Korona-kriisin aikana rahaa tienataan Instagramin avulla

Promoty Marketing OÜ
LEHDISTÖTIEDOTE
27.05.2020

Laskevasta taloustilanteesta huolimatta influencer-markkinointi kasvaa Suomessa kovaa. Yksi merkittävimmistä taustatekijöistä on Promoty – verkkoalusta, jonka avulla sosiaalisen median käyttäjät tienaavat rahaa ja tuotteita tekemällä yhteistyöjulkaisuja yritysten kanssa. Tällä hetkellä yli 17,000 suomalaista Instagram-käyttäjää hyödyntää Promotya.

“Seuraajamäärän suhteen ei ole mitään vaatimuksia, jotta Promotyn sivuille voisi liittyä. Sen sijaan tavoitteenamme on yhdistää brändejä ja heidän superfanejaan: sosiaalisen median vaikuttajia, jotka aidosti arvostavat ja välittävät kyseessä olevasta tuotemerkistä. Tällä tavalla yhteistyössä tehdyt julkaisut ovat huomattavasti autenttisempia ja tuovat brändille parempia tuloksia,” selventää Aleks Koha, Promotyn toimitusjohtaja ja toinen perustajajäsen.

Vaikka Business Insider tiedottaa, että monia vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoita lykätään juuri nyt [1] ja vaikuttajille maksetaan aiempaa pienempiä palkkioita, odottaa Promoty tekevänsä historiansa parhaimman tuloksen tänä vuonna.

“Markkinointibudjettien leikkaukset kääntävät markkinoijien kiinnostuksen kohti mikro-vaikuttajia, eli sosiaalisen median käyttäjiä, joilla on pieni seuraajakunta, sillä nämä ovat äärimmäisen kustannustehokkaita”, Koha pohtii. “Kun ammatti-influencerit saattavat pyytää tuhansia euroja yhteistyöstä, mikro-vaikuttajat ovat halukkaita työskentelemään paljon pienempiä summia vastaan. Toisinaan vaikuttajat lähtevät yhteistyöhön pelkällä tuotekorvauksella – etenkin, jos ovat tuotteen tai brändin faneja.”

“Voimme selvästi huomata yritysten kääntyvän mikro-vaikuttajien puoleen Suomessa. Tähän asti suurimmat kampanjamme Taffelin ja Halvan kanssa hyödynsivät ainoastaan mikro-vaikuttajia” vahvistaa Iris Heinonen, Promotyn Suomen maajohtaja. “Esimerkiksi Halvan kampanjassa oli mukana 89 mikro-vaikuttajaa, joiden avulla tavoitettiin yli puoli miljoonaa kohderyhmään sopivaa kuluttajaa Instagramissa. Kampanja oli osa Kingis-karkkiuutuuksien lanseerausta Suomessa ja lisäksi Halvan Instagram-tilit keräsivät tuhansia uusia seuraajia kampanjan aikana.”

Promotyn asiakas-portfolioon kuuluu useita tunnettuja brändejä kuten Taffel, Halva, Paulig, IsaDora, Wolt sekä Nokian Panimo.

Nokian Panimon talouspäällikkö ja markkinointivastaava Janne Paavolan mukaan, Promotyn alusta on muuttanut tavan toteuttaa influencer-markkinointia: “Promotyn avulla olemme tavoittaneet yhden kanavan kautta kustannustehokkaasti useita vaikuttajia tavoitellusta kohderyhmästä,” hän kertoo. “Promotyn alusta säästää aikaa ja helpottaa mainonnan mittaamista.”

Promoty on Virolainen startup, jonka Aleks Koha ja Leonardo Romanello perustivat vuonna 2017. Tällä hetkellä alustaa käyttää yli 38 000 Instagram-vaikuttajaa ja 1800 markkinoijaa, toteutuneita kampanjoita on yhteensä yli 840 Suomessa, Virossa ja Latviassa. Vuonna 2020 yritys laajentaa toimintaansa viidelle uudelle markkinalle, mm. Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan. 

Lue lisää aiheesta