Kuinka havaita, onko vaikuttajalla feikkiseuraajia?

Onnistuneen vaikuttajamarkkinointi-kampanjan yksi tärkeimmistä asioista on valita oikeat sisällöntuottajat. Valitettavasti vaikuttaja ”työnimikkeen” houkuttelevuus ja kova kilpailu alalla ovat johtaneet siihen tosiasiaan, että et voi valita sisällöntuottajia sokkona – saatat maksaa suurista luvuista, mutta lopputulos voi osoittautua ei niin hyväksi. Tämän vuoksi sinun tulisi olla tietoinen vaaroista ja olla tekemättä yhteistyötä vaikuttajan kanssa, jos olet epävarma.

Tässä on joitakin yleisimpiä tekniikoita, joita käytetään Instagram-tilin kasvattamiseen ja vinkkejä, kuinka havaita ne. 👇🏼

Yleisin ongelma: feikkiseuraajat  

Ostetut seuraajat ovat yksi yleisimmistä ongelmista, joihin markkinoijat törmäävät. Se on suhteellisen helppo ja edullinen keino kasvattaa tiliäsi: Googlen ensimmäinen hakutulos tarjoaa 1,000 seuraajaa hintaan 10.64€, mutta perusteellisemmalla haulla voit löytää myös parempia diilejä.

Sen lisäksi, feikkiseuraajia tarjoavat tekevät melko aktiivista myyntiä myös itse: Virossa tehdyn kyselyn mukaan, 35 paikallista sisällöntuottajaa – melkein 20 % vastaajista – myönsi, että heille oli tarjottu ostettavaksi seuraajia. Onneksi ostetut seuraajat ovat suhteellisen helppo tunnistaa.

Tässä on neljä tapaa, joiden pitäisi auttaa sinua selvittämään tämä:

1.Sitoutuneisuusaste

Ensimmäinen asia, jota kannattaa katsoa on sisällöntuottajan sitoutuneisuusaste. Se näyttää kuinka moni seuraajista aktiivisesti tykkää, kommentoi, jakaa ja tallentaa heidän julkaisuja. Kannattaa muistaa, että sisällöntuottajan seuraajien määrän noustessa, sitoutuneisuusaste yleensä laskee – tämä on täysin luonnollista, eikä välttämättä tarkoita seuraajien ostamista. Promotyn vaikuttajien mukaan Suomessa, keskimääräinen sitoutuneisuusaste seuraajien määrän mukaan:

alle 1000 seuraajaa: 19%
1000-5000 seuraajaa: 11-18%
5000-10 000 seuraajaa: 9-11%
10 000-20 000 seuraajaa: 7-8%
yli 20 000 seuraajaa: 4-6%

2. Seuraajien laatu ja alkuperä

Jos sisällöntuottajan sitoutuneisuusaste on huomattavasti keskimääräistä alempi, voit avata listan heidän seuraajistansa ja katsoa ovatko he oikeita seuraajia. Jos siellä on monia tilejä ilman profiilikuvia ja vain muutama julkaisu, tai että käyttäjänimessä on useita numeroita ja symboleja, niin se on myös varoitusmerkki.

Helpoin tapa selvittää seuraajien alkuperä on käyttää vaikuttajamarkkinointi-alustaa: esimerkiksi Promotylla näet sisällöntuottajan seuraajien jakautumisen sukupuolen, iän, maan ja kaupungin mukaan. Data tulee suoraan Instagramista, joten sisällöntuottaja ei voi vaihtaa sitä itse. Toinen vaihtoehto on kysyä sisällöntuottajalta kuvakaappausta seuraajiensa väestötiedoista Instagramissa ennen yhteistyön aloittamista.

⚠️Instagram on kansainvälinen alusta, joten melkein kaikilla käyttäjillä on paikallisia ja ulkomaisia seuraajia – tämä ei varmuudella aina viittaa ostettuihin seuraajiin.

