Influencer-markkinoinnin 101: kaikki, mitä sinun tulee tietää sisällöntuottajista

Miten valita brändillesi sopivia influencereita? Voiko influencereille maksaa tuotteilla? Kuinka mitata kampanjan menestystä? Olemme keränneet yli 20 tärkeää influencer-markkinoinnin vinkkiä ja vastanneet niiden avulla seitsemään alla olevaan kysymykseen. Lue järjestyksessä tai hyppää suoraan polttavimman kysymyksen pariin! 👇

1. Mikä on influencereiden rooli brändin markkinointistrategiassa?
2. Miten valitsen juuri oikeat influencerit tuhansien joukosta?
3. Kuinka lähestyä influencereita?
4. Miten palkita influencer yhteistyöstään?
5. Mitä eri yhteistyön muotoja on olemassa?
6. Mitkä ovat yleisimmät virheet, joita välttää?
7. Kuinka mitata influencer-markkinoinnin tuloksia?

1. Mikä on influencereiden rooli brändin markkinointistrategiassa?

Influencerit voivat olla onnistuneesti mukana kuluttajamatkan jokaisessa vaiheessa – tärkeintä on olla tietoinen omista tavoitteistaan, osata valita oikeat sisällöntuottajat ja sopivin yhteistyömuoto.

Kun kyseessä on uusi tai aiemmin tuntematon tuote, tavoitellaan ensimmäisten julkaisujen avulla ennen kaikkea tietoisuutta ja tunnettavuutta. Seuraavassa vaiheessa influencerin tavoitteena on vakuuttaa kuluttaja, jolloin hän esittelee tuotteen, kertoo omasta käyttökokemuksestaan ja vastaa seuraajien kysymyksiin. Kuluttajamatkan lopulla, kun kuluttaja on valmis tekemään ostopäätöksen, sisällöntuottaja voi jakaa alennuskoodeja tai tarkennettua tietoa siitä, mistä tuotteen voi ostaa.

Ostovaiheeseen keskittyminen tulee oletettavasti olemaan vahva teema Instagramin tulevaisuudessa. Esimerkiksi Shopify-alustan käyttäjät voivat jo tägätä tuotteita suoraan Instagramin kuvajulkaisuihin, jolloin seuraajat voivat tehdä ostoksia suoraan Instagramin kautta.

2. Miten valitsen juuri oikeat influencerit tuhansien joukosta?

Aluksi on järkevää silmäillä läpi ne käyttäjätilit, jotka ovat jo aktiivisesti yhteydessä brändisi kanssa. Jos he jo pitävät brändistäsi, ovat he mitä varmimmin halukkaista tekemään yhteistyötä – todennäköisimmin jopa pelkällä tuotepalkkiolla! Ja mikä parasta, nämä sisällöntuottajat tuottavat autenttisia julkaisuja, jotka tuovat parhaimpia tuloksia brändille. Lisäksi, jos sisällöntuottaja tekee yhteistyötä brändisi kanssa useamman kampanjan ajan, osoittaa hän aidosti käyttävänä ja välittävänsä brändin palvelusta tai tuotteesta.

Jos olet vasta aloittamassa influencer-markkinointia tai haluat laajentaa käyttämiesi sisällöntuottajien verkostoa, tarjoamme sinulle 3 vinkkiä, miten löytää brändille juuri oikeat influencerit.

1. Suodata väestötietojen perusteella: sukupuoli, ikä, sijainti jne.

On mahdollista, että väestötiedot eivät ole kannaltasi relevantteja. Toisaalta esimerkiksi kosmetiikka brändin kannalta voi olla olennaista poissulkea liian nuoret tai vaikka miespuoliset käyttäjät pois hakutuloksista prosessin helpottamiseksi. Ehkä on kannattavampaa kohdistaa haku suurten kaupunkien asukkaisiin? Sinä tiedät oman kohderyhmäsi parhaiten.

