Kuinka löytää brändillesi sopivat vaikuttajat?

Suomessa  on jo 1 198 000  Instagramin käyttäjää [1].  Mutta kuinka löydät ne oikeat vaikuttajat, joiden kanssa sinä voisit työskennellä lisätäksesi myyntiä ja rakentaaksesi vahvan brändin? 

Tässä postauksessa annamme sinulle yleiskuvan siitä, kuinka löytää ja tunnistaa vaikuttajat, miten lähestyä heitä, mitä olisi hyvä muistaa ja mitä ei kannattaisi koskaan tehdä! 👇🏼

1. Kuinka löytää tuotemerkkikohtaisia vaikuttajia?

2. Millä perusteella vaikuttajat tulisi valita?

3. Kuinka vaikuttajia tulisi lähestyä?

4. Kuinka arvioida tuotettua/luotua sisältöä?

 

1. Kuinka löytää vaikuttajat, jotka sopivat sinun brändillesi?

Haluat hyvin todennäköisesti löytää vaikuttajia, jotka todella haluavat työskennellä brändisi kanssa – mieluiten heitä, ketkä jo käyttävät tuotteitanne tai palveluitanne ja ovat valmiita suosittelemaan niitä myös seuraajilleen. 

Siispä, kannattaakin aloittaa tarkastelemalla brändinne sosiaalisen median kanavia. Ehkäpä joku vaikuttaja on jo suositellut brändinne tuotteita seuraajilleen ja esitellyt niitä säännöllisesti tarinoissaan tai merkinnyt  ne kuviinsa?

Jos löydät innokkaita faneja, pidä heistä kiinni! On hyvä tapa vastata julkaisuihin 💜:llä tai kommentilla. Jos haluat luoda erityisen lämpimän suhteen fanien kanssaan, voit lähettää heille esimerkiksi laatikollisen tuotteitanne tai jonkun muun kivan yllätyksen –  on hyvin mahdollista, että he kertovat myös siitä mielellään sosiaalisessa mediassa! 

Tietysti kannattaa tutustua myös tuotemerkkiin ja sen alaan liittyviin hashtageihin. Joskus saatat saada vinkkejä myös kilpailijoiden tileiltä. Ei kuitenkaan ole mitään syytä haalia toisen tuotemerkin vaikuttajia tai heidän kampanjaideoitaan –  voit kuitenkin saada inspiraatiota, löytää uusia ideoita tai saada aihealueesi ihmiset kiinnostumaan keskusteluista.

Sopivien vaikuttajien löytäminen manuaalisesti on kuitenkin suhteellisen rankkaa ja aikaa vievää.  Esimerkiksi aloittaessamme Promotyn toiminnan, 100:n sopivan vaikuttajan löytäminen kesti yli 40 tuntia. Tämä on myös yksi syy sille, miksi loimme Promotyn! Promotyn alustalla pystyt muun muassa:

  • Suodatta vaikuttajia heidän iän, sukupuolen, seuraajamäärän, sitoutumisasteen sekä muiden kriteerien mukaan käyttämällä meidän Instagram-hakukonetta.
  • luo kampanjasi minuuteissa ja aseta filttereitä, jotta sopivat vaikuttajat hakevat mukaan kampanjaan
  • Hallitse koko kampanjaprosessi yhdessä paikassa
  • Älä huolehdi sopimuksista tai rahaliikenteestä- se hoituu kauttamme!

👉🏼 Lue lisää: Mikä on Promoty ja kuinka se toimii?

Instagram-haku

2. Kuinka valita vaikuttajat? 

2.1. Vaikuttajan tarina ja arvot

Tosiasia on, että et voi valita vaikuttajaa pelkästään numeroiden perusteella. Tuotemerkin edustajan on myös avattava vaikuttajan profiili ja päätettävä sisällön perusteella, sopisiko kyseinen vaikuttaja omalle brändille.

Suurin osa vaikuttajista kertoo elämästään eri näkökulmista sosiaalisessa mediassa, joten ei voida sanoa, että tuotekampanjaan tulisi sisällyttää vain juuri tuotemerkin teemasta kiinnostunieta vaikuttajia. On suositeltavaa tutkia vaikuttajan olemassa olevia julkaisuja: jos esimerkiksi, sisällöntuottaja on aikaisemmin korostanut puhtaan ruoan merkitystä tai jakanut ympäristöystävällisiä elämäntapa vinkkejä, he sopivat todennäköisesti hyvin ekologisen tuotekampanjan piiriin.  