3. Seuraajien määrän muutokset ajan myötä

Jos epäilet, että sisällöntuottaja on kasvattanut seuraajamääräänsä epärehellisesti, voit tarkistaa tämän työkaluilla, jotka osoittavat numeroiden muutokset ajan myötä: HypeAuditor  ja  Social Blade, joissa molemmissa on ilmaisia ominaisuuksia, jotka tarkistavat muutokset kaavioissa ja numeroissa.

Kun on kyse Instagram tilin kasvattamisesta, on yleistä saada toisina päivinä enemmän seuraajia, ja toisina vähemmän, tai jopa menettää joitain aika ajoin. Jos huomaat, että seuraajien määrä on noussut tuhansilla tai vain epäilyttävän pyöreinä numeroina, voit olla aika varma, että nämä ovat ostettuja seuraajia. Totta kai saattaa olla poikkeuksia tässäkin – esimerkiksi arvonnat, medianäkyvyys tai yhteistyöt isojen sisällöntuottajien kanssa voi samalla tavoin johtaa seuraajamäärän epätavalliseen suureen kasvuun.

4. Maalaisjärki

Jos olet epävarma, kannattaa katsoa sisällöntuottajan aiempia julkaisuja. Hyvät kuvat eivät takaa aitoa yleisöä, ja päinvastoin – jopa tili, jolla on huonolaatuisia kuvia, mutta todella hyviä kuvatekstejä, voivat olla todella suosittuja Instagramissa!

Samaan aikaan, kilpailu sosiaalisessa mediassa on voimakasta: seuraajiesi kasvattamisen orgaanisesti vaatii erottuvaa, kiinnostavaa sisältöä ja johdonmukaista julkaisemista. Sen vuoksi on syytä miettiä kriittisesti, onko sisällöntuottajan seuraajamäärä ja hänen luomansa arvo tasapainossa – ja jos ei, niin miten hän on saanut niin paljon seuraajia?

Tili, jonka sisältö ei kerro mitään, mutta jolla on paljon seuraajia ei välttämättä suoraan viittaa ostettuihin seuraajiin. Toisaalta markkinoijana haluatko sinä työskennellä sisällöntuottajan kanssa, jonka edellisissä julkaisuissa et näe paljoa arvoa.

Automaatiot ja follow-unfollow menetelmä

Toinen nopea tapa saada lisää seuraajia on käyttää follow-unfollow tai follow-for-follow menetelmiä, jotka tarkoittavat sitä, että seurataan todella monia tilejä olettaen, että he seuraavat sinua takaisin.

On olemassa muutamia Facebook ryhmiä, joissa jäsenet voivat löytää ihmisiä kenen kanssa alkaa seurata toisiaan. On myös mahdollista automatisoida prosessi ulkoisilla työkaluilla, esimerkiksi laittaa oma tili automaattisesti seuraamaan tietty määrä uusia käyttäjiä joka päivä. Jonkin ajan kuluttua näiden käyttäjien seuraaminen lopetetaan, jotta tili pysyy ”puhtaana”.

Instagram ei tietenkään siedä näitä työkaluja: jos tilin automaatio huomataan, on suuri riski, että tili suljetaan tai sille asetetaan väliaikaiset rajoitukset.

Mikä saattaa viitata näiden menetelmien käyttöön?

  • Seuraajien määrä on paljon pienempi kuin seurattavien määrä
  • Käyttäjä seuraa todella monia (1000+) ihmisiä
  • Suuri määrä ihmisistä ketä he seuraavat ovat “epämääräisiä” ulkomaisia tilejä

Tykkäysten ja kommenttien ostaminen

Matalan sitoutuneisuuden ollessa yksi tärkeimmistä merkeistä havaittaessa ostettuja seuraajia, tykkäyksiä ja kommentteja ostetaan joskus tämän kuilun peittämiseksi.

Helpoin tapa tunnistaa tämä, on katsoa sisällöntuottajan viimeisimpiä julkaisuja ja arvioida kommenttien laatua: ovatko he seuraajia, jotka tuntevat vilpittömästi myötätuntoa sisällöntuottajaa kohtaan, vai ovatko ne vain satunnaisia kommentteja kuten ”Siisti julkaisu, käy katsomassa myös minun sisältöni”. Voit myös katso käyttäjiä, jotka ovat tykänneen julkaisusta.

