3 vaikuttajamarkkinoinnin vinkkiä verkkokaupoille

Karanteenista johtuen ihmiset tekevät ostoksia verkossa nyt aiempaa enemmän. Onkin oletettavaa, että monen influencer-markkinoinnin kampanjan tavoitteena on ohjata kuluttajaliikennettä yrityksen verkkokauppaan  sekä lisätä verkkokaupan myyntiä.

Mutta miten toteuttaa tämä  oikealla tavalla? Alla annamme muutaman esimerkin Promotyn kautta aiemmin toteutetuista online shopping -kampanjoista!

1. Valitse vaikuttajalle sopiva korvaus

a) Maksa tuotteilla

Jos kampanjasi tavoitteena on kiinnittää huomiota tiettyyn tuotteeseen tai tuoteryhmään, tulisi palkkion kyseisessä kampanjassa olla sama tuote. Tällä tavoin varmistat, että kampanjaan hakevat muukan juuri ne vaikuttajat, jotka oikeasti käyttävät tai haluavat kokeilla  tuotetta, mikä puolestaan johtaa aitoihin ja samaistuttaviin yhteistyöjulkaisuihin.

Hyvä perustelu tuotepalkkiolle on myös palkkion kustannustehokkuus. Tästä esimerkkinä eräs tuotekorvattu kampanja Promotyn sivuilla, jossa vaikuttajat palkittiin tuotepaketeilla (arvo 20-30€) ja brändi maksoi 10€ komission Promotylle, jokaista ostamaansa julkaisua kohden. Kampanjan tarkkoja kustannuksia ei voida laskea, sillä tuotteiden tarkkoja kustannuksia ei ole tiedossa, mutta kokonaiskustannukset jäivät kampanjan osalta mitä todennäköisimmin alle 500€. Tällä hinnalla brändi tavoitti liki 160,000 ihmistä ja lunasti 20 upeaa kampanjakuvaa omaan käyttöönsä.

b) Lahjakortti

Vaikuttajan voi myös palkita verkkokaupan lahjakortilla, jolla vaikuttaja voi tilata suosikkituotteensa. Tämä toimii erinomaisesti, jos kampanja ei keskity vain ja ainoastaan tiettyyn tuoteryhmään, vaan koko verkkokauppaan tai brändiin kokonaisuudessaan. 

Yleinen verkkokauppojen kampanjointi-idea on pyytää vaikuttajaa luettelemaan sekä esittelemään suosikkituotteensa verkkokaupasta. Suomalainen kosmetiikan verkkokauppa Cocopanda hyödynsi tätä ideaa kampanjassaan ja tuloksena oli joukko vilpittömiä, persoonallisia ja arvokkaita yhteistyöjulkaisuja, joissa vaikuttajat esittelivät kosmetiikan suosikkituotteensa.

👉🏼  Lue lisää: Promotyn toteutuneet kampanjat: onnistuneita esimerkkejä

c) Rahallinen palkkio

Jos lahjakortin antaminen on teknisesti haastavaa (kuten esimerkiksi P2P-myyntialustoilla), voi vaikuttajalle myös maksaa korvauksen rahana. Tässä tapauksessa vaikuttaja joutuu kustantamaan tuotteen ensin omakustanteisesti julkaisua varten tai tekemään julkaisun ilman tuotetta. 

Kaupallisessa mielessä esimerkiksi Yagan “Love fashion and our planet? Let’s do two good things together 💚 ” –kampanja on ollut yksi onnistuneimpia verkkokaupan kampanjoita Promotyn kautta.  Kampanjassa vaikuttajia kehotettiin tilaamaan tuotteita Yagan verkkosivuilta omakustanteisesti tai vaihtoehtoisesti tekemään toivelistan tuotteista, jotka haluaisivat ostaa. Yagan tuotevalikoima on erittäin laaja, minkä ansiosta moni vaikuttaja löysi ja osti tuotteita, joista piti ja teki näiden perusteella julkaisun. Yaga osti valmiit julkaisut rahapalkkiota vastaan.

Kun verkkokaupan kampanjassa vaikuttaja halutaan palkita rahallisesti, olemme kokeilleet myös seuraavaa toimintatapaa Promotyn kautta: vaikuttaja vastaanottaa tuotteen julkaisun tekoa varten ja palauttaa tuotteen myöhemmin. Tämä toimintatapa vaatii toki huolellista organisointia, sillä potentiaalisia ongelmakohtia on useita, minkä vuoksi emme ensisijaisesti suosittele tätä mallia.

Voit toki myös palkita vaikuttajan tuote- ja rahapalkkion yhdistelmällä. Tällä tavoin vaikuttaja saa aidon kokemuksen verkkokaupasta ja tuotteesta, mutta kampanjatarjous on houkutteleva myös isommille vaikuttajille, jotka ovat tottuneet tekemään yhteistöitä rahapalkkiota vastaan.

 

2. Luo kampanjalle selkeä strategia

Vaikuttajayhteistöissä on ensisijaisen tärkeää, että idea kampanjan tavoitteesta välittyy vaikuttajalle selkeästi jo kampanjan kuvauksesta. Tällöin vaikuttaja tietää, mitä seikkoja hän korostaa julkaisussaan ja, millaisen viestin välittää seuraajilleen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi ohjata seuraajia yrityksen verkkokauppaan, jolloin vaikuttaja voi mainita verkkokaupan kuvatekstissä ja lisätä sopivan linkin profiilinsa bioon. Verkkokauppojen kampanjoissa tavoitteena on usein myös levittää viestiä mahdollisista tarjouksista, alennuskoodeista tai arvonnoista.