Voit kysyä itseltäsi seuraavia kysymyksiä:

  • Onko vaikuttaja ottanut kantaa brändille tärkeisiin aiheisiin aiemmin? 
  • Millaista elämäntapaa vaikuttaja edustaa?
  • Mitkä arvot välittyvät vaikuttajan kanavilta? 
  • Sopisiko tällainen henkilö brändin imagoon?

Meillä Promotyllä vaikuttajat kirjoittavat myös hakemuksen hakiessaan mukaan kampanjaan, jossa perustelevat syitään päästä kampanjaan mukaan ja kuvailevat julkaisuideoita. Tämä osoittaa usein kuinka hyvin vaikuttaja sopii kampanjaan. 

2.2 Sisällön laatu

Valokuvien laadun tärkeys riippuu ensisijaisesti siitä, haluaako brändi uudelleen jakaa kuvan heti omissa sosiaalisissa medioissa vai haluaako brändi käyttää visuaalisia sisältöjä muissakin kanavissa myöhemmin. 

Useimmilla vaikuttajilla on vakiintunut oma tyylinsä. Jos esimerkiksi kaikki vaikuttajan aikaisemmat kuvat ovat puhelimella otettuja, tummia ja rakeisia, ei pitäisi edes odottaa saavansa yhteistyökuvia hyvälaatuisina ja vaaleina. Jos brändi odottaa tyylillisesti tietynlaisia kuvia, kannattaa siitä kertoa selkeästi kampanjan ohjeissa.

2.3 Aikaisemmat yhteistyöt

On myös syytä tarkastella aikaisempia yhteistyöjulkaisuja – ovatko ne persoonallisia/henkilökohtaisia, aitoja ja tunnepohjaisia? Ovatko näiden yhteistyökuvien kommentit vilpittömiä ja kiinnostuneita, vai enemmänkin negatiivisia?

Mitä vähemmän maksettuja julkaisuja vaikuttajan profiili pitää sisällään, sitä todennäköisemmin he valikoivat yhteistyökumppaninsa huolellisemmin ja sitä aidompaa sisältöä voi heiltä myös odottaa. 

On myös hyvä tarkistaa, ettei vaikuttaja ole tehnyt yhteistöitä kilpailevien tuotemerkkien kanssa. Tällöin vaikuttaja ei ehkä ole paras valinta, sillä vuorottelu kahden kilpailevan tuotemerkin välillä voi antaa epäluotettavan kuvan ja voi myös viitata siihen, että vaikuttaja tekee yhteistöitä vain saadakseen rahaa. 

2.4 Instagram statistiikat

Seuraajien lukumäärä ei todellakaan ole tärkein mittari vaikuttajan valinnassa. Seuraajamäärä ei esimerkiksi osoita sitä, kuinka moni ihminen näkee sisällöntuottajan julkaisut  – tästä kertoo tavoittavuus. Selvittääkseesi vaikuttajan tavoittavuuden, on sinun käytettävä esimerkiksi jotakin vaikuttajamarkkinoinnin verkkoalustaa tai pyytää vaikuttajaa itse lähettämään kuvakaappauksia aiempien julkaisujen tilastotiedoista.

Yksi tärkeimmistä vaikuttajan laatua mittaavista tekijöistä on sitoutumisaste: prosenttiosuus vaikuttajan seuraajien tykkäyksistä, kommenteista ja tallennetuista julkaisuista. Hyvä sitoutuminen tarkoittaa sitä, että vaikuttajan seuraajat ovat aidosti kiinnostuneita ja kommunikoivat myös aktiivisesti vaikuttajan kanssa. On hyvä tiedostaa, että suurempi vaikuttajan seuraajamäärä tarkoittaa myös yleensä alhaisempaa sitoutumisastetta. Suuremmille vaikuttajille 3-5% sitoutumisaste on melko normaali. 