Lisäksi voit katsoa tykkäysten ja kommenttien määrien vaihtelun julkaisujen välillä: jos yhdessä julkaisussa on tuhansia tykkäyksiä ja toisessa vain muutama, voi tämä viitata epäilyttävään käyttäytymiseen.

⚠️ On selvää, että arvonta-julkaisuissa on suurempi sitoutuneisuus. Julkaisu saattaa myös olla mainoksilla tuettu (ilmestyy feediin sponsoroituna julkaisuna), jotta se saavuttaisi enemmän ihmisiä.

Kahden Instagram profiilin analysointi

Jotta ylläoleva opas ei ole vain täysin teoreettinen, katsotaan kahden sisöllöntuottajan profiileja Promotylla.

 

  • Sisällöntuottaja, johon ei pitäisi luottaa ensi silmäyksellä:

vaikuttajaprofiili

Mikä voi viitata siihen, että vaikuttajan kaikki seuraajat eivät ole aitoja?

  • Matala sitoutuneisuusaste: seuraajien määrä on 4302, mutta keskimääräinen tykkäysten määrä on vain 42
  • 11.21% seuraajien maista on tuntemattomia
  • Keskimääräinen kommenttien lukumäärä on 21, mutta katsottaessa hänen Instagram profiilia huomaa, että suurimmassa osassa kuvista ei ole yhtään kommenttia. Korkea keskimääräinen kommenttien lukumäärä on seurausta yhdestä onnistuneesta arvontajulkaisusta, jossa on melkein 400 kommenttia
  • Hän seuraa melkein 6500. tiliä, mutta vain 4300 ihmistä seuraa häntä – tämä voi viitata follow for follow-menetelmään

 

  • Sisällöntuottaja, joka vaikuttaa luotettavalta:

vaikuttajaprofiili

Miksi tähän sisällöntuottajaan voi luottaa?

  • Keskimääräinen sitoutuneisuusaste – 5.30 % – sopii yhteen seuraajien määrän kanssa –
  • Hän on sisällöntuottaja Virossa ja 94.24 % hänen seuraajistaan on myös Virosta
  • Keskimääräinen kommenttien lukumäärä on 48, mikä on aika korkea, mutta koska hän on isompi vaikuttaja, ja kun avaamme hänen profiilinsa, näemme että tämä korkea lukumäärä johtuu hänen säännöllisistä arvonnoistansa

Väärennettyjen seuraajien huomaaminen Promotyssa

Koska kaikki Instagram käyttäjät voivat liittyä Promotyyn, on väistämätöntä, että jotkut sisällöntuottajat, jotka eivät ole kasvattaneet seuraajakuntaansa rehellisesti, saattavat olla rekisteröityneinä meidän alustallemme.

Jossakin määrin Promotyn algoritmi voi tunnistaa sisällöntuottajat epäilyttävillä seuraajilla: heidät on merkitty keltaisella varoitusmerkillä markkinoijan näkymässä. Otamme erittäin vakavasti varoitukset sisällöntuottajista, jotka ovat saattaneet ostaa seuraajia, ja merkitsemme heidät vastaavalla tavalla manuaalisesti.

Valitettavasti tätä ongelmaa ei voida tunnistaa 100 % varmuudella. Teknisesti tämä on melko monimutkainen ongelma – meidän on tarkistettava kaikkien alustalle liittyneiden profiilit ja seuraajat, analysoitava sisällöntuottajien seurannan kasvu ajan myötä ja löydettävä sieltä epätavallisia kuvioita. Tämän vuoksi odotamme markkinoijien itse kiinnittävän huomiota seuraajien väestötietoihin, sitoutuneisuusasteeseen ja aiempiin julkaisuihin, kun he valitsevat sisällöntuottajia.

Jos sinulla on kysyttävää sisällöntuottajien valinnasta tai alustasta, ota rohkeasti yhteyttä – autamme mielellämme!

More on the topic