppanuus”-toiminto on mahdollinen vain, jos vaikuttajalla on käytössään  yritys- tai sisällöntuottajan käyttäjätili. On myös hyvä muistaa, että julkaisuun voi merkitä vain yhden yhteistyökumppanin.

1. Valittuasi kuvan/videon ja lisättyäsi filtterit, paina Seuraava
2. Avaa Lisäasetukset
3. Valitse Merkitse liiketoimintakumppani ja pääset selaamaan brändejä
4. Valitse brändi, jonka haluat merkitä julkaisuun. Brändillä tulee myös olla yritystili, jotta heidät voi merkitä julkaisuun.

Saattaa käydä niin, että näet listalla myös brändejä, keiden kanssa et ole sopinut merkitsemisestä. Jos haluat merkitä brändin yhteistyökumppaniksi, odota, että brändi antaa sinulle tähän luvan. Lupaa voit pyytää itse ottamalla brändiin yhteyttä. Merkittyäsi brändin julkaisuun, saa brändi tästä tiedon ja näkee julkaisuun liittyvät statistiikat. 

Jos haluat merkitä brändin Instagram storyssa, noudata näitä ohjeita:

1. Luo story-julkaisu
2. Paina linkityskuvaketta 🔗 (yläreunassa)
3. Valitse Merkitse liiketoimintakumppani ja etsi listalta brändi, jonka haluat merkitä tarinaan

Julkaisuun merkitty brändi voi myös edelleen julkaista julkaisun tavoittaakseen suuremman yleisön – tähän tarvitaan kuitenkin vaikuttajan suostumus. Suostumuksen annat näin:

1. Luo julkaisu
2. Valitse Lisäasetukset
3. Valitse brändi, jonka kanssa teet julkaisussa yhteistyötä
4. Valitse Salli liiketoimintakumppanin markkinointi

❕ Annettuasi brändille luvan uudelleen käyttää julkaisuasi, et voi enää muokata tai poistaa sitä. Lisäksi muita käyttäjiä ei voi merkitä näihin julkaisuihin, eikä niihin voi lisätä gifejä, hashtageja saati musiikkia.

Onko “Maksettu kumppanuus”-toiminto välttämätön?  Toiminnolla on totta kai hyötynsä – esimerkiksi sponsoroitujen julkaisujen erottaminen muista on selkeää, brändi saa käyttöönsä julkaisun statistiikat sekä voi uudelleen jakaa julkaisun.

On tärkeää pitää mielessä, että maksetut yhteistyöt on AINA merkittävä Instagram-julkaisuun. Oli kyseessä tuote- tai rahapalkkio, sponsoroitu yhteistyö tulee aina merkitä niin Instagramin omien markkinointisäännösten kuin maakohtaisen lainsäädännön nojalla. Vaikuttaja päättää itse, haluaako käyttää #ad merkintää vai “Maksettu kumppanuus”-toimintoa. 

Lue lisää aiheesta