2. Suodata tulosindikaattoreiden avulla: tavoittavuus, seuraajien aktiivisuus jne.

Seuraajamäärä on sanomattakin tärkeä indikaattori. Valitettavasti tätä lukua voi hakkeroida monellakin tapaa, mikä tarkoittaa, että seuraajat eivät välttämättä reagoi julkaisuihin toivotulla tavalla. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota influencerin seuraajien aktiivisuuteen (engagement). Myös kommenttien määrää ja laatua tarkkailemalla saa hyvän käsityksen influencerin seuraajakunnasta. Jos kommentteja on vähän, ne ovat hajanaisia tai tyyliltään “makee kuva”, voidaan päätellä, että seuraajakunta ei ole kovin aktiivinen ja yhtenäinen.

3. Suodata kiinnostuksen, arvon ja tarinan perusteella

Käyttäjiä voidaan suodattaa kiinnostusten perusteella useimmilla influencer-alustoilla, mutta etsimääsi arvomaailmaa edustavia influencereita voi olla haastavampi löytää. Tämä on kuitenkin hakutyön tärkein vaihe. Tärkein tavoitteesi on löytää sisällöntuottaja, jonka tarina ja arvot sopivat brändisi imagoon. Muuten yhteistyöjulkaisut vaikuttavat helposti kaupallisilta ja epäuskottavilta eivätkä ne tuota toivotunlaista tulosta.

👉🏼 Lue lisää: Kuinka löytää brändillesi sopivat vaikuttajat?

 3. Kuinka lähestyä influencereita?

1. Luo luottamussuhde

Sisällöntuottajat ovat anteliaampia brändeille, joista he aidosti pitävät. Luo siis hyvä tuote tai palvelu 🙂 Aloita luottamussuhteen rakentaminen jo alussa: ole aktiivinen, tykkää ja kommentoi sisällöntuottajan kuvia, vastaa heidän tarinoihinsa. Tällä tavoin opit tuntemaan sisällöntuottajat, mistä sinulle on hyötyä seuraavassa vaiheessa. Seuraamalla influenceria huomaat myös, sopiiko hän brändisi imagoon.

2. Selvitä, onko sisällöntuottaja yhteistyöhaluinen

Kun ensimmäisen kerran lähestyt sisällöntuottajaa yhteistyön tiimoilta, on tärkeää, että ilmaiset tuntevasi sisällöntuottajan tarinan ja olet seurannut hänen julkaisujaan: “Pidimme todella viimeisimmästä julkaisustasi, jossa sinä… ja ajattelimme, että olisit ehkä kiinnostunut meidän… koska… “ – ja ilmaise, että todella haluatte sisällöntuottajan kampanjaanne mukaan.

Tavoitteenasi on hahmottaa, sopiiko tarjoamanne palvelu/tuote sisällöntuottajalle ja, ettei hän jo tee yhteistyötä vastaavan brändin tai kilpailijanne kanssa. Älä ole liian tunkeileva tai taivutteleva. Jos sisällöntuottaja ei ole kiinnostunut yhteistyöstä, ei hän todennäköisesti tule tarjoamaan brändillenne hyviä tuloksia.

3. Tarjoa selkeä suunnitelma yhteistyön osalta

Jos sisällöntuottaja on kiinnostunut tekemään yhteistyötä, tarjoa hänelle selkeä ehdotus. Vaikka lopputulokset saadaan aikaan yhteistyöllä, on brändin tehtävä keksiä kampanjaidea. “Brändillä tulee olla kampanjaidea ennen kuin he lähestyvät sisällöntuottajia. Myös minulle on sattunut tilanteita, joissa brändi haluaa tehdä yhteistyötä, mutta yhteistyö kaatuu siihen, ettei brändillä ole tarpeeksi hyvin suunniteltua kampanjakonseptia”, kertoo terveysbloggaaja Kirsti Vaikla (@kirstivaikla)

4. Ole selkeä odotuksiesi ja kampanjan tavoitteiden suhteen

Brändin edustaja ei voi päättää, mitä sisällöntuottajan pitäisi sanoa, mutta edustaja voi kertoa ja kuvailla, mitkä ominaisuudet tekevät heidän onnistuneen ja, miten se poikkeaa vastaavista tuotteista. Kannattaa myös sopia, millaista kuvaa ja kuvatekstiä haetaan, mitä linkkejä julkaisuun tulee liittää jne., jotta vältyttäisiin pettymyksiltä, sitten kun julkaisu on jo tuotettu.