Tästä syystä olemmekin ottaneet käyttöön Promotyn Cost Per Engagement -mittarin (CPE) eli hinnan suhteessa sitoutumiseen, mikä auttaa arvioimaan kampanjan onnistumista. Suurimmassa osassa  kampanjoita se on välillä 0,05 – 0,10€ Viron markkinoilla ja usein jopa vähemmän arvonnoissa ja todella houkuttelevissa kampanjoissa.

2.5. Seuraajakunnan laatu

Kuinka tietää, ovatko vaikuttajan seuraajat löytäneet hänet itse, vai onko seuraajat kenties ostettu? Helpoin tapa on tarkistaa seuraajalista – jos listalla on paljon tyhjiä, ulkomaalaisia profiileja, on tämä yleensä epäilyttävää. Kannattaa myös katsoa kommentteja – vaikuttavatko ne aidoilta vai enemmänkin botti kommenteilta tyyliin “Cool post, check out my content”.  Lisäksi voi tarkistaa, millainen on keskimääräinen tykkäysten määrä ja verrata sitä vaikuttajan seuraajiin. On epäilyttävää, jos tykkäyksiä on esimerkiksi vain vajaa pari sataa, mutta seuraajia kuitenkin useita tuhansia. 

Me Promotylla kiinnitämme erityistä huomiota ostettujen seuraajien tunnistamiseen. Tällä hetkellä Promoty-algoritmi pystyy jo tunnistamaan jonkin verran valeseuraajia ja merkitsemään heidät punaisella huutomerkillä alustalle. Tänä vuonna aiomme ottaa käyttöön myös työkaluja, jotka voivat havaita valeseuraajia paremmin, sekä robotteja, sitoutumisryhmiä (Instagram engagement groups) ja muuta epäilyttävää toimintaa. 

Jos haluat hyvän yleiskatsauksen seuraajien demografisista tiedoista (sijainti, ikä, sukupuoli), voit hyödyntää “Demographics”-välilehteä Promotyn alustalla: täältä näet, miten vaikuttajan seuraajat jakautuvat maa- ja kaupunkikohtaisesti, sekä iän ja sukupuolen mukaan. Josset käytä Promotya, voit pyytää vaikuttajaa lähettämään kuvakaappauksen seuraajakunnan tiedoista, jotka vaikuttaja näkee profiilissaan.

Jos tavoittelet hyvinkin paikallista yleisöä, tulisi vaikuttajan seuraajien suhteellinen sijainti olla yksi tärkeimpiä osatekijöitä sopivan vaikuttajan valinnassa. Esimerkiksi kaksi vaikuttajaa, joilla on sama seuraajamäärä, voivat paikallisesti tavoittaa hyvinkin poikkeavan joukon ihmisiä, jolloin tuloksetkin ovat erilaiset.

3. Miten lähestyä vaikuttajia?

Helpoin tapa lähestyä Instagramin vaikuttajia, on lähettää heille viestiä suoraan Instagramissa. Jos lähetetty viesti menee viestipyyntöihin, voit kohteliaasti huomauttaa siitä vaikuttajaaa kommentoimalla johonkin hänen kuvaansa. 

Ensimmäinen yhteydenottosi määrittelee hyvin pitkälti sen, onko vaikuttaja ollenkaan kiinnostunut yhteistyöstä. Tästä syystä ensimmäisen viestin sisältöä on harkittava huolellisesti. 

Ensimmäinen viesti voi olla lyhyt ja ytimekäs, mutta hyvin henkilökohtainen, jossa kuvataan brändin erikoisominaisuuksia, kampanjakonseptia ja kerrotaan, miksi vaikuttaja sopisi hyvin brändin edustajaksi. Ensimmäisen viestin tarkoituksena on nähdä, onko vaikuttajalla ollenkaan kiinnostusta yhteistyöhön.  

🚫 Älä koskaan lähetä suoraan kopioitua tekstiä tai käytä automatisoitua robottia viestien lähettämiseen. Vaikuttajat ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa, joten asiat tulevat yleensä esiin. Rohkaisemme sinua pikemminkin lähettämään jokaiselle sisällöntuottajalle henkilökohtaisen viestin ja luomaan tunteen, että haluat todella työskennellä juuri heidän kanssaan. 

