Promoty nostaa puolen miljoonan euron rahoituksen

Tuhansien suomalaisten sisällöntuottajien käyttämä Promoty nostaa puolen miljoonan euron rahoituksen

Promoty, verkkoalusta, joka yhdistää sosiaalisen median influencerit ja tuotemerkkien markkinoijat, on julkaissut rahoituksen keräyskampanjan Funderbeam-investointialustalla tavoitteenaan nostaa 500 000€. Pääoma tullaan käyttämään verkkoalustan kehitykseen sekä laajentamiseen viidelle uudelle markkinalle Pohjois-Euroopassa.

Promoty toimii tällä hetkellä Suomen, Viron ja Latvian markkinoilla. Suomessa verkkoalustalle on rekisteröitynyt jo yli 16,000 influenceria ja useita tunnettuja brändejä, kuten Berner, Paulig ja Cocopanda. Bernerin mukaan Promoty tarjoaa selkeän, helpon ja nopean keinon kampanjointiin ja sopii brändimarkkinoinnin tämänhetkisiin trendeihin.

Promotyn perustajien Aleks Kohan sekä Leonardo Romanellon tiet kohtasivat kyberturvallisuuden opintojen aikana TalTech yliopistossa Tallinnassa. Ystävykset päättivät hyödyntää taitojaan influencer-markkinoinnin alustan muodossa. Vuonna 2019 Viron kauppakamari listasi Kohan kymmenen merkittävimmän virolaisen nuoren yrittäjän joukkoon. Promotyn 65,000€ alkupääoma on peräisin Estonian Business Angels Networkin (EstBAN) jäseniltä Kristjan Raudelta sekä Madis Müürilta, joista Raude on Virossa menestynyt mainosjohtaja sekä digimainostomisto Impact 80/20:n perustaja.

Funderbeamissa julkaistun yritysraportin mukaan, Promoty saavutti 4000€ kuukausittaisen tuoton viime joulukuussa. Tämä rahavirta on pääasiassa peräisin Viron influencer-markkinoilta. Asiakasportfolioon lukeutuvat mm. Circkle K, SEB, Swedbank, Wolt sekä monta muuta. Lisäksi julkisen sektorin toimesta Promotyn alustalla toteutettiin myös markkinointia Viron 100-vuotis juhlavuoteen liittyen.

“Saimme business-mallillemme positiivisen vahvistuksen. Se toimii Viron markkinoilla, joka koostuu vain 1,3 miljoonasta asukkaasta ja 300 000:n venäjänkielisen vähemmistöstä. Jos tämä toimii Virossa, toimii tämä myös muualla ja ensimmäiset kokeilut Suomessa ja Latviassa vain vahvistavat tätä käsitystä,” Koha sanoo.

Jotta kilpailuetuja voitaisiin vieläkin lisätä manuaalisesti influencereita etsiviin markkinointitoimistoihin verrattuna, Promoty suunnittelee neljää askelta tuotteen parantamiseksi: demografiseen big dataan nojaavien influencer-statistiikkojen tarjoaminen asiakkaille, mahdollisuus pystyttää pitkäaikaisia kampanjoita markkinoijan tarpeiden mukaan, siirtyminen tilauspohjaiseen malliin ja automatisoidun huijausepäilyjen havaitsemisjärjestelmän lanseeraaminen. “Kaikki mainitut uudistukset ovat asiakkaidemme arvostamia. Tähän asti olemme havainneet, että jokainen kehitysuudistus on kasvattanut myyntiä,” sanoo Koha.

Suurin syy rahoituksen keruulle on tavoite saavuttaa asema Pohjoismaiden markkinoilla. “Korkeasta ostovoimasta johtuen, asiakkaiden huomiosta käydään kovaa kisaa – suurella osalla yhteiskunnasta on varaa ostaa erityismerkkejä, eksoottisia matkoja ja luksustuotteita itselleen. Skandinavia on erityisen poikkeuksellinen, sillä markkinointikulut uutta kontaktia kohden ovat maailman korkeimmat. Koska panokset ovat näissä maissa kovat, voimme havaita pitkälle kehittyneitä influencer-ekosysteemejä. Brändit haluavat erottua joukosta ja influencerit mahdollistavat heille tämän. Tämä on päällimmäinen syy siirtymiselle Pohjoismaihin. Teknologiamme tarjoaa parhaan arvon maissa, joissa on korkealle kehittynyt talous ja korkeat työvoimakulut,” Koha lisää.

Promotyn asiakkaisiin lukeutuu paitsi suuria brändejä myös yrityksiä kuten Havas ja Mediabrands. Havaksen sosiaalisen median asiantuntijan Kelly Maltsaaren mukaan, Promoty on muuttanut influencer-markkinoita: “Juuri oikeiden influencereiden löytäminen on nopeaa ja helppoa. Aiemmin saattoi kestää viikkoja neuvotella sopimus, mutta nyt voimme aloittaa yhteistyön jo muutamassa päivässä.”

Aleks Kohan mielestä osakkeiden tuominen julkisille markkinoille on luonnollinen vaihe yrityksen kasvussa: “Julkinen listautuminen antaa mahdollisuuden olla osa kasvuamme ja tehdä kauppaa osakkeilla. Meidän tulee pitää sijoittajat ajan tasalla yrityksen tulevaisuudesta. Selkeä nousukausi saattaa myös houkutella mukaan asiakkaita ja influencereita, jotka jo käyttävät alustaamme ja tuntevat alan kehityksen hyvin.”

Kansainvälinen rahoitus- ja kaupankäyntialusta Funderbeam tarjoaa rahankeräysmahdollisuuksia pienille ja keskisuurille nopean kasvun yrityksille. Sijoittaja voi myös käydä osakkeillaan kauppaa koska tahansa kohdassa ‘The Marketplace’.

Tähän mennessä yli 23 miljoonaa euroa on investoitu Funderbeamin kautta ja alustalla on mukana yli 13,000 sijoittajaa yli 128:sta eri maasta. Funderbeam on perustettu vuonna 2013 ja yrityksellä on toimistot Tallinnassa, Lontoossa, Kööpenhaminassa, Zagrebissa ja Singaporessa.

Lue lisää aiheesta