 

4. Miten palkita influencer yhteistyöstään?

Auguren tekemän tutkimuksen ‘’State of Influencer Engagement’’ mukaan, brändeistä lähes 70% ei maksa influencereilleen. Vuosien saatossa tämä luku on mitä oletettavimmin pienentynyt, sillä influencer-verkkoalustojen suosio on kasvanut merkittävästi ja tietoisuus influencer-työn arvosta on lisääntynyt.

Tekevätkö influencerit yhteistyötä pelkällä tuotepalkkiolla? Kyllä, jos he pitävät tuotteestasi ja se on heille arvokas. Jos tuotteesi arvo ei kuitenkaan ole riittävä kompensoimaan työn arvoa, saattaa sisällöntuottaja pyytää myös rahallista korvausta. Hyvä sisällöntuottaja voi työstää julkaisua ja kuvatekstiä usean päivän ajan ja käyttää työssään henkilökohtaisia työvälineitä (kamera, valaistus, asusteet, somisteet jne.), jolloin hän ansaitsee työstään arvoisensa korvauksen.

Tutkimusraportti alleviivaa kuusi syytä, miksi influencerit haluavat tehdä yhteistyötä brändin kanssa:

• Korkeampi esiintyvyys hakutuloksissa ja seuraajakunnan kasvattaminen (55%)
• Mahdollisuus tuottaa laadukasta sisältöä seuraajilleen (45%)
• Vaikutus maineeseen, uskottavuus sisällöntuottajana paranee (29%)
• Alennuksia, ilmaisia tuotteita sekä muita brändin etuja (25%)
• Mahdollisuus ansaita lisätuloja (24%)
• Uudet kokemukset: tapahtumat, kiertueet jne. (22%)

Paljonko influencerit maksavat? Yleisesti, nyrkkisääntönä toimii 1 seuraaja = 1 sentti. Eli, jos sisällöntuottajalla on 5000 seuraajaa, voi hän pyytää 50€ korvausta työstään, kun seuraajakunnan aktiivisuus (engagement) on 10%. Tämä ei kuitenkaan ole ehdoton sääntö – sisällöntuottajan palkkio riippuu ennen kaikkea seuraajakunnan aktiivisuudesta, sisällön laadusta ja aiempien yhteistöiden määrästä.

5. Mitä eri yhteistyön muotoja on olemassa?

• Sisällöntuottaminen influencerin ja brändin kanaville. Koska moni sisällöntuottaja luo äärimmäisen laadukasta kuva- ja videomateriaalia, on yhteistyö erinomainen tapa saada korkealaatuista visuaalista sisältöä brändin sosiaaliseen mediaan. Vaihtoehtoisesti voit myös kutsua influencereita itse järjestämiisi kuvausprojekteihin – mutta se on brändille kalliimpi vaihtoehto.

• Arvonnat, joissa brändin tuotteita annetaan yhteistyössä influencerin kanssa. Tämän tyyppisestä yhteistyöstä hyötyy kumpikin osapuoli: sen lisäksi, että brändin viesti leviää, saavat sekä brändi että sisällöntuottaja uusia seuraajia.

•  Henkilökohtaiset alennuskoodit. Henkilökohtaiset alennuskoodit ja linkit ovat hyvin toimivia ja mitattavissa olevia tapoja nettimyynnin lisäämiseksi. Myös tässä tapauksessa sisällöntuottajan tulisi esitellä tuote, jakaa omat kokemuksensa siitä ja kertoa jotakin henkilökohtaista tuotteeseen liittyen, jottei julkaisu vaikuttaisi liian “ostetulta”.

•  Tuotteiden kokeileminen, arvioiden jakaminen ja mielipiteet. Tässä on hyvä mahdollisuus lisätä myyntiä tukevia puolia – omakohtaisen kokemuksen lisääminen neutraloi mainosvaikutelmaa.