🚫 Älä ole tunkeileva – se on epäammattimaista, mutta antaa myös sinusta ja brändistäsi huonon vaikutelman.  Ole ystävällinen ja kohtelias, jopa vaikuttajan kieltäytyessä – näin vaikutelma pysyy ammattimaisena ja vaikuttajaa tuntee, että olet todella kiinnostunut yhteistyöstä. 

4. Miten tunnistan, onko luotu sisältö hyvää? 

Yleisesti ottaen sisältöä voidaan arvioida kolmen näkökulman perusteella: visuaalisuus, kuvatekstit ja tilastot. 

4.1. Visuaalisuus

Vaikuttamarkkinointialustojen etuna on usein (ainakin Promotyssa), että vaikuttajille voidaan antaa palautetta ennen kuvien julkaisua. Jos kampanjan ohjeistus sisältää erityisiä ohjeita visuaalisuudesta – esimerkiksi onko tuotteen oltava kuvassa, tuleeko myös itse vaikuttajan näkyä, millainen on kuvien värimaailma ja sävyt – lopputuloksen pitäisi myös vastata näitä mahdollisia ohjeissa määriteltyjä kriteereitä. Jos luotu sisältö ei kuitenkaan vastaa kriteerejä, on markkinoijalla oikeus pyytää muutoksia. 

Vaikka näitä asioita tulisi korostaa jo heti kampanjan kuvauksessa, joskus jotkin yksityiskohdat unohtuvat tai niitä ei mainita ollenkaan. Tällaisessa tilanteessa on tärkeää, että molemmat osapuolet pysyvät ammattimaisina ja löytävät heille yhteisesti sopivan ratkaisun. 

Millainen on hyvä kuva? Jälleen kerran, tähän ei ole absoluuttisia sääntöjä. 🙂 Monet markkinoijat pitävät mieluummin kuvista, joissa tuote on käytössä tai luonnollisessa ympäristössä kuvattuna “minä ja tuote” -kuvana. Toinen näkökulma on se, että ihmisen kasvot herättävät tavanomaisesti enemmän tunteita ja täten tuottaa kuville parempia tuloksia.

 

4.2. Kuvateksti

Vielä vaikeampaa on tarjota tarkempia sääntöjä kuvateksteille – useimmissa tapauksissa suosittelemme lisäämään mahdollisimman paljon persoonallisuutta ja tarinankerrontaa, mutta toisinaan tietyt markkinointiviestit toimivat myös.  Tärkeää on se, että brändi tietää, mitä haluavat sanoa kampanjalla ja pystyvät välittämään tämän viestin myö vaikuttajille kampanjan kuvauksessa. 

 

3. Miten lähestyä vaikuttajia?

Helpoin tapa lähestyä Instagramin vaikuttajia, on lähettää heille viestiä suoraan Instagramissa. Jos lähetetty viesti menee viestipyyntöihin, voit kohteliaasti huomauttaa siitä vaikuttajaaa kommentoimalla johonkin hänen kuvaansa. 

Ensimmäinen yhteydenottosi määrittelee hyvin pitkälti sen, onko vaikuttaja ollenkaan kiinnostunut yhteistyöstä. Tästä syystä ensimmäisen viestin sisältöä on harkittava huolellisesti. 

Ensimmäinen viesti voi olla lyhyt ja ytimekäs, mutta hyvin henkilökohtainen, jossa kuvataan brändin erikoisominaisuuksia, kampanjakonseptia ja kerrotaan, miksi vaikuttaja sopisi hyvin brändin edustajaksi. Ensimmäisen viestin tarkoituksena on nähdä, onko vaikuttajalla ollenkaan kiinnostusta yhteistyöhön.  

🚫 Älä koskaan lähetä suoraan kopioitua tekstiä tai käytä automatisoitua robottia viestien lähettämiseen. Vaikuttajat ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa, joten asiat tulevat yleensä esiin. Rohkaisemme sinua pikemminkin lähettämään jokaiselle sisällöntuottajalle henkilökohtaisen viestin ja luomaan tunteen, että haluat todella työskennellä juuri heidän kanssaan. 

🚫 Älä ole tunkeileva – se on epäammattimaista, mutta antaa myös sinusta ja brändistäsi huonon vaikutelman.  Ole ystävällinen ja kohtelias, jopa vaikuttajan kieltäytyessä – näin vaikutelma pysyy ammattimaisena ja vaikuttajaa tuntee, että olet todella kiinnostunut yhteistyöstä. 