Toinen tärkeä yksityiskohta, joka tulee ottaa huomioon ennen kampanjan perustamista, on kohdeyleisön määrittäminen. Mitä tarkemmin brändi kykenee määrittelemään kohdeyleisönsä, sitä todennäköisemmin brändi löytää kampanjaan sopivat vaikuttajat, jotka osaavat ilmaista kampanjan sanoman seuraajilleen tavalla, joka resonoi heissä.

Promotyn alustalla brändit voivat parhaillaan kohdentaa kampanjoita vaikuttajille Suomessa, Virossa ja Latviassa. Moni kansainvälinen verkkokauppa on jo hyötynyt tästä – esimerkiksi MyLook toteutti joulukampanjansa vuonna 2019 kaikilla kolmella markkinalla: Suomessa markkinoitiin suomenkielistä verkkokauppaa, Virossa viron- ja venäjänkielistä sekä Latviassa latviankielistä. Jokaista vaikuttajaa pyydettiin toteuttamaan kaksi julkaisua. Jotta kukin vaikuttaja sai kokemuksen itse MyLookin verkkokaupasta, palkittiin kukin sekä lahjakortilla että rahallisesti. Lopputuloksena kampanja saavutti 3301 tykkäystä, 132 kommenttia ja CPE:n (cost per enagagement) joka oli arvoltaan 0,07€ (lahjakortin arvoa ei huomioitu).

 

👆🏼 Suosittelemme aina useamman julkaisun toteuttamista yhteistyössä saman vaikuttajan kanssa – ensinnäkin, pitkäaikaiset yhteistyöt ovat uskottavampia. Toiseksi, useimmat kuluttajat tarvitsevat toistuvan kontaktin tuotteeseen/palveluun  ennen ostopäätöksen tekoa, minkä vuoksi kampanjat, joissa on useamman julkaisun sarjoja, vaikuttavat erityisesti myyntiin.

3. Mittaa ja optimoi tulokset

a) UTM-tagit

Olemme puhuneet UTM-tageista jo aiemmin – tämän työkalun avulla voit lisätä avainsanoja verkko-osoitteen linkkiin, minkä ansiosta voit seurata Google Analyticsin kautta sivulle ohjautuvaa liikennettä kunkin alustan ja kanavan välityksellä. Vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa tämä tarkoittaa, että antamalla kullekin vaikuttajalle personoidun URL-osoitteen (lisää esimerkiksi vaikuttajan nimi kohtaan Campaign Content) voit seurata tarkasti, kuinka monta sivustovierailua ja ostoa kukin vaikuttajayhteistyö mukanaan tuo. 

Promotyn kautta voit helposti lähettää personoidun linkin kullekin vaikuttajalle kampanjan chatin kautta, jonka vaikuttaja sitten  lisää profiiliinsa sekä julkaisuun. Jos vaikuttajalla on yli 10,000 seuraajaa, voi jän myös lisätä linkin Instagram-tarinaansa pyyhkäisytoimintona.

b) Henkilökohtaiset alennuskoodit

Vaihtoehtoisesti voit myös antaa kullekin vaikuttajalle henkilökohtaisen alennuskoodin. Tässä tapauksessa et kykene seuraamaan yhteistyön tuomien sivustovierailujen määrää tai laatua, mutta saat tietää ostotapahtumien määrän ja  tarkan summan, jonka alennuskoodi toi

Miksi kampanjan tulosten seuraaminen on tärkeää? Kampanjan yleisen tuottavuuden lisäksi tulokset osoittavat, ketkä vaikuttajat sopivat parhaiten brändin tarpeisiin ja toivat parhaat lopputulokset. Näiden vaikuttajien kanssa on kannattavaa jatkaa yhteistöitä. Tulosten seurantaa voikin pitää työkaluna mainonnan optimointia ajatellen 🙂

Esimerkiksi eräässä Promotyn kautta toteutetussa verkkokaupan kampanjassa yritys valitsi mukaan seitsemän aihepiiriin sopivaa mikrovaikuttajaa (joilla 1,500-15,000 seuraajaa), joista kullekin annettiin henkilökohtainen -10% alennuskoodi. Tulokset olivat seuraavanlaiset:

Alennuskoodi (vaikuttaja 1)  – käytetty 5 kertaa
Alennuskoodi (vaikuttaja 2)  – käytetty 8 kertaa
Alennuskoodi (vaikuttaja 3)  – käytetty 4  kertaa
Alennuskoodi (vaikuttaja 4)  – käytetty 52 kertaa
Alennuskoodi (vaikuttaja 5)  – käytetty 14 kertaa
Alennuskoodi (vaikuttaja 6)  – käytetty 86 kertaa
Alennuskoodi (vaikuttaja 7)  – käytetty 6 kertaa

 

Tuloksia tarkastellessa kaksi vaikuttajaa erottuu selkeästi joukosta. Näiden vaikuttajien kanssa brändin tulisi jatkaa yhteistyötä. Lisä huomiona on mainittava, että tulokset eivät korreloineet suoraan seuraajamäärän kanssa: esimerkiksi vaikuttaja, jolla oli 10,000 seuraajaa, toi vain 8 kauppaa brändille kun taas vaikuttaja, jolla oli 5000 seuraajaa, toi 52 kauppaa.

👉🏼  Lue lisää: Kuinka mitata vaikuttajamarkkinoinnin tuloksia? 

 

Jos sinulla on kysymyksiä liittyen Promotyn alustaan tai haluat jutella kampanjaideoista, voit olla meihin yhteydessä s-postitse osoitteeseen [email protected] – autamme sinua enemmän kuin mielellään! Kuten aina, kampanjan perustaminen on ilmaista ja 100% riskitöntä: jos julkaisut eivät ole tarpeeksi hyviä, ei kampanja maksa brändille mitään. Lisätietoja siitä, miten Promoty toimii, löydät täältä! 

Lue lisää aiheesta