• Brändin uutisten ja sisällön jakaminen. Pitkäkestoisissa yhteistyösuhteissa sisällöntuottaja voi aika ajoin kertoa seuraajilleen, että brändillä on uusi kampanja tai tuote – tällöin sisällöntuottajasta on jo pikemminkin tullut brändin lähettiläs.

6. Mitkä ovat yleisimmät virheet, joita välttää?

•  Yhteistyö väärän influencerin kanssa tai väärän tuotteen tarjoaminen. Suomessa on suuri joukko kuuluisia ihmisiä ja hyvin tunnettuja bloggareita, jotka kaikki tuntevat. Aina ei kuitenkaan ole järkevää yrittää saada heitä lähtemään kampanjayhteistyöhön brändisi kanssa. Ensinnäkin, influencerit, joilla on suuri joukko seuraajia, pyytävät korkeampaa hintaa. Toiseksi, suurilla influencereita on tyypillisesti vähemmän aktiivinen seuraajakunta (engagement on matala), mikä kertoo siitä, etteivät seuraajat ole kovin kiinnostuneita sisällöntuottajan julkaisuista. On tehokkaampaa ja taloudellisempaa lähestyä mikrosisällöntuottajia, varsinkin jos tuotteella on tarkka kohdeyleisö. Yhteistyötarjouksia ei siis tulisi suin päin lähettää sisällöntuottajille tarkistamatta ensin sisällöntuottajat aiempia julkaisuja. Esimerkiksi, jos lähetät vegaani-influencerille lihatuotteita, ei hän arvosta tarjoustasi ja voi jopa loukkaantua.

•  Valmiin tuotekuvauksen tai promootiotekstin tarjoaminen. Älä pyydä influenceria toistamaan ennalta kirjoitettuja promootiotekstejä tai, mikä vielä pahempaa, käyttämään aikaisempia iskulauseita. Tämä ei tuota toivotunlaista tulosta ja voi näyttäytyä influencerin seuraajille “roskapostina”. Liiallinen kaupallisuus vähentää influencerin vaikutusta seuraajakuntaansa. Influencer-yhteistyön idea on tuottaa sisältöä, ei mainostaa. Lisäksi, ellei erikseen ole sovittu, brändillä ei ole oikeuksia valittaa sisällöntuottajan julkaisuista: jos influencer ei pidä tuotteesta, on hänellä oikeus ilmaista aito mielipiteensä seuraajilleen.

•  Brändi ei arvosta sisällöntuottajan työtä. Jos tuotteesi on sisällöntuottajalle arvokas tai sisällöntuottaja aidosti rakastaa brändiäsi, voi hän suostua yhteistyöhön pelkällä tuotepalkkiolla. On kuitenkin tärkeää, että brändi tiedostaa vaivan ja omistautumisen määrän, jonka sisällöntuottaja laittaa kuvien ja videoiden toteuttamiseen. Palkkion tulisi aidosti kompensoida tätä työmäärää. Bloggaaminen ja sisällöntuottaminen ovat töitä muiden joukossa – erityisesti heille, jotka tekevät tätä työtä täyspäiväisesti.

7. Kuinka mitata influencer-markkinoinnin tuloksia?

Tavoittavuus (reach), tykkäykset ja kommentit sosiaalisessa mediassa ovat osittain pseudo-mittareita – ne toimivat kannustimina ja kielivät suhteista brändiin, mutta ne eivät vaikuta itse suorituksen laatuun. Kuinka mitata influencer-markkinoinnin tuottavuutta? Siitä kirjoitamme ensi blogi-tekstissämme! 💸

Yksi tehokas tapa löytää sopivia sisällöntuottajia on luoda julkinen kampanja Promotyn alustalle – tällöin liki 17,000 suomalaista sisällöntuottajaa voi hakea kampanjaan itse mukaan ja kuvailla, miten he esittelisivät brändin tuotteen tai palvelun Instagramissa. Kampanjan luominen on ilmaista ja maksat ainoastaan julkaisuista, joista aidosti pidät.

 

More on the topic