4. Miten tunnistan, onko luotu sisältö hyvää? 

Yleisesti ottaen sisältöä voidaan arvioida kolmen näkökulman perusteella: visuaalisuus, kuvatekstit ja tilastot. 

4.1. Visuaalisuus

Vaikuttamarkkinointialustojen etuna on usein (ainakin Promotyssa), että vaikuttajille voidaan antaa palautetta ennen kuvien julkaisua. Jos kampanjan ohjeistus sisältää erityisiä ohjeita visuaalisuudesta – esimerkiksi onko tuotteen oltava kuvassa, tuleeko myös itse vaikuttajan näkyä, millainen on kuvien värimaailma ja sävyt – lopputuloksen pitäisi myös vastata näitä mahdollisia ohjeissa määriteltyjä kriteereitä. Jos luotu sisältö ei kuitenkaan vastaa kriteerejä, on markkinoijalla oikeus pyytää muutoksia. 

Vaikka näitä asioita tulisi korostaa jo heti kampanjan kuvauksessa, joskus jotkin yksityiskohdat unohtuvat tai niitä ei mainita ollenkaan. Tällaisessa tilanteessa on tärkeää, että molemmat osapuolet pysyvät ammattimaisina ja löytävät heille yhteisesti sopivan ratkaisun. 

Millainen on hyvä kuva? Jälleen kerran, tähän ei ole absoluuttisia sääntöjä. 🙂 Monet markkinoijat pitävät mieluummin kuvista, joissa tuote on käytössä tai luonnollisessa ympäristössä kuvattuna “minä ja tuote” -kuvana. Toinen näkökulma on se, että ihmisen kasvot herättävät tavanomaisesti enemmän tunteita ja täten tuottaa kuville parempia tuloksia.

 

4.2. Kuvateksti

Vielä vaikeampaa on tarjota tarkempia sääntöjä kuvateksteille – useimmissa tapauksissa suosittelemme lisäämään mahdollisimman paljon persoonallisuutta ja tarinankerrontaa, mutta toisinaan tietyt markkinointiviestit toimivat myös.  Tärkeää on se, että brändi tietää, mitä haluavat sanoa kampanjalla ja pystyvät välittämään tämän viestin myö vaikuttajille kampanjan kuvauksessa. 

 

4.3 Tilastot

Kun sisältö on hyväksytty ja julkaistu sosiaalisessa mediassa, sitä voidaan jo arvioida tiettyjen lukumäärien perusteella: tykkäykset, kommentit ja tallennukset, tavoittavuus ja hinta sitoutumiseen suhteutettuna.

Me Promotylla käytämme arvioimiseen myös suorituskyky-mittaria, joka vertaa tietyn julkaisun tuloksia vaikuttajan keskimääräisiin tuloksiin – se osoittaa, mitä mieltä vaikuttajan seuraajat olivat esim. yksittäisestä brändistä.

Tilastojen keräämistä varten voit jälleen kerran pyytää vaikuttajia lataamaan kuvakaappauksia, käyttää vaikuttajamarkkinoinnin alustoja tai Paid Partnership (kaupallinen yhteistyö) -ominaisuutta Instagramissa. Olemme kirjoittaneet lisää vaikuttajamarkkinoinnin tulosten mittaamisesta tässä blogiartikkelissa

Kun yhteistyö on ohi, voit ottaa vaikuttajaan yhteyttä ja kysyä, mitä mieltä he olivat yhteistyöstä. Tämä auttaa ensinnäkin luomaan luottamussuhdetta ja lisäksi sekä brändien edustajat että vaikuttajat voivat saada hyödyllisiä vinkkejä tulevia yhteistöitä varten.

Kuten tässä tekstissä huomattiin, Promotyn kaltaisen alustan käyttö on huomattavan helppo tapa löytää vaikuttajia. Promotyn alustalla kampanjointi on täysin riskitöntä – jos brändi ei löydä etsimiään vaikuttajia tai, jos valitut vaikuttajat eivät tuota tarpeeksi hyviä julkaisuja, kampanja ei maksa brändille mitään. Aloita tästä:

Lue lisää aiheesta